Hej. Tänkte bara trippelkolla att denna tyg-kabel jag köpt på elbutik verkligen är dubbelisolerad, dvs om "tyget" räknas som en isolator. De övriga tygkablar jag haft kontakt med har haft en tygstrumpa över en vanlig dubbelisolerad kabel, men denna har bara gummi+tygstrumpa. Väldigt tätspunnen men ändå...
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Det enda det verkar stå om den är att den är för max 300V. Det verkar osannolikt att elbutik.se (som ju får anses vara relativt seriösa) skulle sälja en kabel som inte är godkänd som kabel.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ser ju ut som enkelisolerade och söker man på EAN nummret så kommer denna sida fram.
Längst ner på sidan finns ett certifikat och läser man på det så står det att det endast är för intern trådning. Dvs behöver en till skyddande barriär.
Står även med vilken standard de har följt om man vill å orkar kolla.
Tycker det är dåligt av elbutik att vara sig nämna tillverkare eller hänvisa till någon form av dokument.
Längst ner på sidan finns ett certifikat och läser man på det så står det att det endast är för intern trådning. Dvs behöver en till skyddande barriär.
Står även med vilken standard de har följt om man vill å orkar kolla.
Tycker det är dåligt av elbutik att vara sig nämna tillverkare eller hänvisa till någon form av dokument.
Att den är godkänd för 300V betyder inte det samma som att den är dubbelisolerad en "vanlig" FQ brukar vara godkänd för 750 V. Jag tror inte den är klassad som dubbelisolerad utan bara lämpad för lägre spänning om den dras synligt/beröringsbar.
Väldigt vad det rasslade till med svar.
Väldigt vad det rasslade till med svar.
Det är lite lustigt isåfall, för det framgår ju ingenstans på sidan någon varning och den är ju i kategorin ”textilkablar”. Det står ju till och med att man ska komplettera med ett lampset.
https://www.elbutik.se/product.html/tvinnad-tygkabel-2-ledare-guld?category_id=15063
https://www.elbutik.se/product.html/tvinnad-tygkabel-2-ledare-guld?category_id=15063
Här är sökning på lampset. Tycker det ser ut som vanlig hederlig 230V och inget man ska köra transformatorer och 12V genom. https://www.elbutik.se/category.html/lampset
Det skulle ju inte vara första gången som en "butik" har missat att ge fullgod information. Och när det gäller just elartiklar så får man väl ställa vissa krav på köpare/brukare om det handlar om en starkströmsanlägging.
Ps
Det finns ju vissa "kablar" som är dubbelisolerade med ett, näst intill, osynligt skikt mellan det yttre plastlagret och ledaren.
Om så är fallet med den här vet jag inte.
Ps
Det finns ju vissa "kablar" som är dubbelisolerade med ett, näst intill, osynligt skikt mellan det yttre plastlagret och ledaren.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jo å kan de inte ge info så är det ju bara att leta vidareE elmont skrev:Det skulle ju inte vara första gången som en "butik" har missat att ge fullgod information. Och när det gäller just elartiklar så får man väl ställa vissa krav på köpare/brukare om det handlar om en starkströmsanlägging.
Ps
Köpte själv denna https://belysningsmaterial.se/alla-lampdelar/textilsladd-tvinnad-guld-2x0-75mm/ Enligt beskrivningen så är den dubbelisolerad. Som Elmont skriver så är det ett nästan osynligt skikt mellan plastlagret och ledaren.. Var på väg att maila företaget men efter en del dissekerande så lyckades jag se "andra" lagret. Vet ändå inte om jag skulle kunna kalla kabeln dubbelisolerad.. Den andra tunna skiktet är så tunt att det känns som om det har någon funktion. Jämför med en vanlig SKX som har avsevärt mycket mer plast i andra lagret.. 
Nä min kabel har inget extra plasthölje utan det är verkligen bara innerkabeln och en tygstrumpa. Jag hajade till när det stod ”Tygkabel 2 Led” på följesedeln. Det är samma art. nummer som på hemsidan.
Har mailat och frågat men jag tvivlar starkt på att denna är godkänd.
Deras introduktionstext till sladdkategorin vänder sig då till mina ögon till vanliga privatpersoner
Har mailat och frågat men jag tvivlar starkt på att denna är godkänd.
Deras introduktionstext till sladdkategorin vänder sig då till mina ögon till vanliga privatpersoner
https://www.elbutik.se/category.html/tygkabelTygkabel / Textilkabel i flera olika färger och utförande hittar du här hos oss. Vi har gammeldags tygkabel i tvinnat utförande och moderna tygkablar i härliga färger, sätt färg på din belysning med tygkabel. Designa och bygg själv hur du vill att din belysning ska se ut genom att mixa tygkabel med porslinsocklar och andra tillbehör. Vi säljer textilkabel på löpmeter så du kan måttbeställa exakt den längd du behöver. Tygsladd är ett extra snyggt tillbehör till lampan!
Välj mellan slät tygkabel eller tvinnad tygkabel, två ledare eller tre ledare, vi har allt du behöver för ett komplett lampupphäng.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Enligt den Italienska sidan består ledarna av H05V2-K 0,75 som är en enkelisolerad (PVC) ledare avsedd för fast installation. Detsamma säger certifikatet. Vad tygstrumpan utanpå innebär för klassningen framgår inte. Textilfläta eller glasfiberfläta är en tillåtet mantelmaterial men då ska den beteckningen ingå i kabelbeteckningen. Elbutik.se behöver förtydliga detta.
Ställde frågan om kabeln är godkänd som en lampsladd för en taklampa på 230V. Jag fick svar från butiken att kabeln "går utmärkt att använda till en lampa". När jag frågade efter datablad så fick jag det där italienska papperet @50procent grävde fram tidigare.
Vad innebär fast installation i det här fallet? Vad specifikt skulle ni råda mig att fråga vidare om? (Blev ju lite intressant det här)
Tanken med kabeln ovan var att konstruera ett gäng hängande taklampor (10st) och ha i vardagsrummet. Så ur det perspektivet tror jag det är rätt safe i praktiken, eller?. Tygflätan känns riktigt stark, inget man sliter av i första taget. Det hade varit värre om den låg på golvet och riskerade nötning och skavning från möbler och dyl. Men ändå...
Vad innebär fast installation i det här fallet? Vad specifikt skulle ni råda mig att fråga vidare om? (Blev ju lite intressant det här)
Tanken med kabeln ovan var att konstruera ett gäng hängande taklampor (10st) och ha i vardagsrummet. Så ur det perspektivet tror jag det är rätt safe i praktiken, eller?. Tygflätan känns riktigt stark, inget man sliter av i första taget. Det hade varit värre om den låg på golvet och riskerade nötning och skavning från möbler och dyl. Men ändå...