Hej!
Är nyinflyttad och ska införskaffa laddbox till elbil.
Tänkte försöka bilda en uppfattning hur elen är dragen idag innan jag väljer lösning för laddbox.
Men blev inte klokare... Någon som kan hjälpa mig identifiera något på de här bilderna?
Det jag undrar egentligen:
- går det att se om det är en typ b jordfelsbrytare i garaget?
- är den gamla säkringsboxen som den röda CEE handsken kopplad till huset huvudsäkring?
- stämmer det då att jag har 25a huvudsäkring i huset?
- är det säkert att koppla in en sån mobil laddbox med typ b jordfelsbrytare inbyggd i den röda handsken och bara köra så?
Såhär ser det ut i garaget:
Så här ser det ut i hallen inne i huset:
Såhär ser det ut i krypgrunden:
(återkommer med bild, men är elmätaren)
Tack på förhand
Är nyinflyttad och ska införskaffa laddbox till elbil.
Tänkte försöka bilda en uppfattning hur elen är dragen idag innan jag väljer lösning för laddbox.
Men blev inte klokare... Någon som kan hjälpa mig identifiera något på de här bilderna?
Det jag undrar egentligen:
- går det att se om det är en typ b jordfelsbrytare i garaget?
- är den gamla säkringsboxen som den röda CEE handsken kopplad till huset huvudsäkring?
- stämmer det då att jag har 25a huvudsäkring i huset?
- är det säkert att koppla in en sån mobil laddbox med typ b jordfelsbrytare inbyggd i den röda handsken och bara köra så?
Såhär ser det ut i garaget:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här ser det ut i hallen inne i huset:
Logga in
Skapa konto
Såhär ser det ut i krypgrunden:
(återkommer med bild, men är elmätaren)
Tack på förhand
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 811 inlägg
Matningen kommer troligen nedifrån via någon av de svarta kablarna, och går via normalcentralen vidare upp till den gamla centralen till höger. Det är dock ingen yrkesperson som gjort denna installation så den kan behöva kontrolleras.
Laddbox ansluts bäst direkt till mätarskåpet, så det är tydligen krypgrunden som är intressant att se här. Där framgår hur stora mätarsäkringar du har.
Var har du hört att det krävs en JFB typ B till elbilsladdning? Så är det inte.
Laddbox ansluts bäst direkt till mätarskåpet, så det är tydligen krypgrunden som är intressant att se här. Där framgår hur stora mätarsäkringar du har.
Okej, tack. Återkommer med bild.Bo.Siltberg skrev:
Matningen kommer troligen nedifrån via någon av de svarta kablarna, och går via normalcentralen vidare upp till den gamla centralen till höger. Det är dock ingen yrkesperson som gjort denna installation så den kan behöva kontrolleras.
De flesta laddboxarna har jordfelsbrytare typ b inbyggt. Men Tesla Wall Charger har inte det och de rekommender då en separat sådan. Från Teslas hemsida:
Vilken jordfelsbrytare bör jag använda med min installation?
Standarderna för installation av laddningspunkter anger att varje enskild anslutning ska vara skyddad med en jordfelsbrytare som skyddar mot likströmsläckage. Tesla Wall Connector mäter inte läckande likström så en jordfelsbrytare Typ B eller en specifik Typ A-EV behöver installeras. Nationella föreskrifter kan ändras så kontrollera alltid med din lokala rekommenderade elektriker.
Men jag är inne på en Easee och de har inbyggd jfb. Men då tolkar jag det rätt att den kommer vilja kopplas in i mätarskåpet.
I garaget finns en tvåpolig jordfelsbrytare typ A. Eftersom den endast är tvåpolig kan den inte skydda trefasuttaget.
Den gamla grå centralen i garaget innehåller inte husets huvudsäkringar.
Jag kan inte från bilderna säga vad du har för huvudsäkringar. De borde sitta tillsammans med elmätaren. Du borde kunna se på en elräkning hur stora huvudsäkringar du har.
Skaffar du en laddkabel med CEE-don så skall det inte vara problem att koppla in den i ditt uttag. Men som sagt ser det inte så proffsigt gjort ut. Det kan vara poäng att granska det lite närmare innan du börjar belasta det med en elbilsladdare.
Den gamla grå centralen i garaget innehåller inte husets huvudsäkringar.
Jag kan inte från bilderna säga vad du har för huvudsäkringar. De borde sitta tillsammans med elmätaren. Du borde kunna se på en elräkning hur stora huvudsäkringar du har.
Skaffar du en laddkabel med CEE-don så skall det inte vara problem att koppla in den i ditt uttag. Men som sagt ser det inte så proffsigt gjort ut. Det kan vara poäng att granska det lite närmare innan du börjar belasta det med en elbilsladdare.
