Hej Byggahus!

Jag hade ett lysrör i mitt gamla lägenhetskök som började blinka. Jag tog då ut både lysrör och glimtändare för byte. Väl hemma med dem nya från klubbclas händer absolut ingenting, bläcksvart, kaputt. Undrar därför om något har en kvalificerad gissning vad som gått fel eller vad nästa steg är att få en fungerade lysrör. Tack i förväg!

Gamla lysröret: Philips TLD 36W/830
Gamla glimtändaren: THORN 155/500/X 4-80W 220-240V

Nya lysröret: OSRAM L 36W/827
Nya glimtändare Clas Ohlson H-2X 32-6440 Single 220-240V 4-80W with Condenser

• Hand håller en glimtändare av märket THORN för lysrör med specifikationerna 155/500/X och 4-80W 220-240V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt Phillips lysrör hålls upp mot en köksinredningsbakgrund med synliga textdetaljer på röret.
    Skapa konto
  • Hand som håller ett OSRAM L 36W/827 lysrör med tydlig etikett och CE-märkning framför en färgglad matta.
    Skapa konto
  • En hand håller en ny glimtändare från Clas Ohlson för lysrör med specifikationerna H-2X 32-6440 single 220-240V 4-80W with Condenser.
    Skapa konto
  • Gilla
Yny
  • Laddar…
Lysrör 2020?! Byt till en trevlig armatur med led-lampor ist.

Jag har varit med om att nya lysrör som bara haft kanske max 2 tim lystid sedan inte tänt alls igen. Snacka om att man blir förvånad. Tänder sällan i taket i köket. De var 18 W Sylvania 830 från Hornbach.

Ser hållarna hela ut, syns metalldelarna och att de är lika i båda hållarna.
Går det lätt att vrida runt röret sitt kvartsvarv.
Lika med glimtändare hållare, knäpper den i.
Protte

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lysrör 2020?! Byt till en trevlig armatur med led-lampor ist.
Haha ska sälja lägenheten nu så vore trevligt om det kunde funka ett tag iaf

prototypen prototypen skrev:
Protte
Hej Protte, bifogar bild på hållarna. Röret går lätt att vrida runt och klickar efter ett kvartsvart. Det går dock att fortsätta vrida mer än en kvartsvarv både med och motsols. Glimtändaren klickar nog inte i, det är typ omöjligt att se in men den går i och sen kan man vrida typ 1/8 varv så att den låser sig och inte går att dra ut, men inte klick ut mer att den bara ligger där i sina hål.

• Närbild av vit plasthållare möjligen för rör, med synligt justerbart mekaniskt system och väggmontering.
    Skapa konto
  • Hållare med rör som kan vridas och klickar var kvart, svårt att se inuti för glimtändning.
    Skapa konto
prototypen prototypen skrev:
Protte[/

• Hål i en vit vägg med synlig elinstallation genom öppningen, sladdar delvis synliga.
    Skapa konto
Mikael_L
Prova med gamla röret och nya glimtändaren samt tvärtom ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Prova med gamla röret och nya glimtändaren samt tvärtom ...
Tyvärr är de long gone, får ta det som en lärdom.

Det är glimtändaren som tänder röret så om ingen glöd syns i nån ände så är det nog avbrott i den nya glimtändaren, alternativet att det glappar i armaturen. Det är en serieslinga via båda ändar av armaturen och genom glimtändaren som ska ha kontakt för att ett startförsök ska kunna göras.

Okej ytters pinsamt. Upptäckte nu, tack vare Protte, att det hela berodde på att jag inte vridit glimtändaren tillräckligt hårt så den *klickade i*.

Skönt att man gått ett år utan att ha bra bänkbelysning.

Tack för alla tips, nu har jag iaf mer utrustad för att hantera lysrör i framtiden

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.