M
Mellanbarn: Förbränningstoa har jag för mig kan dra mycket el. Kolla upp om du ska välja gasol istället, eller mulltoa.
21 svar · 17,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: Läser du en ingenjörsutbildning så är det framför datorn eller i ett labb man oftast jobbar. Det finns en del installationstekniker som har hyffsat avancerat jobb, lite halvingenjör vilket kanske skulle passa?
18 svar · 3,3k läst
hordak
hordak: Ja, det gör den nog, är dragavlastad med plastbit och skruv (motsvarande princip för strömbrytare på lampsladd), kontaktering i samma skruvkopplingar som inkommande till fläkten (typ sockerbit inne i fläkten), som är IP44-klassad. Monterad strax under tak i badrum i gränsen zon 2/3, med jordfelsbrytare. Skyddsjord ansluten via ubåt inne i fläktens kapsling, då själva fläkten är av
2 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Normalt vill man parallellkoppla elcentraler vilket innebär att de vidarekopplas före huvudbrytaren i varje central. Alt 1 och 2 i din bild är då mer en praktisk fråga ifall man behöver använda en separat fördelningslåda eller om det finns plats i elcentralen. Vill man gå ned i area på en sådan huvudledning behöver den normalt säkras av. Det blir återigen en praktisk fråga var man
3 svar · 3,8k läst
·
Kristcar
Kristcar: [citat]
16 svar · 2,0k läst
Kristcar
16 svar · 2,0k läst
Emmie-Lee
Emmie-Lee: [citat] Tusen tack för hjälpen!
4 svar · 2,4k läst
B
Berrabus123: Vänd på centralen. Ta fram en Mora kniv + hammare. Om du tittar i lockets kanter så ser du att den är ihop svetsad med kapslingen på 3 ställen. Sätt kniven mot en utav dessa 3 ställen och banka en gång. Sen är det bara att vikka loss den, super enkelt. Bankar du i mitten av "locket" så kommer du behöva banka rätt så hårt och det är stor risk att hela överdelen på centralenen
5 svar · 2,2k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Kul! Berätta mer hur du löste det hela hemma hos dig.
22 svar · 3,2k läst
·
useless
useless: Det är FK/FQ med 7 kardeler du ska ha. Byt dom andra eller reklamera om det är fel.
3 svar · 916 läst
·
B
Berka81: [citat] nu funkar den igen! Stort tack! som en dröm
9 svar · 3,6k läst
·
K
Karinb123: Ja jag hoppas det :)
11 svar · 3,6k läst
·
K
useless
useless: [citat] Den går på 230V även med tre faser men med lite bättre spridning av lasten... Om dom befintliga trådarna går att dra ur så borde det inte vara så svårt att dra i nya med en extra tråd. Ofta är det enklare än att försöka dra ur en enstaka tråd.
5 svar · 1,3k läst
·
Layal
Layal: Då får jag anlita någon kunnig. Tack för hjälpen
15 svar · 4,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Om man ska följa SBF110:8 (började gälla 2017) så ska brandlarmskabel på detektorslingan vara oskarvad mellan larmpunkterna, den ska vara röd i hela dess längd (förutom några få undantag tex hissbara detektorer). Brandlarmskabel får ligga tillsammans med andra svagströmsledningen men får inte vara buntade med andra. Om brandlarmskabel är dragen i VP-rör/flexslang så får kabeln
6 svar · 11,3k läst
GK100
GK100: [citat] Det alternativ du kopplat efter är det enda rätta i nät med nolla. Däremot finns ingen anledning precis som Soltorp skriver att dra nollan genom mätaren tvärtom bra att undvika när det passar.
9 svar · 6,1k läst
·
tommib
tommib: Eep... Då är det nog dags att mäta noggrannare och kolla exakt hur det ser ut bakom de eluttagen. Förhoppningsvis är det bara felmätning men har du otur har någon satt eluttag på den gamla radiatorslingan. Har uttagen fungerat normalt tidigare?
4 svar · 1,2k läst
S
socker22: Tack för de goda råden!
19 svar · 5,3k läst
·
S
Smurfen1337: Tack för bra förklaring! Förstår nu!!! ☺
6 svar · 3,5k läst
Stefan Rådmansö
Stefan Rådmansö: [citat] Nej, det förefaller inte så. Nu var jag efter två dagars felsökning mest lättad att ha fått tillbaka ett fungerande hus (det som jag startade tråden om ursprungligen) så den undermåliga installationen i garaget har tillfälligt lagts åt sidan. Men jag måste se över HELA installationen, kolla vilka säkringar som går var, att det är rätt kabelarea för dessa installationer -
69 svar · 16,5k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Lite historia... https://library.e.abb.com/public/ba465bf981a53c8ac125790a002a7899/2CDC001099L0201.pdf
10 svar · 3,0k läst
·
G
gasse-s: Mer tips som jag kan få?
3 svar · 962 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Då får du mäta avståndet till kanten på badkaret till minst 60 cm då uttag inte får finnas i område 2. Ljusarmaturen kan dock vara placerad i område 2 så länge uttaget är placerat i oklassat område. [citat] När det handlar om el i badrum som talar reglerna om områden. Ordet zoner har aldrig förekommit, men det kanske används när man talar om "vattenregler". Något
4 svar · 2,1k läst
·
L
Leif i Skåne: Kan det vara så att affären försökt att bli av med en hyllvärmare? Den har kanske varit ute tidigare hos en kund som lämnat tillbaka den trasig. En liknandes lampa med G9 halogenlampor dimmar vi mjukt från helt släkt till max med Plejd 01, fördelen är att astrouret mjukt tänder vid skymningen och tonar bort vid midnatt om man inte tänt eller släkt manuellt.
28 svar · 2,7k läst
·
tveksamt
tveksamt: Borde ju vara ett litet problem öht att bara klippa strömmen, datormässigt alltså. Meddela tydligt att kl 22 blir datorn strömlös, är barnet rädd om grejerna är den lämpligen avslagen då. Oavsett vilket är den avslagen 22:00:01, bara att välja sätt...
41 svar · 8,0k läst
·
E
elmont: Nej.
1 svar · 1,6k läst
·
G
Golvlist: [citat] Japp, ska testa det!
6 svar · 2,4k läst
·
E
elmont: Märk väl att det INTE är huvudsäkringen som nätägaren kan återställa utan ett "relä" som styrs via nätet.
7 svar · 1,8k läst
B
Berrabus123: [citat] Ett tips är också att tejpa båda "bladen" på t.ex din näbbtång med eltejp. Då lämnar den inte några oönskade spår på kablaget :D
11 svar · 2,1k läst
·
Pytt
Pytt: Jag är också sådan där att jag vill spara allt som "kan vara bra att ha", men ärligt talat...ser du ingen användning för den nu kommer du knappast använda den senare heller. Och även om man gör det så har man oftast glömt att man har sådant liggandes och går och köper nytt ändå, ;)
4 svar · 872 läst
·
putte22
putte22: Ett löst lock från kabelkanal typ 10x22 är mycket flexibelt och lagom långt. Tejpa ena änden så den inte blir så vass. Funkar mkt bra när man ska dra slang/rör ovan undertak i gips mellan gles.
16 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.