Är denna koppling rätt?

Eller skall jord och nolla "blå" byta plats?

• Eluttag med öppen kabelanslutning, diskussion om korrekt anslutning av jord och nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rätt men den som ser ut att vara gul stämmer inte med färgskalan vi har , blå,gulgrön,brun,svart, grå, normalt så ska inte en fas ha en gul kulör, men det är mörkt innanför isoleringen och strömmen är färgblind, så det fungerar

Bifogade bilden ser man original källa, att kolla är blå och jord gulgrön...
Och resten faser..

Jordas alla faser nu? med att montera jorden i mitten? om man utgår från den övre bilden i första inlägget

Om det kopplas vidare till en till kopplingsdosa men bara 1 fas för tvättmaskin..

Väljar jag då bara 1 fas, nolla samt jord?
Och låter dem andra 2 faserna vara tomma

• Öppen kopplingsdosa med kabelanslutningar, blå nolla, jord gulgrön, övriga kablar inte inkopplade.
    Skapa konto
Redigerat:
Sista bilden är rätt, 1 fas är lämpligt att lägga då mellan sista fasen till höger noll och jord, Lampan ligger då mellan dom första faser och är en 400V -typ och lyser vid tillslag

Jag skall gå från dosan med tillslag, till en vanlig Kopplingsdosa..

Är kopplingsdosan rätt kopplad?

Hur skall jag koppla jord vidare till nästa kopplingsdosa? det finns ju ingen utgång från den men alla andra har utgång i kopplingsplinten.

superantew superantew skrev:
det finns ju ingen utgång från den
Utgåmg ?? bara att lägga under samma skruv, den skruven sitter mot mitten så det går inte ha genomgående, har ingen betydelse, det är inte så att dom ska in på en sida och ut på andra sidan

Ok, jag förstår kändes bara ologiskt att alla har utgång förutom "Jord"

Då kan man alltså koppla som jag gjort på senaste bifogade bilderna nedan.

Från bild 1 till 2 för stt sedan sätta tvättmaskin in på bild 2 med:)

• Elektrisk anslutningsdosa med färgkodade kablar och jordningsskena för tvättmaskininstallation.
    Skapa konto
  • Öppen kopplingsdosa med ordentligt kopplade trådar i olika färger inklusive jordning.
    Skapa konto
superantew superantew skrev:
Är denna koppling rätt?

Eller skall jord och nolla "blå" byta plats?
Du kan koppla dem på plinten hur du vill.

Normalt lägger man fas1, fas2, fas3, nolla och jord

P Putte 9497 skrev:
Du kan koppla dem på plinten hur du vill.

Normalt lägger man fas1, fas2, fas3, nolla och jord
Ok,

Men om man kollar på mina senaste bilder.

Från kopplingsdosa 1 till 2 måste ju vara rätt.

valde bara 1 fas som var där, dvs 2 st lediga tomma

Allt ser bra ut;)

• Gilla
superantew
  • Laddar…
Magnus E K
Anslut biledaren till jord i matande ände och knipsa av i andra. Sen undrar jag lite vad det är för "klet" där trådarna kommer in i första dosan. Kommer de ur rör vill man ha möjlighet att byta en tråd. Och silikon (om det är det) kommer inte bra överens med el, risk för dålig kontakt.

Redigerat:
  • Gilla
superantew
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Allt ser bra ut;)
Tack :)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Anslut biledaren till jord i matande ände och knipsa av i andra. Sen undrar jag lite vad det är för "klet" där trådarna kommer in i första dosan. Kommer dem ur rör vill man ha möjlighet att byta en tråd. Och silikon (om det är det) kommer inte bra överens med el, risk för dålig kontakt.
Ok, det kan man ju göra men, den kommer ej behövas.. men tack då vet jag att den skall sättas i matande ände jord.
Tack

Silikon ja, då det är våtutrymme.

bara för att täta bakom dosan. Tack

Med 99% är blå nolla med dessa färger.

Men 1% är för stor risk för att chansa!

Efter kopplingen SKALL Du också kontrollmäta att det är 230V mellan utgående blå och brun (inte 400V...).

Och så SKALL Du kontrollmäta att det är god kontakt (under 1 ohm) mellan gulgrön och blå, alt. mellan gulgrön och någon annan säker jord i elanläggningen.

Om de nu är en tvättmaskin, så skall Du också mäta god kontakt (under 1 ohm) mellan tvättmaskinens utsida (någon blank skruvskalle på baksidan eller så) och någon annan säker jord, vanligtvis vattenrören om de är i metall och det är ett hyggligt nytt eller rejät äldre bygge. Att kolla med annan punkt, t.ex. jordblecket i en jordad skarsladd som dras ut från ett jordat uttag i köket är en snabb och fungerande testmetod.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.