Jag är lite nyfiken, vad grundar du antagandet att det inte är en yrkesman som har stort installationen på? Den konstiga klamringen av kablarna? Eller hur centralerna är ihopkopplade?Bo.Siltberg skrev:
Den gamla centralen i garaget ser ordentligt gammal ut. Och den är inte i speciellt bra skick. Den är uppenbart återanvänd då det finns hål där inga kablar kommer ut och det finns märkningar med "vardagsrum", "sovrum" och "kök, hall" till exempel. Det ser ut som att den är inkopplad som undercentral till den mycket nyare normcentralen. Även kablar är ganska nya. En mindre detalj är att jag tvivlar på att speciellt många yrkesmän skulle återanvända en så gammal central på en ny plats. En större detalj är att jag verkligen hoppas att ingen yrkesman skulle lämna så stora hål i kapslingen att man är helt fri att stoppa in fingrarna och få en stöt. Den fula kabeldragningen talar också emot att det skulle vara en yrkesman. Det är i alla fall vad jag grundar antagandet på.lnilsson skrev:
Visst kan man återanvända gamla centraler. Och visst kan man göra den centralen säker utan att byta speciellt mycket. Men i nuläget ser det varken bra eller säkert ut.
Ah, låter helt rätt, jag tittade inte tillräckligt noga uppenbarligen.A Avemo skrev:Den gamla centralen i garaget ser ordentligt gammal ut. Och den är inte i speciellt bra skick. Den är uppenbart återanvänd då det finns hål där inga kablar kommer ut och det finns märkningar med "vardagsrum", "sovrum" och "kök, hall" till exempel. Det ser ut som att den är inkopplad som undercentral till den mycket nyare normcentralen. Även kablar är ganska nya. En mindre detalj är att jag tvivlar på att speciellt många yrkesmän skulle återanvända en så gammal central på en ny plats. En större detalj är att jag verkligen hoppas att ingen yrkesman skulle lämna så stora hål i kapslingen att man är helt fri att stoppa in fingrarna och få en stöt. Den fula kabeldragningen talar också emot att det skulle vara en yrkesman. Det är i alla fall vad jag grundar antagandet på.
Visst kan man återanvända gamla centraler. Och visst kan man göra den centralen säker utan att byta speciellt mycket. Men i nuläget ser det varken bra eller säkert ut.
Edit: Hur är det med placeringen av huvudbrytaren i husets elcentral? Jag stör mig väldigt på att den inte sitter högst upp till vänster, det är ju den logiska ”läsordningen”. Eller gör man så ibland?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 811 inlägg
Det var dålig reklam för Tesla Wall Connector som smyghöjer priset på dem med 5-10' kr. Bra att veta. Men fortfarande inget krav på en JFB typ B, det beror på hur installationen är utförd. Kopplar du in den fast direkt via mätarskåpet behövs det inte.House of Terror skrev:
Vilken jordfelsbrytare bör jag använda med min installation?
Standarderna för installation av laddningspunkter anger att varje enskild anslutning ska vara skyddad med en jordfelsbrytare som skyddar mot likströmsläckage. Tesla Wall Connector mäter inte läckande likström så en jordfelsbrytare Typ B eller en specifik Typ A-EV behöver installeras. Nationella föreskrifter kan ändras så kontrollera alltid med din lokala rekommenderade elektriker.
Att huvudbrytaren INTE sitter högst upp till vänster är rätt vanligt och inget som en yrkesman stör sig på. Jag tror att vanligaste platsen är nertill till vänster, men det beror enbart på vart inkommande matning kommer i centralen. Man vill helst inte dra dom "grova" matningarna ledningarna kors och tvärs i centralen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 811 inlägg
Man ska absolut beakta tillverkarens anvisningar när man själv tänker till hur man ska uppnå kraven på säkerhet utifrån de elinstallationsregler som finns i Sverige (och övriga världen).
Tillverkarens anvisningar har jag lärt mig är det som ska följas till punkt och pricka om man vill att garantier ska gälla. Så länge det är en produkt som är godkänd i Sverige så går tillverkarens anvisningar före svensk standard. Rätta mig om jag har fel?Bo.Siltberg skrev:
AhaE elmont skrev:Att huvudbrytaren INTE sitter högst upp till vänster är rätt vanligt och inget som en yrkesman stör sig på. Jag tror att vanligaste platsen är nertill till vänster, men det beror enbart på vart inkommande matning kommer i centralen. Man vill helst inte dra dom "grova" matningarna ledningarna kors och tvärs i centralen
Jo, det är ju helt begripligt att man inte vill dra grova matningar genom hela centralen. Det är mest att det stör mitt ”layout-sinne” (jag undervisar ibland studenter hur man layoutar kartor och posters). Det är ju mest logiskt att börja längst upp till vänster eftersom man läser så (här i västvärlden ska väl påpekas).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 811 inlägg
Det är tillåtet att tänka. Inga regler står över andra om det kan framkalla fara. Det hade varit väldigt bra om tillverkarnas anvisningar hade varit tydliga och motiverade. Beskriv för mig när det verkligen behövs en JFB typ B. Beskriv också om Tesla har något behov av en JFB typ B för sin laddare vid garantiärenden. Beskriv om grannar kan påverkas. Försök motivera Teslas svar att en JFB typ B behövs. Det finns fall där den behövs, i andra fall inte. Men du har rätt i att man inte ska underskatta kraften hos skrivbordsbyråkrater som inte kan tänka utan endast återupprepa skriven text. Frågan är vad som skulle kunna föranleda en sådan situation. Är det värt 5-10' kr för att slippa ligga vaken?B Berrabus123 skrev: