N
Nyrostad: Så länge det är åtkomligt utan att behöva riva fasta ytskikt så tror jag som lekman att det inte ska vara några problem. Man har ju uttag i inbyggnadsskåp för golvvärmeshuntar, t ex.
5 svar · 2,8k läst
T
Trrttsch: [citat] Jodå, en sån har jag och har scannat så jag ser att kabeln går rakt mellan dosa och uttag. Man får ju bara hoppas att husets nästa ägare eller nån framtida hantverkare också kommer på att använda den.
5 svar · 2,6k läst
alm82
alm82: Det är egentligen enklare att placera pucken bakom den andra strömbrytaren. Det är där tändtråden som går till lampan finns. Så kolla om det finns nolla även där. Sen får du byta dimmern till en vanlig brytare.
3 svar · 4,0k läst
·
E
etompau: https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-ut-gammal-dimmer-mot-stroembrytare-med-dimmerpuck.365399/#post-3572107
1 svar · 2,1k läst
N
Nobyz: [citat] Precis på detta sätt jag tänkt göra, känns som det vettigaste alternativet.
12 svar · 3,0k läst
S
saiter: Sådär kan man ha det, men ser ju inge bra ut. Ska du på med skivor bör du flytta ut elen eller lägga den i rör / slang. Din fråga passar nog bättre i elforumet. //AA
2 svar · 759 läst
·
W
witten: Ja det är faktiskt inte ovanligt att det drar iväg till sexsiffrigt för den entreprenör eller byggherre som tar strid mot en besiktningsanmärkning de anser vara orättvis, gäller inte bara el.
4 svar · 1,4k läst
E
EliasLindgren: (y) [citat] Tack för infon
16 svar · 14,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det är helt enligt standarden. Kan ev vara med uppmärkning av dessa uttag så att man förstår vad de är avsedda för och vilken grupp som matar så att ingen kastar om stickpropparna efter städning etc.
27 svar · 33,4k läst
5
50procent: Termosäkringar brukar sitta på torktumlare, bastuaggregat, sladdvindor etc, ibland får man återställa dem manuellt å i bland återställer dem sig själva. Kolla manualen vad som står
4 svar · 1,5k läst
M
MH1001: Toppen då vet jag. Tack för svaren! (y)
3 svar · 3,4k läst
E
elmont: Bastuaggregatets skydd är en korrekt jordning och en JFB är BARA ett tilläggs skydd.
11 svar · 2,6k läst
J
JockeHX: Ja precis, det känns ändå som en acceptabel och relativt billig lösning. Hoppas att Plejds CTR-01 lirar med detta bara.
9 svar · 8,4k läst
A
adbjn: Tänkte bara avrunda med att berätta hur jag gjorde. Jag drog helt enkelt ut den kabeln som låg i röret och drog in 5st nya FK 2.5mm2 i samma rör, där de enkelt gick in. Det fanns för övrigt två sådana här 1.5mm2-kablar i var sitt rör och jag gjorde likadant i båda när jag ändå höll på. Slutligen bytte jag de två säkringarna som går till nya induktions-spisen i stugan till
24 svar · 10,2k läst
R
Robert-san01: [citat] Jag köper inget av detta. Jag har bara ett kundnummer för "husbehov" inköp.
17 svar · 3,5k läst
·
tommib
tommib: Se där ja. Undrar om det är tillräckligt att skruva fast en jordledare där? Det ser ju onekligen ut som att det är tanken. Man kan ta reda på det genom att göra det och sen mäta mot en massa punkter på lampan. Det är inga problem att parallellkoppla alla lamphållarna. Anledningen till kronkopplingen var att man kunde "dimma" lampan om man hade t.ex. två lampor + fyra lampor kopplade
5 svar · 4,7k läst
·
Leo Petersson
Leo Petersson: [citat] Nolla, jord och fas går alla in i taklampan. Just nu har jag bara tillfälligt löst det med att sätta dimmer där men då kan man såklart inte använda strömställarna. Det finns två nollor under trappkontakten (där det finns ett uttag) men jag behöver ju en nolla direkt från lampan då dimmern måste kunna känna av återgående strömmängd för att veta nivån.
21 svar · 4,8k läst
·
H
hempularen: Men då har du troligen hållt huset varmt med element i kök o badrum nu. Förra året höll du i stort sett huset varmt med värmepumpen, som är mycket effektivare.
6 svar · 909 läst
F
Farbrorsallad: Allt frid och fröjd, för nu. Lämnde stanleyn på Jula och köpte en Bosch advanced vac 20 på clas ohlsson istället.
3 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Jag är inte heller elektriker. Men det är inte fel per definition att använda en uppdelad trefasgrupp, ungefär som du tänker. Man vill helst ha separata enfasgrupper till sådant, men en trefasgrupp som delas upp är i många fall en nödåtgärd för att få fram mer el till ett rum Å andra sidan så borde du inte har mer belastning i rummet, än att du klarar dig med en enfasgrupp för
2 svar · 859 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Och om man inte har en lampa där så får man ju ändå ta fram fick/pannlampan, så vad är problemet. Men lampan är väl bara kopplad paralellt med pumpen, och delar säkring? Det finns väl ingen regel att en LLVP skall ha en egensäkringsgrupp i elcentralen? Vad är syftet med lampan förresten, vad lyser den på? Jag ser ingen lampa på bilderna.
3 svar · 1,1k läst
·
C
calvin82: Ok, men då kör jag på 3g2,5. Det finns ju i bygghandeln. Tack för svar!
5 svar · 1,3k läst
MathiasS
MathiasS: Är det verkligen hos dig det surrar? Har du luftledning utanför huset? Här sker fortfarande distribution via luftledning och äldre linjesäkringar (avtappningen från ledningarna i stolparna) rostar så att någon fjädrande del inte längre fjädrar. Det sprakar friskt varje gång det regnar och blåser samtidigt (dock inte hos mig, det är redan fixat).
23 svar · 4,1k läst
·
T
Tiger79: Tack då hajar jag!
31 svar · 6,0k läst
·
J
jonaserik: [citat] Är inte brytaren gjuten med,brukar vara så på sladdställ av den sorten, annars finns s,k. sladdställ med gjuten stickpropp och ca 1 meter sladd att köpa på jula och andra varuhus med
5 svar · 6,9k läst
·
C
Confal: [citat] Han tillhörde dom som gått utbildning men sedan jobbat med något annat, nu vissade det sig att kabel dragningen är en riktigt röra så det får bli att ta ut en firma i alla fall. All el på övervåningen är kopplad till en 6A säkring förutom lampan som kablarna till strömbrytaren vittra sönder på. Den sitter i hallen på övervåningen och är kopplad till en 10A som även
4 svar · 2,3k läst
·
E
elmont: Mest för att få andra och fundera ett varv till :D
14 svar · 4,5k läst
tommib
tommib: No, you need to make that up by yourself. Since you claimed to understand the current circuit this should present no problem. This is a basic lighting circuit. Have you read the link?
16 svar · 7,5k läst
·
M
MrMinkhe: [bild] [bild] [bild] Vill med detta tipsa er som letar efter en bra och prisvärd produkt för att logga energiförbrukningen och leta reda på energitjuvarna bland de elanslutna installationerna ni har i er fastighet. Efter att själva blivit tipsade om Ikeas utgånga logger ”Sparsnäs” så började vi söka efter denna på begagnatmarknaden. Det finns fortfarande en del kvar och några som
0 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.