Hej Byggahus!
Jag hade ett lysrör i mitt gamla lägenhetskök som började blinka. Jag tog då ut både lysrör och glimtändare för byte. Väl hemma med dem nya från klubbclas händer absolut ingenting, bläcksvart, kaputt. Undrar därför om något har en kvalificerad gissning vad som gått fel eller vad nästa steg är att få en fungerade lysrör. Tack i förväg!
Gamla lysröret: Philips TLD 36W/830
Gamla glimtändaren: THORN 155/500/X 4-80W 220-240V
Nya lysröret: OSRAM L 36W/827
Nya glimtändare Clas Ohlson H-2X 32-6440 Single 220-240V 4-80W with Condenser
Jag hade ett lysrör i mitt gamla lägenhetskök som började blinka. Jag tog då ut både lysrör och glimtändare för byte. Väl hemma med dem nya från klubbclas händer absolut ingenting, bläcksvart, kaputt. Undrar därför om något har en kvalificerad gissning vad som gått fel eller vad nästa steg är att få en fungerade lysrör. Tack i förväg!
Gamla lysröret: Philips TLD 36W/830
Gamla glimtändaren: THORN 155/500/X 4-80W 220-240V
Nya lysröret: OSRAM L 36W/827
Nya glimtändare Clas Ohlson H-2X 32-6440 Single 220-240V 4-80W with Condenser
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Ser hållarna hela ut, syns metalldelarna och att de är lika i båda hållarna.
Går det lätt att vrida runt röret sitt kvartsvarv.
Lika med glimtändare hållare, knäpper den i.
Protte
Går det lätt att vrida runt röret sitt kvartsvarv.
Lika med glimtändare hållare, knäpper den i.
Protte
Hej Protte, bifogar bild på hållarna. Röret går lätt att vrida runt och klickar efter ett kvartsvart. Det går dock att fortsätta vrida mer än en kvartsvarv både med och motsols. Glimtändaren klickar nog inte i, det är typ omöjligt att se in men den går i och sen kan man vrida typ 1/8 varv så att den låser sig och inte går att dra ut, men inte klick ut mer att den bara ligger där i sina hål.prototypen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Det är glimtändaren som tänder röret så om ingen glöd syns i nån ände så är det nog avbrott i den nya glimtändaren, alternativet att det glappar i armaturen. Det är en serieslinga via båda ändar av armaturen och genom glimtändaren som ska ha kontakt för att ett startförsök ska kunna göras.
Okej ytters pinsamt. Upptäckte nu, tack vare Protte, att det hela berodde på att jag inte vridit glimtändaren tillräckligt hårt så den *klickade i*.
Skönt att man gått ett år utan att ha bra bänkbelysning.
Tack för alla tips, nu har jag iaf mer utrustad för att hantera lysrör i framtiden
Skönt att man gått ett år utan att ha bra bänkbelysning.
Tack för alla tips, nu har jag iaf mer utrustad för att hantera lysrör i framtiden
Klicka här för att svara