P petersv skrev:
Så länge du kör tn-s kan du dimensionera ledningen efter spänningsfall och frånkopplingstid vid kortslutning. Kör du tn-c måste även pen vara 10mm2, oavsett ovanstående.

Om 6mm2 räcker eller inte får man räkna på. Men nu antar jag att den skadade kabeln redan var korrekt räknad på och då bör det fortfarande gå med 6mm2.
Tack, var precis vad jag undrade!

Den är absolut rätt dimensionerad, totalt 15m kabel (varav 12 under mark) 6mm2 avsäkrad på matarsidan med 20A, men skulle lika gärna kunna ha 16A då jag tom har 16A avsäkrat i mottagande elcentral.
 
Om Du har 16A huvudsäkring in till hela anläggningen, och ingen annan inmatning (generator, solceller...) så finns det ingen orsak att ha 20A säkringar på kabeln till uthuset. Om Du vill ha det frånkopplingsbart vore det bättre med en brytare på utgående ledning från matande central.

Om inte Dina förhållanden är rätt ovanliga (mycket svagt nät) skall det mycket till för att inte 6 mm² skall kunna hänga med upp till 25A.

Underliggande säkring med större värde än matande är bara förvillande. Någon som kommer i framtiden kan lockas att tro att det finns 20A tillgängligt i uthuset, när det i själva verket är max 16A.
 
S Soltorp40 skrev:
Om Du har 16A huvudsäkring in till hela anläggningen, och ingen annan inmatning (generator, solceller...) så finns det ingen orsak att ha 20A säkringar på kabeln till uthuset. Om Du vill ha det frånkopplingsbart vore det bättre med en brytare på utgående ledning från matande central.

Om inte Dina förhållanden är rätt ovanliga (mycket svagt nät) skall det mycket till för att inte 6 mm² skall kunna hänga med upp till 25A.

Underliggande säkring med större värde än matande är bara förvillande. Någon som kommer i framtiden kan lockas att tro att det finns 20A tillgängligt i uthuset, när det i själva verket är max 16A.
Läs tråden. Jag har 16, 16, 20 ut från mätarskåpet. Avsäkrst. Huvudsäkring är 25.
Så det är korrekt dimensionerat.
 
G guggen skrev:
Läs tråden. Jag har 16, 16, 20 ut från mätarskåpet. Avsäkrst. Huvudsäkring är 25.
Så det är korrekt dimensionerat.
Jag har läst hela tråden, och ett antal trådar till, så jag minns inte alla detaljer perfekt efter 60 inlägg i denna ...

Det är i alla fall inte fel dimensionerat i den meningen att risker kan uppstå.

Om inmatningen till Dig är klen (långt till trafon / liten trafo, och kanske trafon sitter långt från sin matning också) kanske det pga. avstånd måste göras på det här viset även med 6 mm² ledning i de 3 huvudledningarna.

Dock tillåter jag mig att gissa att om en säkring går för att Du tar ut lite för hög belastning så är det en av huvudsäkringarna på 25A, inte någon 16 eller 20A...

Och gissningsvis lika vid kortslutning.

Vid drift är det troligt att den sammanlagda strömmen är närmare 25A än att någon av de 3 utgående ledningarna skulle vara nära sitt gränsvärde.

Anläggningen ser ut att ha selektivitet, men den är inte självklar. Om inmatningen vore grövre (35A, 50A, ...) skulle lösningen utan tvekan fungera på avsett sätt, men som det är nu är det snarare med viss tvekan.

Dock kan det vara god selektivitet om Du vet att uthusen 95% av tiden bara drar bråkdelen av sina 16A till lite enkel belysning, och egentligen skulle kunna säkras ner till 6A... Selektiviteten är i så fall att 20A till bostadshuset löser före 25A i huvudsäkring när de båda andra "adderade lasterna" är noll respektive noll (avrundat värde).

Som det är nu har Du "räknat med" en sammanlagringsfaktor av (16+16+20)/25 = 2,1, vilket är ganska högt när det "bara" är 3 förbrukare som sammanlagras.

Om nätet däremot är starkt, så att utlösningsvillkoret är uppfyllt med 25A för allt tre huvudledningarna ut från fördelningen vid Din mätare, kan Du uppfatta säkringstavlan i den fördelningen som 3 frånskiljare vid arbeten på respektive ledning. I så fall skulle Du kunna svarva Dig 9 st "mässingsäkringar" och skruva in, varvid alla 3 husen skulle ha 25A fram till respektive gruppcentraler.

Och om det är som jag gissade förut, att uthusen bara har belysning, så skulle du med en stum fördelning kunna minska huvudsäkringen till 20A och spara några kronor. Du vet ju redan att bastun inte får vara på när Du kör vedkapen vid uthuset.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.