Byggahus.se

Dolt fel eller "fuskbygge" ?

1. M
    Medlem Nivå 1
    (Då var det dax igen)
    Visste inte om jag skulle lägga detta under El eller Juridik. Men er expertis kan förmodligen hjälpa mig mer.

Om någon är intresserad av vad som tidigare har hänt med mitt hus köp, kan ni läsa på lite här (https://www.byggahus.se/forum/threads/otydlig-felaktig-objektbeskrivning.348367/)

Hej allihopa!

För 2 veckor sen upptäckte vi att våra jordade vägguttag i vardagsrummet inte hade någon jordkabel installerad. Detta är då på en vägg som säljaren har installerat en kamin och bytt gipsskivor enligt objektbeskrivningen.
    Kontaktade säljaren via sms:
    Jag: Hur förklarar du detta? (Med bilden ni ser)
    Säljaren: Byggts så, inte jag
    Jag: Ok. Vilken firma använde du dig av, så jag kan kontakta dom?
    Säljaren: Jag byggde inte huset o inte dragit elen. Kontakta killen som utförde besiktningen, han om någon bör väl veta.
    Jag: Jag undrar om uttagen blivit bytta under tiden du bott i huset (vilket jag vet är 4år).
    Då slutar han svara.

Säljaren har tecknat en “dolda fel försäkring hos Anticimex. Så vi hade en besiktningsman från OBM som utförde besiktningen.

I protokollet står där även: Kontroll utfördes av eluttag med sk. Jordfelstestare
    Hörde av mig till han som gjorde besiktningen via mail och fick svaret:

“Ja det är ju tydligt att det har blivit något fel, brukar göra stickprov av åtkomliga uttag” “Kontakta Anticimex som är försäkringsbolag för fastighetsbyråns sk. dolda fel”

Efter att kontaktat Anticimex så fick jag detta som svar:

“Vi måste härmed låta meddela att ert krav inte faller inom ramen för säljarens försäkring. Vi kommer därför inte företräda säljaren i detta ärende. Vi har informerat detta till säljaren. All vidare diskussion i dolda fel-frågan är en fråga som ni får ta direkt med säljaren. Notera att vi då kravet inte omfattas av säljarens försäkring inte prövat huruvida bristen utgör ett dolt fel.”

Om jag läser detta rätt, så säger Anticimex att säljarens försäkring inte täcker detta. Kanske pga av att även dom tror det är ett "fuskbygge". Pga helg har jag inte kunnat kontakta dom.

Hur ser ni på det hela?
    Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga för att driva detta?
    Vad jag läst på, så får inte en outbildad person byta från ojordade till jordade vägguttag.

2. M
    Medlem Nivå 5
    Byt till ett ojordat uttag. Kostnad 100kr per uttag. Gå vidare med livet.
    Du kommer hitta fler konstigheter. Inte värt att bråka om småsaker

3. M
    Medlem Nivå 1
    Ser det inte som små saker, när det kommer kosta oss över 30 000kr att få det huset vi trodde vi köpte. (Ja, jag la märke till dom jordade uttagen när vi var på husvisningen.)

4. P
    Bannad Nivå 7
    Jag skulle gå till botten med detta om uttagen. Om nu obm gjort en besiktning och kollat uttagen att de fungerar som de ska är det dom jag skulle ge mig på och sedan får väll dom driva det vidare

• Laddar…
  5. M
    Medlem Nivå 5
    Men just det här är en liten skitsak. Ni hade dessutom enkelt kunnat kolla det.
    Sen så tycker jag nog att 30 000kr är relativt lite pengar i sammanhanget.
    Jag vet inte vad huset kostade, men om vi räknar lågt på 2 000 000 så är 30 000 = 1,5%

Det är faktiskt inte värt att hålla på och tjafsa om

• Laddar…
  6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är ett mycket allvarligt fel att montera skyddsjordade uttag utan att ansluta skyddsjord till dem.

Ansvarsbördan är dock oklar.
    Händelseförloppet är likaså oklart.
    Har ni anlitat OBM för att göra en besiktning, och där ni har blivit blåst på att de inte har kontrollerat alla era uttag? Av bilden att döma är detta uttag åtkomligt och avsett för allmänbruk.

Men rent allmänt så är det att köparen sitter med grisen i säcken och måste åtgärda de brister som finns i elinstallationen. Dolda fel är en juridikfråga,

• Laddar…
  7. M
    Medlem Nivå 1
    Blir nog att ringa till dom på måndag och höra vad som nu händer. Dom har ju ändå gjort tabben..

Då tackar jag för ditt svar. Så får vi se om någon annan har en bättre ide.

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 1
    Nej det gjorde vi inte. Säljaren tecknade Dolda fel försäkring hos Anticimex, som där efter anlitade OBM för att göra besiktning på huset. Detta är endast för att säljaren ska vara fri från att betala om något dolt fel dyker upp. Men Anticimex säger att detta inte ingår i deras försäkring.
    Ja, detta uttag sitter öppet och fri i vardagsrummet.

Anledningen att jag valde att lägga det här, är för att i min värld har säljaren installerat jordade vägguttag vilket han inte får göra pga att han inte är en utbildad elektriker.

9. S
    Medlem · Nivå 11
    Vem som helst får byta vägguttag. Det krävs ingen behörighet eller elektrikerutbildning. Det som har blivit fel här är att förra ägaren av okunskap installerat ett jordad uttag när det skulle ha varit ett ojordat. Det hade varit precis lika fel om ett auktoriserat elinstallationsföretag gjort bytet. Om förra ägaren skall åläggas att ta sig kostnaden för felet handlar det alltså som redan påpekats om en dryg hundralapp per uttag. Felet är alltså inte så som du upplever det att husets ledningssystem saknar framdragen ledare för skyddsjord.

Redigerat 16 nov 17:41
  10. P
    Bannad Nivå 7
    Anlita inte ni en egen besiktningsman inför husköpet?

11. B
    Medlem · Nivå 19
    Snarare för att el är ett undantag i besiktningen och försäkringen.

• Laddar…
  12. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Besiktning av el ingår i köparens ansvar för undersökning. Vi har ju inte sett hela den besiktning som gjordes i anslutning till köpet, men ofta är det så att el inte ingår i besiktningen, även om man kanske gör någon stickprovskontroll. Detta är troligen skälet till att försäkringsbolaget inte tar detta via försäkringen för dolda fel.

13. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    • Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 5
    Absolut. Lycka till! :)

15. T
    Medlem · Nivå 10
    Är resten av uttagen i rummet jordade?

• Laddar…