Vad är det för fabrikat på dessa knappar? Det står ingenting någonstans på dem och jag behöver ha några till. De är troligen från 1977 då huset byggdes.

Nån som känner igen dem?

• 20100718208.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan lova dig att du inte kommer finna några nya sådana där. Möjligtvis om du har en grym tur att hitta bättre begagnade på blocket eller dyl.

//Patrik

Vet dock inte märket men tror dom var standard på Norrlandshus och andra liknande prefab hus på 80-talet.

Blocket kan som sagt ge resultat ibland och även vissa sökmotorer för byggnadsvård. Dock tror jag det du letar efter är lite för modernt för att handlarna för byggnadsvård har det i lager. Tradera kan även vara en rekomendation.

// Mats

Tråkigt, jag tycker att de är riktigt snygga.
Igentligen behöver jag inte en lampknapp utan en dimmer som passar i ramen.

Jag har sådana som allt eftersom byts ut men att hitta en dimmer som passar i kombiramen tror jag du kan glömma.
Dimmer var nog inte uppfunnen när denna modell var på tapeten.

Protte

tyvärr får du nog köpa nytt som ser annorlunda ut.

Ok.. Någon som har tips på en kombiram med en lampknapp och en dimmer som skulle tänkas passa in?
Just nu har jag fått ta bort kombiramen för att få plats med en enkel dimmer. Det måste vara en kombibrytare för det är två dosor monterade bredvid varandra så två separata brytare får inte plats.

Byt strömbrytaren till en ELJO trend och tillhörande kombiram och en dimmer från ELJO.
De som vill kan byta ELJO mot ELKO.

Protte

Gillar du det fyrkantiga utseendet kanske Merten M-plan funkar.

Det är fabrikat Busch-Jaeger och dom var det bästa som man kunde använda fram till nån gång tidigt 80 tal. Sedan köptes dom upp av ett lågprisfabrikat från Finland och därmed mer eller mindre försvann ur "profsmarknaden". I halva mitt hus har dom och kan gärna byta ut mina mot nya ELKO, men nån ram för dimmer har jag inte.

Det kanske är möjligt om man lägger ner lite tid att få in en fjäder i dom gamla strömbrytarna med kombination till dosdimmer. Vore unikt och fränt :)

Man kanske skulle spara allt sånt här skit som man river om dagarna? Och starta en hemsida med begagnade el-prylar? :wow:

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Kolla bara runt loppisarna nu i sommar vad de drar folk så nog finns det marknad alltid =)

R_Strandberg skrev:
Det kanske är möjligt om man lägger ner lite tid att få in en fjäder i dom gamla strömbrytarna med kombination till dosdimmer. Vore unikt och fränt :)
Det där kan ju tänkas vara en idé om TS verkligen vill ha en dimmer av samma serie.
Med lite pill så kan det ju tänkas gå.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.