18 018 läst ·
7 svar
18k läst
7 svar
Vad gäller för regler vid dragning av kabel i kabelkanal?
Vi håller på att renovera vår gillestuga och nästa punkt är att förbereda för kabeldragning. Det som ska dras är el, Ethernet, fiber samt högtalarkabel. Tyvärr finns ingen möjlighet att dra kablar i rör i väggar eller tak och vår föreställning är att vi kommer behöva en kabelkanal som sätts i övergången mellan tak och vägg. I den kan sedan flexslang läggas för el och övriga kablar kan eventuellt läggas löst eller får egna flexslangar.
Det jag inte blir klok på är hur el får kopplas i kabelkanal. Vad jag kan läsa så är det ok att dra FK i slang som ligger i kabelkanal, men hur gör man om kabeln ska kopplas vidare? T.ex. för taklampor, strömbrytare, osv. Får man lägga kopplingar löst i kabelkanalen? Eller krävs någon form av kopplingsdosa? Om kopplingsdosa krävs, behövs då lock till dessa? Och ska locken i så fall vara skruvade eller räcker det med lock som trycks dit, liknande en kopplingsdosa på vägg?
Vi har inte valt kabelkanal ännu, men jag antar att det blir en modell större, typ 10x6 cm, med lock som kan öppnas för hand.
Det jag inte blir klok på är hur el får kopplas i kabelkanal. Vad jag kan läsa så är det ok att dra FK i slang som ligger i kabelkanal, men hur gör man om kabeln ska kopplas vidare? T.ex. för taklampor, strömbrytare, osv. Får man lägga kopplingar löst i kabelkanalen? Eller krävs någon form av kopplingsdosa? Om kopplingsdosa krävs, behövs då lock till dessa? Och ska locken i så fall vara skruvade eller räcker det med lock som trycks dit, liknande en kopplingsdosa på vägg?
Vi har inte valt kabelkanal ännu, men jag antar att det blir en modell större, typ 10x6 cm, med lock som kan öppnas för hand.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
De grundläggande regler som gäller är att enkelisolerade ledare (t.ex FK) inte får komma i kontakt med mediakablar etc som inte är klassade för 230 V, och de får heller inte vara berörbara.
Det innebär i praktiken att om man vill dra FK löst i en kabelkanal måste de ske i fack separerade från mediakablar och locket får inte kunna öppnas utan verktyg. Att lägga FK i slang avhjälper, men välj hellre då kabel som t.ex EXQ. Kopplingar som exponerar de enkelisolerade ledarna ställer samma krav som FK. Det kan därför vara lämpligt med en separat kopplingsdosa med skruvlock bredvid kanalen där det behövs.
Det innebär i praktiken att om man vill dra FK löst i en kabelkanal måste de ske i fack separerade från mediakablar och locket får inte kunna öppnas utan verktyg. Att lägga FK i slang avhjälper, men välj hellre då kabel som t.ex EXQ. Kopplingar som exponerar de enkelisolerade ledarna ställer samma krav som FK. Det kan därför vara lämpligt med en separat kopplingsdosa med skruvlock bredvid kanalen där det behövs.
Försöker inte klyva hårstrån här, utan bara förstå hur reglerna ska tolkas. Det här med att inte öppnas utan verktyg Vad innebär egentligen det? I många (alla?) lägenheter och hus jag bott i så har kopplingsdosor som sitter monterade högt upp på väggar oftast bara den typen av lock som låser med hjälp av "plast-hullingar" och enkelt kan öppnas genom att dra locket utåt. Är det inte godkänt? På samma vis verkar många kopplingsdosor för utanpåliggande montering ha lock som bara trycks på plats. De må bli mycket enklare att öppna med verktyg, men rent principiellt skulle man ju kunna öppna de med händerna.
Att dra EK* -kabel skulle kunna vara en lösning, även om vi nog inte helt kommer att komma undan kabelkanal hur vi än gör.
Att dra EK* -kabel skulle kunna vara en lösning, även om vi nog inte helt kommer att komma undan kabelkanal hur vi än gör.
Det finns ett undantag för dosa som är placerad högre upp än 2,0 m.G Greytooth skrev:
Och dom dosor och kanaler som uppfyller kravet är i princip omöjliga att öppna utan hjälp av ett "verktyg". Däremot finns det många kanaler/dosor som man kan öppna utan verktyg men i dom får man bara dra kabel med dubbla lager isolering.
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Kanske läge att påpeka att i princip alla kabelkanaler du hittar på byggmarknader, Clas Olsson osv. är av typen som du inte får dra enkelisolerade trådar i. Och jag uppfattar det som att du vill dra även nätverk o liknande, det får inte gå i samma kanal som enkelisolerade trådar.
Kanske ska förtydliga det, men om det ska dras FK så kommer den dras i slang som sedan läggs i kabelkanal. Så FK och övriga typer av kablar kommer i så fall förvisso gå i en och samma kabelkanal, men inte i samma utrymme. Och det ska vad jag förstår vara godkänt.
Och jag skulle dra kabel typ EQQ i stället för slang/fk det är betydligt enklare att hantera samt mycket enklare att gå ut ur kanalen för att tex komma in i en kopplingsdosa.
Med en noggrann planering så blir det inte nödvändigt med så mycket kablage i kanalen. I hus där man gjort hela installationen med "Thorsmanslist" brukar man klara sig med en kanal som är ca 60x17 mm
Med en noggrann planering så blir det inte nödvändigt med så mycket kablage i kanalen. I hus där man gjort hela installationen med "Thorsmanslist" brukar man klara sig med en kanal som är ca 60x17 mm
Klicka här för att svara