Jag har en sidobyggnad med tre faser utdragna, de sitter bakom tre enpoliga dvärgbrytare. Idag är det bara enfas laster. Hela centralen skyddas av jfb.

Om man skulle installera ett trefasuttag, går det då att behålla de enpoliga brytarna, eller måste de bytas mot en trepolig brytare?

Jag vet att det är lämpligast att ha trepolig brytare för att inte riskera att någon som ska göra ett jobb bara bryter en fas och apparaten fortfarande är spänningssatt via de andra faserna. Men finns det någon fara utöver det (som jag tänker mig att man kan förebygga med märkning)?

Eller är det lika bra att ta kostnaden för att byta dvärgbrytare när man ändå gör jobbet med att installera uttaget? Det kanske inte blir så mycket dyrare att bara byta en dvärgbrytare?

Mikael_L
Det är blandningen av enfas och trefaslaster som är farlig och problematisk.
Ska du på samma säkringar ha både trefasuttag och något eller några enfasuttag (eller andra enfaslaster) så måste du ha en trepolig säkring.
Egentligen ska man undvika den sammanblandningen av laster öht, men det går i undantagsfall att ursäkta genom att sätta det hela bakom en trepolig säkring.

Men tre st enpoliga säkringar som går till något eller några trefasuttag, eller rena trefaslaster är OK. Visst är det lite snyggt med en 3-polig, men inte krav.
Men det kan finnas bra funktionsskäl att sätta trepolig säkring ändå, driver man en trefasmotor, och så råkar en fas falla bort är det risk att motorn fördärvas, den fortsätter snurra (kanske inte om det ligger maxlast på den) men den drabbas av överström i två lindningar.

• Gilla
gronfelt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.