Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har några överspänningsskydd som jag fått av en kollega och som agerat hyllvärmare en tid. Nu funderar jag över om jag har någon nytta av något eller några av dessa i min anläggning och försöker lära mig mer.
Jag har inte haft några uppenbara problem med blixtnedslag tidigare. Dock finns det en del dyra apparater i anläggningen som vore önskvärt att skydda. Exempelvis värmepumpar, vattenpumpar, poolutrustning och såklart diverse hemelektronik.
Inkommande servicekabel är förlagd i mark, TN-C. Innan jordfelsbrytare i huvudcentralen är det säkrat för tre undercentraler som var och en är anslutna med 5-ledarkabel. Varje undercentral har egen jordfelsbrytare.
Ett av överspänningsskydden, PV40/1000, på bilden är avsett för solceller. Några solceller har jag inte idag så den får nog fortsätta att värma hyllan.
BPS12.5/275 är ett grov/mellanskydd Klass I+II. Jag har två stycken 4-poliga och ett 3-poligt av dessa.
VT40/275 är ett mellan/finskydd Klass II+III. Den har jag bara en av.
Vad krävs (förutom behörighet) för att koppla in ett grov/mellanskydd i huvudcentralen? Kräver det fler komponenter som exempelvis försäkringar, bättre jordanslutning eller annat?
Finns det någon vits med att koppla in något ytterligare av dessa skydd, exempelvis mellanskyddet, i undercentralerna?
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det som behövs är en bra plats att montera dem på. Grovskyddet gör sig bäst i mätarskåpet. Men för att det ska bli riktigt bra ska helst både fasledare och PEN-ledare passera förbi grovskyddets plintar (skarvas vidare på dessa). Om denna skarvpunkt sitter någon annanstans krävs decimeterkorta ledare till skyddet för att det ska ge fullgott skydd. Fungerar inte mätarskåpet kan huvudcentralen vara ett alternativ.
Sedan är det bra om eventuellt andra inkommande ledande ledningar som tele och vatten kommer in i huset på samma ställe som elledningen, dvs jordas i samma punkt nära överspänningsskyddet. Annars kan fortfarande en åsköverspänning komma in via teleledningen och orsaka skada om överspänningsskyddet sitter på en stolpe ute.
Du kan ju placera grovskyddet i mätarskåpet och mellanskyddet huvudcentralen.
Alternativt grovskyddet i huvudcentralen och mellanskyddet i en av undercentralerna där du har mest känslig utrustning.
Det finns heller inget som hindrar flera grovskydd efter varandra om man skulle känna för det.
Dock inte grovskydd och mellanskydd i samma elcentral utan det behöver vara några meter kabel emellan.
Mellanskyddet har väl hög restspänning för att även vara ett finskydd tycker jag, men det är bättre än ingenting.
Försäkringar krävs, fast då brukar det handla om fall där man har mätarsäkring på 50 kA och mer, så i bostäder är det lugnt. Annars ska "jordslutning" givetvis vara på plats, dvs att alla PEN och PE-ledare är friska och bra anslutna. Eget jordtag är inget krav men inte fel för att dämpa beröringsspänningar. Då vill man i så fall gärna ha en ringlina runt huset för bästa effekt.
Sedan är det bra om eventuellt andra inkommande ledande ledningar som tele och vatten kommer in i huset på samma ställe som elledningen, dvs jordas i samma punkt nära överspänningsskyddet. Annars kan fortfarande en åsköverspänning komma in via teleledningen och orsaka skada om överspänningsskyddet sitter på en stolpe ute.
Du kan ju placera grovskyddet i mätarskåpet och mellanskyddet huvudcentralen.
Alternativt grovskyddet i huvudcentralen och mellanskyddet i en av undercentralerna där du har mest känslig utrustning.
Det finns heller inget som hindrar flera grovskydd efter varandra om man skulle känna för det.
Dock inte grovskydd och mellanskydd i samma elcentral utan det behöver vara några meter kabel emellan.
Mellanskyddet har väl hög restspänning för att även vara ett finskydd tycker jag, men det är bättre än ingenting.
Försäkringar krävs, fast då brukar det handla om fall där man har mätarsäkring på 50 kA och mer, så i bostäder är det lugnt. Annars ska "jordslutning" givetvis vara på plats, dvs att alla PEN och PE-ledare är friska och bra anslutna. Eget jordtag är inget krav men inte fel för att dämpa beröringsspänningar. Då vill man i så fall gärna ha en ringlina runt huset för bästa effekt.
Klicka här för att svara