Tycker inte du ska satsa på sådana där billiga elmätare. Stor risk att du inte hittar källan då. Bättre att köpa exempelvis eliq eller liknande. Det är en grej som du sätter på "ögat" vid huvudcentralen och sen räknar den ut realtidsförbrukningen.

Där ser du exempelvis att ditt hus drar 2000W för tillfället. Sen är det bara att skruva ut en säkring åt gången för att se vad som händer. På så sätt så kommer du garanterat få veta vad som är boven i din anläggning. Med ditt tillvägagångssätt du missar du ju många förbrukare. Som exempelvis pumpen i brunnen. Om pannan ligger och tjuvdrar och så vidare.

Med din förbrukning är det värt att skaffa något som gör att du kan gå till botten med det hela. Jag eldade själv med pellets och gjorde av med 3600 kWh varje år.

Sen gud vilka dåliga elavtal du har, borde vara brottsligt. Fanns det inga bättre när du går in på elskling och jämför? För min del som bor i område syd så är det billigaste nu på 30kWh.

Nu i backspegeln ser jag att Eon hade ett bra system med deras 100koll-grejor.

Jag hoppade på det när dom delade ut ett antal enheter gratis. Systemet loggade både total förbrukning via elmätare/diodblink och via mätpluggar på valfri utrustning.
Inomhusenheten hade ett GSM-modem som rapporterade in värde till deras servrar och via app/webb kunde man direkt få ut statistiken.
Systemet är nu tyvärr nedstängt, sannolikt fick dom inte tillräckligt med användare på generation två av detta system.
Själv kör jag vidare med inomhusdisplay och några mätpluggar på kyl/frys, dator och datorskåp.
Man ser snabbt hur mycket hur dessa grejor drar, så efter ca en vecka har man ett bra värde på hur mycket de drar i energi.

Beträffande mätnoggrannhet etc, så har jag inget att anmärka på. Månadsförbrukningen som visas på display kan diffa kanske 1-2 kWh jmf med faktura.
Öppnade en mätplugg och kretsen som sköter mätningen ska enl. datablad ta hänsyn till fasförskjutningen som kan uppstå med icke resistiv belastning.

hsd
Jag har kollat förbrukning med en plugginelmätare( det var för flera år sen och mätare kostade en duktig slant då) tyckte inte det var så många förbrukare så jag körde veckovis och flyttade runt
Inga överraskningar men ändå intressant, kyl å frys var de stora förbrukarna dock inte så att det lönar sig att byta.
Dessutom hade eon mätarsystem, uppkopplade till internet, till elmätare och smartplug för ett par år sedan dock fungerade det inte så bra -vid ett tillfälle slog pluggarna från och givetvis hade jag en på routern....
Jag tycker att det räcker med en flyttbar eller om man vill ha jättekoll på allt så montera fasta mätare i elcentral , en del förbrukare är ju fast installerade , hur det kan löna sig vete f-n;)

Redigerat:
Jag tecknade nu ett treårigt avtal på elhandel för ca 50 öre KWh inklusive tillägg och skatter. På detta kommer sedan elnät.
Räknar med att nu få betala inkl allt 1.25
per KWh. Har 25 A säkring.

• Gilla
1
  • Laddar…
Kolla upp om elbolaget har en "årsavgift", denna verkar lätt att förhandla bort. Gör några hundra kr/år.
I detta fall 480kr/år.

Magnus E K Magnus E K skrev:
50 öre inkl. moms är fortfarande inget särskilt bra rörligt pris för januari (eller februari).
Jag såg fel, vi kommer ner till 37,7 öre /kWh.
Det nya avtalat gäller fr om 5/3.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Det är idag stora skillnader mellan rörligt pris och 3 eller 5 åriga avtal. Som alltid handlar det om vad man tror om framtiden. Det var inte länge sedan då rörliga priset var i nivån om 70 öre/kWh. Och anvisningsavtalen var i nivå om 1 kr /kWh.

Magnus E K
Ja, rörliga priset varierar ju varje månad utifrån (förbrukningsviktat) spotpris och pris för elcertifikat med mera. Hos mitt elhandelsbolag var det uppe just över 70 öre (exkl. moms) i augusti 2018, och nästan 70 igen (67) i februari 2019. (Jag har dock inte månadsrörligt utan timspot, vilket jag tjänat några kronor på en majoritet av månaderna sen jag började med det.)

Just nu är spotpriserna nere och rör sig kring flerårslägsta nivåer; morgondagens dagshögsta i SE3 på 11,1 öre är t ex (om jag ser rätt) det lägsta dagshögstat sen 11 augusti 2015. Även priserna på elcertifikat är ovanligt låga.

Priserna för bundna avtal beror på vad elhandelsbolagen förväntar sig att elen kommer kosta året/åren framöver, vilket just nu naturligtvis är högre än aktuellt pris.

• Gilla
Evamag
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.