Vad jag har hört ska man har 6m2 mellan huvudcentralen och undercentral
och PEN ska vara minst 10m2. Stämmer detta ?

Koppla man gul/grön o blå kabel på samma ställe på jordskenan för att uppnå 10m2 ?

Gör man någon kabelmärkning på blå kabel på något sätt ?
 
Om du har fyrledarsystem (TN-C, dvs gemensam ledare för nolla och jord) så skall du ha 10 mm2 PEN.

Är det däremot femledarsystem (TN-C, separata N och PE) räcker det med 6 mm2.
 
Väl häftigt med två kvadratmeter kanske, det räcker med 10 mm². ;)
Är huvudkabeln en femledare finns inget krav på area, men praxis är minst 6 mm².
Är huvudkabeln en fyrledare med en PEN så ska den vara minst 10 mm². PEN ska vara gul/grön med blå tilläggsmärkning i ändarna.
I ditt fall låter det som att du har en femledare.
Man kopplar då skyddsledaren till skyddsplinten och neutralledaren till nollplinten i matande central/mätarskåp. Huruvida det är TN-S eller TN-C i denna saknar betydelse, för din kabel gör att det blir TN-S. Är det ett gammalt mätarskåp så finns det kanske bara en plint, skyddsplint.
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Lägger till att om undercentralen är avsäkrad i huvudcentralen så är det ok att låta säkringarna styra. Inom rimliga gränser förstås dvs så länge utlösningsvillkor gäller.

Dvs på kortare sträckor kan man med 16A säkringar köra med 2,5 kvmm ner till en undercentral med femledarsystem.

/Kent
 
  • Gilla
Fmg
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
..Är det däremot femledarsystem (TN-C, separata N och PE) räcker det med 6 mm2.
TN-S heter det, men det visste ni..
 
Ja, vi förstår vad du menar och skiter i vad du skriver :)
 
Tacka för svaren !

Men jag kanske förklar lite mera ..
HuvudC är matars med fyrleda system i dag L1,L2,L3 PEN. till denna central skall det kopplas in underC i annan byggnad .. har fått förslag på en jord kabel 6 mm2 x 5 led.

I undercentralen skall det säkras med högst 10 amp säkringar,huvudbrytare,jordefelsbrytare.

Hur koppla jag Blå kabel och Gul/grön för uppnå 10mm2 PEN ?...

Eller är det bättre att har 10mm2 x 4 led. till undercentralen ?
 
Du kopplar blå som nolla på nollskenan, gulgrön som jord på jordskenan, i bägge ändar
 
Ev. tar nollan omväg genom JFB sen upp på nollskenan i den nya UC om hela centralen ska på samma JFB.
 
Rikard Ågren skrev:
Ev. tar nollan omväg genom JFB sen upp på nollskenan i den nya UC om hela centralen ska på samma JFB.
Så 10 mm2 till undercentralen behövs inte ?
 
Nej, är det en 5-ledare så räcker det med 6 mm².
Har din matande central en JFB?
Din undercentral antar jag har JFB, right?
Kan du ta bilder?
Jag tycker att du väntar med att koppla tills vi rett ut exakt var du ska koppla in ledarna i kabeln.
 
Nej du separerar ju PE och N om du drar en 5-ledare
 
Rikard Ågren skrev:
Nej du separerar ju PE och N om du drar en 5-ledare
Så då skulle det räcka med 2,5 mm2 5 ledare
eftersom det högsta säkringen är 10 Amp
 
Bo.Siltberg skrev:
Nej, är det en 5-ledare så räcker det med 6 mm².
Har din matande central en JFB?
Din undercentral antar jag har JFB, right?
Kan du ta bilder?
Jag tycker att du väntar med att koppla tills vi rett ut exakt var du ska koppla in ledarna i kabeln.
Ja den har JFB men matningen till undercentral utanför denna

Fota kan jag inte ta men en skiss kan jag sända upp
 
Ja men då får du avsäkra matningen 16A istället för att lägga den paralellt.

Jag skulle alla gånger dra 5G6 till en UC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.