21 694 läst ·
24 svar
22k läst
24 svar
Hur fungerar en personskyddsautomat
Som prototypen skriver är det inget i dvärgbrytaren som skiljer på hur du kopplar där så fungerar det på ena sättet så gör det så även omvänt den delen behöver du inte tänka på. Däremot bör du skaffa en normal tvåpolig JFB för den du har är inget vidare dvs den är spänningsberoende med aktiv tripmekanism. Därför finns den vita tråden som kan kopplas till jord som en "extra nolla" för fallet den ordinarie skulle fela, då försörjs den inre delen via fas-jord och kan ev lösa ut med den hjälpspänningen. Alltså kan du inte kasta om matningen så att inte nolla och jord hör ihop via blå och vit tråd där, det har inget med kontrollfunktion att göra bara ren konsekvens av att du felanvänder den. Om du tvunget vill fortsätta låt då den vita vara isolerad oansluten.E Edvuld skrev:Ursäkta en väldigt gammal bump!
Jag sitter och labbar med en landströmscentral. Jordfelsbrytaren i den ska ha N, L och GND (äldre MG multi9).
Om GND är inkopplad så löser den direkt när stickproppen är felvänd, så snart stickproppen sätts i, så jag antar att den helt enkelt är till för att kontrollera att den är rätt inkopplad.
Om GND inte är inkopplad, så löser den inte vid felvändning, och verkar fungera som den ska. Jag har testat med Julas vägguttagsprovare i ett uttag efter landströmscentralen. Vägguttagsprovaren måste dock vändas rätt i uttaget, så det matchar om matningen till landströmscentralen är rätt eller fel. Så långt verkar det fungera som tänkt.
På dvärgbrytardelen tänkte jag att det var smidigt med en 3-polig, i stället för 2-polig, då en sådan fanns hemma. Här är dock problemet att den inte löser vid överström om fas och nolla är växlade. Och det förväntade jag mig inte.
[bild]
Både 2- och 3-poliga dvärgarna hos Hager har samma symbol förutom antal poler (MCN210, MCN310). Ska det vara någon speciell variant av den 2-poliga för att det ska bli rätt, och det är därför det inte går med min 3-poliga?
[bild]
[bild]
Ja om nu inte ditt inlägg beror på 1/4.
Stort tack för svaren!
Om man skulle använda befintlig JFB på ett säkert sätt så borde man då låta jord vara inkopplad, och använda den som indikator så att polerna inte är förväxlade, för det borde lösa problemet. Löser den så vänder man stickproppen. Dock inte så smidigt.
Eller den riktiga lösningen då, att skaffa en normal 2-polig JFB.
Jag får testa dvärgbrytaren igen mer utförligt.
Jag förstår inte vad "Ja om nu inte ditt inlägg beror på 1/4." refererar till?
Om man skulle använda befintlig JFB på ett säkert sätt så borde man då låta jord vara inkopplad, och använda den som indikator så att polerna inte är förväxlade, för det borde lösa problemet. Löser den så vänder man stickproppen. Dock inte så smidigt.
Eller den riktiga lösningen då, att skaffa en normal 2-polig JFB.
Jag får testa dvärgbrytaren igen mer utförligt.
Jag förstår inte vad "Ja om nu inte ditt inlägg beror på 1/4." refererar till?
Det får bli ett nyinköp. Blir nedanstående en korrekt lösning, så jag inte tabbar mig igen?
https://www.elbutik.se/product.html/jordfelbrytare-typ-g-rcd6ka
https://www.elbutik.se/product.html/garo-dvargbrytare-mcb-gr-6ka-b-karaktaristik
https://www.elbutik.se/product.html/jordfelbrytare-typ-g-rcd6ka
https://www.elbutik.se/product.html/garo-dvargbrytare-mcb-gr-6ka-b-karaktaristik
Den brytaren är rätt för ditt fall och även säkringen bara du är med på att den är karaktäristik B och oftast brukar det väljas C. Har du inget speciellt skäl att välja B så är det normalt inget som hindrar att du tar C. Det som skiljer är att B kan lösa ut lättare om du drar igång tex någon större motor etc dvs med lite vassare startström.E Edvuld skrev:
Nej det vore dåligt och det ska i stort inte finnas att få tag på normalt sett. Var ser du att den är AC?
Första bilden visar en udda 63 A / AC men andra en 2-polig 25 A / A så förhoppningsvis rätt ändå. Vore bättre med korrekt data i en tabell för allt så man inte behöver tveka eller göra fel.
Första bilden visar en udda 63 A / AC men andra en 2-polig 25 A / A så förhoppningsvis rätt ändå. Vore bättre med korrekt data i en tabell för allt så man inte behöver tveka eller göra fel.
Klicka här för att svara

