Är inte det en ingång?
Ja, den är på sekundärsidan så tillvida att den är isolerad från nätspänningen.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Drivdonet har sannolikt inte gått sönder för att du kopplat in LEDarna på 1-10V-ingången.
Det lutar däremot mot att en LED har nära avbrott och orsakar en stort spänningsfall.
Om du har möjlighet, kortslut (bygla över) en LED i taget tills du hittar den felaktiga.
Det lutar däremot mot att en LED har nära avbrott och orsakar en stort spänningsfall.
Om du har möjlighet, kortslut (bygla över) en LED i taget tills du hittar den felaktiga.
Hej Bo! Är inte riktigt med på vad du menar, min tanke var att koppla loss hela slingan och lägga in varje spot för sig i drivern och se om det lyser för att på så vis utesluta vilken som kanske är trasig? Men det verkar som att du kanske har ett snabbare och smartare sett att testa detta på? Kan du förklara lite mer detaljerat?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Det är inte säkert att drivdonet klarar av endast en LED då det brukar vilja ha en minimibelastning. Kontrollera märkningen, fota den gärna och lägg upp här.
Det är därför jag föreslår att kortsluta en LED i taget, dvs i praktiken koppla bort en LED i taget genom att bygla över den. Då finns chans att du hittar en som gör att resten av slingan lyser bra.
Det är därför jag föreslår att kortsluta en LED i taget, dvs i praktiken koppla bort en LED i taget genom att bygla över den. Då finns chans att du hittar en som gör att resten av slingan lyser bra.
Ursäkta... känner mig riktigt korkad just nu men fattar inte vad du menar med att kortsluta eller bygla för den delen. Skulle du vilja göra ännu ett försök i att förklara vad du menarBo.Siltberg skrev:
Det är inte säkert att drivdonet klarar av endast en LED då det brukar vilja ha en minimibelastning. Kontrollera märkningen, fota den gärna och lägg upp här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Om drivern klarar från 2W och uppåt så kan din metod fungera. Välj det som är enklast.
Det jag tänker på är det här. Med bygla/kortsluta en LED menar jag den röda sladden i bild. Då kopplas den LEDen bort. Om då resten av LEDarna lyser bra, då har du hittat den felaktiga LEDen. Så bygla en LED i taget och se vad som händer.
Det jag tänker på är det här. Med bygla/kortsluta en LED menar jag den röda sladden i bild. Då kopplas den LEDen bort. Om då resten av LEDarna lyser bra, då har du hittat den felaktiga LEDen. Så bygla en LED i taget och se vad som händer.
Uppdatering: spänningssatte idag en spot i taget och alla funkade utmärkt förutom en som bara lös jätte lite precis som tidigare. Jag tog ut den ur slingan och nu fungerar 5st som dom ska iaf. Kollade hela slingan på den som är trasig och kunde ej se något brott/skada på den öht. Antar att det är mekaniken i spotten som gett upp så blir att reklamera den och förhoppningsvis få ut en ny. Finns deg något sett man kan mäta slingan för att se vad felet kan vara? Tacksam för all hjälp jag fått i tråden!!!Bo.Siltberg skrev:
Om drivern klarar från 2W och uppåt så kan din metod fungera. Välj det som är enklast.
[bild]
Klicka här för att svara