Byggahus.se

El på fel sida staketet

1. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Hej
    En granne har byggt nytt staket i samråd med sonen. Så långt allt väl. Men dom gula elrören med uppstickande kablar har han lagt på sonens sida. Sonen vill inte bråka men är det verkligen okej att göra så ? Sonen har barn och sladdarna är tejpade men i alla fall ? Plus att det är fult, de ligger på var tredje, fjärde meter ?

2. VidarH
    Medlem Nivå 7
    Elstängsel på gång?
    Men nej. Man får inte "stjäla" annans mark. Bara att säga till elektrikern att han är på fel sida tomtgränsen och pillar.

• Laddar…
  3. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Det är ju ingen mark ianspråkstagen direkt, utan det är själva elen jag undrar över och dom fula gula rören ?

4. T
    Medlem · Nivå 10
    Bild?

• Laddar…
  5. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Så i princip har grannen byggt ett staket och vänt den fula sidan utåt?

• Laddar…
  6. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Kommer när jag varit där.

7. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Nej, staketet är fint, det är elen och dom gula rören.

8. VidarH
    Medlem Nivå 7
    Ligger grannens el på marken eller i marken? Ligger den i marken så är det ett intrång. Kanske inte så stor betydelse egentligen utan du vill veta om det är ofarligt antar jag? Så länge det inte är inkopplad el så är det ofarligt. Det är väl en kabeldragning av elen så att elektrikern bara behöver dra åt skruvarna i armaturerna och koppla på elen när han kommer?
    Är det upplyst staket eller väldigt många uttag?

• Laddar…
  9. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Vet inte om den är inkopplad än. ja, precis, det ser ut som att klåfingriga barn kan komma åt ledningarna eftersom dom sticker upp ur rören ? Plus att rören är fula.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Förstår inte. Vad har elrören med staketet att göra?

• Laddar…
  11. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Det är antagligen till belysning på staketet ?

12. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Låter som han inte riktigt är klar än.

lättast brukar vara att fråga hur dom tänkt att gör.

• Laddar…
  13. Tomtom79
    Medlem · Nivå 8
    Sticker trådarna upp ur rören så är de sannolikt inte inkopplade i centralen. Att rören är fula och sitter på sonens sida är inte mycket att göra åt så länge det är ok säkerhetsmässigt. Väl uppe ur marken och monterat på staketet kan jag nog tänka mig att de kommer ha något annat än markrör så jag skulle nog antingen fråga eller vänta tills de är klara med att ha åsikter.

• Laddar…
  14. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Det har du helt rätt i. Min tanke är att inte fråga alls om det är tillåtet att göra så ?

15. Oveja
    Medlem Nivå 3
    så sant, ska ta foto så ser man hur det ser ut.

• Laddar…