Hej. Bytte lampa i en skrivbordslampa från en rekflektorlampa till en såndan som är på bilden nedan, eftersom vi inte hade några fler reflektorlampor. När jag haft lampan tänd i kanske en timme så kände jag att det luktar bränt från den. Måste man ha just en reflektorlampa eller är det lugnt att jag satte i en annan sort?
Den nya lampan
/HackeHackspett12
Den nya lampan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/HackeHackspett12
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Det ser rätt smalt och trångt ut där i botten så det finns nog risk för att det kan bli för varmt där när lampan är bred nertill och lyser även bakåt. Är det en LED du har satt in?
På hur många W(att) är lampan?
Kolla noga inne i sockeln att det inte är något svart. Något måste ju ha "brunnit" om det luktar bränt.
På hur många W(att) är lampan?
Kolla noga inne i sockeln att det inte är något svart. Något måste ju ha "brunnit" om det luktar bränt.
BirgitS skrev:
Det ser rätt smalt och trångt ut där i botten så det finns nog risk för att det kan bli för varmt där när lampan är bred nertill och lyser även bakåt. Är det en LED du har satt in?
På hur många W(att) är lampan?
Kolla noga inne i sockeln att det inte är något svart. Något måste ju ha "brunnit" om det luktar bränt.
Nej, det är en glödlampa på 25 Watt. Det är lite svart inne i sockeln och det luktar lite bränt om själva glödlampan.BirgitS skrev:
Det ser rätt smalt och trångt ut där i botten så det finns nog risk för att det kan bli för varmt där när lampan är bred nertill och lyser även bakåt. Är det en LED du har satt in?
På hur många W(att) är lampan?
Kolla noga inne i sockeln att det inte är något svart. Något måste ju ha "brunnit" om det luktar bränt.
Om du med reflektorlampa menar en med reflektorn närmast anslutningen, så är det troligen så att denna lampas skärm och anslutning kräver reflektor, för att fungera som tänkt d.v.s. att det mesta av värmestrålningen ska reflekteras ut ur armaturen.
Ok. Reflektorlampan som satt i innan var en sådan med platt topp så jag får köpa en sådan.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Då har det nog blivit för varmt och sockeln bör nog bytas för nu kan det vara risk för dålig kontakt mellan sockeln och en reflektorlampa så att det överhettning igen.H HackeHackspett12 skrev:
Köp LED-reflektor lampa, bra ljus ingen värme.
Klicka här för att svara


