13 256 läst ·
35 svar
13k läst
35 svar
Vilken tillverkare gör dessa strömbrytare, lampknappar?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag kan lova dig att du inte kommer finna några nya sådana där. Möjligtvis om du har en grym tur att hitta bättre begagnade på blocket eller dyl.
//Patrik
//Patrik
Vet dock inte märket men tror dom var standard på Norrlandshus och andra liknande prefab hus på 80-talet.
Blocket kan som sagt ge resultat ibland och även vissa sökmotorer för byggnadsvård. Dock tror jag det du letar efter är lite för modernt för att handlarna för byggnadsvård har det i lager. Tradera kan även vara en rekomendation.
// Mats
// Mats
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har sådana som allt eftersom byts ut men att hitta en dimmer som passar i kombiramen tror jag du kan glömma.
Dimmer var nog inte uppfunnen när denna modell var på tapeten.
Protte
Dimmer var nog inte uppfunnen när denna modell var på tapeten.
Protte
Ok.. Någon som har tips på en kombiram med en lampknapp och en dimmer som skulle tänkas passa in?
Just nu har jag fått ta bort kombiramen för att få plats med en enkel dimmer. Det måste vara en kombibrytare för det är två dosor monterade bredvid varandra så två separata brytare får inte plats.
Just nu har jag fått ta bort kombiramen för att få plats med en enkel dimmer. Det måste vara en kombibrytare för det är två dosor monterade bredvid varandra så två separata brytare får inte plats.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Byt strömbrytaren till en ELJO trend och tillhörande kombiram och en dimmer från ELJO.
De som vill kan byta ELJO mot ELKO.
Protte
De som vill kan byta ELJO mot ELKO.
Protte
Gillar du det fyrkantiga utseendet kanske Merten M-plan funkar.
Det är fabrikat Busch-Jaeger och dom var det bästa som man kunde använda fram till nån gång tidigt 80 tal. Sedan köptes dom upp av ett lågprisfabrikat från Finland och därmed mer eller mindre försvann ur "profsmarknaden". I halva mitt hus har dom och kan gärna byta ut mina mot nya ELKO, men nån ram för dimmer har jag inte.
Det kanske är möjligt om man lägger ner lite tid att få in en fjäder i dom gamla strömbrytarna med kombination till dosdimmer. Vore unikt och fränt 
Kolla bara runt loppisarna nu i sommar vad de drar folk så nog finns det marknad alltid =)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg