4 379 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Hjälp identifiera el?
Ok, såhär ser det ut vid elmätaren och huvudsäkringarna. Jag hade 20a.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du har helt rätt, det känns inte säkert och ska åtgärda omgående. Stoppa i en propp och tejpa över hålet som akut åtgärd? Så inga barnfingrar eller pinnar råkar åka in i någon utav dem.A Avemo skrev:Den gamla centralen i garaget ser ordentligt gammal ut. Och den är inte i speciellt bra skick. Den är uppenbart återanvänd då det finns hål där inga kablar kommer ut och det finns märkningar med "vardagsrum", "sovrum" och "kök, hall" till exempel. Det ser ut som att den är inkopplad som undercentral till den mycket nyare normcentralen. Även kablar är ganska nya. En mindre detalj är att jag tvivlar på att speciellt många yrkesmän skulle återanvända en så gammal central på en ny plats. En större detalj är att jag verkligen hoppas att ingen yrkesman skulle lämna så stora hål i kapslingen att man är helt fri att stoppa in fingrarna och få en stöt. Den fula kabeldragningen talar också emot att det skulle vara en yrkesman. Det är i alla fall vad jag grundar antagandet på.
Visst kan man återanvända gamla centraler. Och visst kan man göra den centralen säker utan att byta speciellt mycket. Men i nuläget ser det varken bra eller säkert ut.
Vilken är det som är jordfelsbrytare A på bilderna? Det som kallats för normcentralen är i tråden?A Avemo skrev:I garaget finns en tvåpolig jordfelsbrytare typ A. Eftersom den endast är tvåpolig kan den inte skydda trefasuttaget.
Den gamla grå centralen i garaget innehåller inte husets huvudsäkringar.
Jag kan inte från bilderna säga vad du har för huvudsäkringar. De borde sitta tillsammans med elmätaren. Du borde kunna se på en elräkning hur stora huvudsäkringar du har.
Skaffar du en laddkabel med CEE-don så skall det inte vara problem att koppla in den i ditt uttag. Men som sagt ser det inte så proffsigt gjort ut. Det kan vara poäng att granska det lite närmare innan du börjar belasta det med en elbilsladdare.
Något som kan förklara varför de tror att man kopplat som man gjort i garaget? Varför har man återanvänt en gammal central om det sitter en nyare central innan?
En normcentral är en nyare typ av elcentral med automatsäkringar. Den nyare centralen i garaget är en normcentral. Centralen inne är också en normcentral. Komponenten längst till höger i normcentralen i garaget är en tvåpolig jordfelsbrytare. Vill du se vad den skyddar så slår du ifrån den och ser vilka uttag som slutar att fungera. Det finns även en jordfelsbrytare i centralen inomhus. Den är fyrpolig och sitter till höger om huvudbrytaren.
Vad skall man göra? Stoppa inte i en propp i hålet om du inte har en huv för att hålla kvar den. Brukar det vara obevakade barn i garaget är det en god ide att täppa till hålen. Tejp är snabbt och enkelt om du bara tänkt det som något temporärt innan det skall åtgärdas.
Varför har man gjort så? Någon har antagligen kopplat själv och sparat pengar genom att använda gammalt material. För egen del har jag inga betänkligheter vare sig mot att koppla själv eller använda begagnade komponenter. Men jag är tveksam till om jag skulle använda den centralen såsom den ser ut. Och om jag gjorde det så skulle jag komplettera den med en sjätte propphuv, popnita plåt över de största hålen och inspektera huvudbrytaren ordentligt. Den är gammal och ser inte ut att sitta fast riktigt.
Vad skall man göra? Stoppa inte i en propp i hålet om du inte har en huv för att hålla kvar den. Brukar det vara obevakade barn i garaget är det en god ide att täppa till hålen. Tejp är snabbt och enkelt om du bara tänkt det som något temporärt innan det skall åtgärdas.
Varför har man gjort så? Någon har antagligen kopplat själv och sparat pengar genom att använda gammalt material. För egen del har jag inga betänkligheter vare sig mot att koppla själv eller använda begagnade komponenter. Men jag är tveksam till om jag skulle använda den centralen såsom den ser ut. Och om jag gjorde det så skulle jag komplettera den med en sjätte propphuv, popnita plåt över de största hålen och inspektera huvudbrytaren ordentligt. Den är gammal och ser inte ut att sitta fast riktigt.
Hoppas att du inte blir ledsen på mig nu men jag har inga problem med att blanda fabrikat. Kraven jag har är att det är ungefär samma kvalitet och att det är kompatibelt. OCH att jag i mina dar nog använt mer Legrand än Hager.
Brukar man alltså koppla in laddbox vid elmätaren? Man skulle inte se ett scenario där man kopplar in den vid normcentralen i garaget?
För de sladdarna tlll garaget är nedgrävda innan mur och rabatt anlades. Att dra nya sladdar till garaget blir således ett större jobb.
För de sladdarna tlll garaget är nedgrävda innan mur och rabatt anlades. Att dra nya sladdar till garaget blir således ett större jobb.
Rent tekniskt går det att koppla in boxen vart som helst. Men det blir ju fler delar på vägen som måste kontrolleras och kanske uppgraderas för att hålla måttet.
Så det blir kanske inte enklare och billigare.
Så det blir kanske inte enklare och billigare.
Jag skulle säga att det i princip inte är något problem att koppla laddboxen i en undercentral i garaget. Men det är sannolikt en mycket större last än du tidigare haft där. Så du bör kontrollera alla förbindningar på vägen så att det inte är dålig kontakt någonstans. Det gäller egentligen generellt, men i synnerhet som den som kopplat centralen i ditt garage inte tycks ha varit så noggrann.
Klicka här för att svara