Hej. Bytte lampa i en skrivbordslampa från en rekflektorlampa till en såndan som är på bilden nedan, eftersom vi inte hade några fler reflektorlampor. När jag haft lampan tänd i kanske en timme så kände jag att det luktar bränt från den. Måste man ha just en reflektorlampa eller är det lugnt att jag satte i en annan sort?

Den nya lampan
LED-lampa med E14-sockel placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/HackeHackspett12
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det beror nog på hur skrivbordslampans skärm ser ut så lägg upp några bilder på den.
Ser du några skador på lampan eller ljuskällan nu?
 
  • Gilla
HackeHackspett12
  • Laddar…
Tack för välkonmandet. Tycker allt ser felfritt ut. Skärmen ser ut så här:
Stående golvlykta med lutande lampskärm och trädetaljer, närbild på lampskärmens yta med synliga repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glödlampa sedd inifrån en takmonterad lampskärm, med syn av annan lampa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det beror nog på hur skrivbordslampans skärm ser ut så lägg upp några bilder på den.
Ser du några skador på lampan eller ljuskällan nu?
 
BirgitS
Det ser rätt smalt och trångt ut där i botten så det finns nog risk för att det kan bli för varmt där när lampan är bred nertill och lyser även bakåt. Är det en LED du har satt in?
På hur många W(att) är lampan?

Kolla noga inne i sockeln att det inte är något svart. Något måste ju ha "brunnit" om det luktar bränt.
 
  • Gilla
HackeHackspett12
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser rätt smalt och trångt ut där i botten så det finns nog risk för att det kan bli för varmt där när lampan är bred nertill och lyser även bakåt. Är det en LED du har satt in?
På hur många W(att) är lampan?

Kolla noga inne i sockeln att det inte är något svart. Något måste ju ha "brunnit" om det luktar bränt.
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser rätt smalt och trångt ut där i botten så det finns nog risk för att det kan bli för varmt där när lampan är bred nertill och lyser även bakåt. Är det en LED du har satt in?
På hur många W(att) är lampan?

Kolla noga inne i sockeln att det inte är något svart. Något måste ju ha "brunnit" om det luktar bränt.
Nej, det är en glödlampa på 25 Watt. Det är lite svart inne i sockeln och det luktar lite bränt om själva glödlampan.
 
En bättre bild inuti lampskärmen.
Vy inuti en lampskärm som visar en lamphållare och den vita insidan av skärmen med kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du med reflektorlampa menar en med reflektorn närmast anslutningen, så är det troligen så att denna lampas skärm och anslutning kräver reflektor, för att fungera som tänkt d.v.s. att det mesta av värmestrålningen ska reflekteras ut ur armaturen.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Ok. Reflektorlampan som satt i innan var en sådan med platt topp så jag får köpa en sådan.
 
Redigerat:
BirgitS
H HackeHackspett12 skrev:
Nej, det är en glödlampa på 25 Watt. Det är lite svart inne i sockeln och det luktar lite bränt om själva glödlampan.
Då har det nog blivit för varmt och sockeln bör nog bytas för nu kan det vara risk för dålig kontakt mellan sockeln och en reflektorlampa så att det överhettning igen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då har det nog blivit för varmt och sockeln bör nog bytas för nu kan det vara risk för dålig kontakt mellan sockeln och en reflektorlampa så att det överhettning igen.
Oj såpass. Då sätter jag nog upp en ny lampa istället, använder denna som sänglampa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Köp LED-reflektor lampa, bra ljus ingen värme.
 
  • Gilla
HackeHackspett12
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.