Det är rätt men den som ser ut att vara gul stämmer inte med färgskalan vi har , blå,gulgrön,brun,svart, grå, normalt så ska inte en fas ha en gul kulör, men det är mörkt innanför isoleringen och strömmen är färgblind, så det fungerar
Bifogade bilden ser man original källa, att kolla är blå och jord gulgrön...
Och resten faser..
Jordas alla faser nu? med att montera jorden i mitten? om man utgår från den övre bilden i första inlägget
Om det kopplas vidare till en till kopplingsdosa men bara 1 fas för tvättmaskin..
Väljar jag då bara 1 fas, nolla samt jord?
Och låter dem andra 2 faserna vara tomma
Och resten faser..
Jordas alla faser nu? med att montera jorden i mitten? om man utgår från den övre bilden i första inlägget
Om det kopplas vidare till en till kopplingsdosa men bara 1 fas för tvättmaskin..
Väljar jag då bara 1 fas, nolla samt jord?
Och låter dem andra 2 faserna vara tomma
Redigerat:
Jag skall gå från dosan med tillslag, till en vanlig Kopplingsdosa..
Är kopplingsdosan rätt kopplad?
Hur skall jag koppla jord vidare till nästa kopplingsdosa? det finns ju ingen utgång från den men alla andra har utgång i kopplingsplinten.
Är kopplingsdosan rätt kopplad?
Hur skall jag koppla jord vidare till nästa kopplingsdosa? det finns ju ingen utgång från den men alla andra har utgång i kopplingsplinten.
Ok, jag förstår kändes bara ologiskt att alla har utgång förutom "Jord"
Då kan man alltså koppla som jag gjort på senaste bifogade bilderna nedan.
Från bild 1 till 2 för stt sedan sätta tvättmaskin in på bild 2 med
Då kan man alltså koppla som jag gjort på senaste bifogade bilderna nedan.
Från bild 1 till 2 för stt sedan sätta tvättmaskin in på bild 2 med
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Anslut biledaren till jord i matande ände och knipsa av i andra. Sen undrar jag lite vad det är för "klet" där trådarna kommer in i första dosan. Kommer de ur rör vill man ha möjlighet att byta en tråd. Och silikon (om det är det) kommer inte bra överens med el, risk för dålig kontakt.
Redigerat:
Ok, det kan man ju göra men, den kommer ej behövas.. men tack då vet jag att den skall sättas i matande ände jord.Magnus E K skrev:
Tack
Silikon ja, då det är våtutrymme.
bara för att täta bakom dosan. Tack
Med 99% är blå nolla med dessa färger.
Men 1% är för stor risk för att chansa!
Efter kopplingen SKALL Du också kontrollmäta att det är 230V mellan utgående blå och brun (inte 400V...).
Och så SKALL Du kontrollmäta att det är god kontakt (under 1 ohm) mellan gulgrön och blå, alt. mellan gulgrön och någon annan säker jord i elanläggningen.
Om de nu är en tvättmaskin, så skall Du också mäta god kontakt (under 1 ohm) mellan tvättmaskinens utsida (någon blank skruvskalle på baksidan eller så) och någon annan säker jord, vanligtvis vattenrören om de är i metall och det är ett hyggligt nytt eller rejät äldre bygge. Att kolla med annan punkt, t.ex. jordblecket i en jordad skarsladd som dras ut från ett jordat uttag i köket är en snabb och fungerande testmetod.
Men 1% är för stor risk för att chansa!
Efter kopplingen SKALL Du också kontrollmäta att det är 230V mellan utgående blå och brun (inte 400V...).
Och så SKALL Du kontrollmäta att det är god kontakt (under 1 ohm) mellan gulgrön och blå, alt. mellan gulgrön och någon annan säker jord i elanläggningen.
Om de nu är en tvättmaskin, så skall Du också mäta god kontakt (under 1 ohm) mellan tvättmaskinens utsida (någon blank skruvskalle på baksidan eller så) och någon annan säker jord, vanligtvis vattenrören om de är i metall och det är ett hyggligt nytt eller rejät äldre bygge. Att kolla med annan punkt, t.ex. jordblecket i en jordad skarsladd som dras ut från ett jordat uttag i köket är en snabb och fungerande testmetod.
Tack!
Klicka här för att svara




