Hej jag har precis byggt hus och man har lärt sig en del och en sak jag aldrig reflekterat över och som jag inte hittar något vettigt svar när jag googlar efter är:

Jag har mitt hus avsäkrat på 16A då jag inte har något garage eller grejar särskilt mycket, jag vill enbart ha ett hus på 20 grader, laga mat och tvätta. Men hur håller inkommande säkringarna egentligen? För om jag lagar mat på hällen (som drar 16a 3 fas)
Kör Micro en snabbis under tiden (10a 1 fas)
Kör ugnen (16a 1fas)
Har igång tvätt maskinen (10a 1 fas)
Pannan går, lite extra mycket nu under vintertid (16a 3fas)
En hel del belysning och säkert andra saker som är igång jag inte ens tänker på?

Hur kan då huvud säkringarna hålla?

En annan fråga är för att räkna ut hur mycket något dra i en trefasgrupp?

Räknar jag då 230v eller 400v x ampere? Sen gånger 3 igen för att få totaleffekten?

Med vänliga hälsningar :)

• Gilla
RustVilla
  • Laddar…
Bara för maskinerna ska sitta på 10 respektive 16a säger inte att de drar absolut max hela tiden.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja okej, det förstår jag så långt med (eller antog) att inte allt går på max. Men då det är så många apparater som är igång samtidigt borde det väl inte vara omöjligt att komma upp i vad min inkommande säkringar klarar av?

R Robin67 skrev:
Ja okej, det förstår jag så långt med (eller antog) att inte allt går på max. Men då det är så många apparater som är igång samtidigt borde det väl inte vara omöjligt att komma upp i vad min inkommande säkringar klarar av?
Din säkring (diazed) klarar bra mycket mer än 16A en tid, innan den bryter.

Säkringar har en termisk tröghet som gör att de kan överbelastas rätt rejält kortare stunder.
Om inte minnet sviker mig så kan man ta ut 150% och då ska säkringen lösa ut inom en timme och vid 200% kan det gå någon minut.
Typ så, nån har säkert exaktare siffror.

Du räknar 230v x A x 3.

Ja okej, då blir jag lite klokare iaf över att det håller för mig!

Räknar man aldrig 400v eller kan du något exempel när man skall räkna med 400v och inte 230v?

R Robin67 skrev:
Ja okej, då blir jag lite klokare iaf över att det håller för mig!

Räknar man aldrig 400v eller kan du något exempel när man skall räkna med 400v och inte 230v?
I de fall man räknar på 400v så måste man tänka på att lasterna är anslutna mellan olika faser som är fasförskjutna 120°. Det innebär att strömmen som flyter genom säkringen delas upp åt två håll.
Exempel. Tre 400V element drar 5A. De är på 400V x 5A=2000W
Strömmen i säkringen uppmäts till 8,7A. !!?
Hur kan 8,7A delas upp mellan 2 element som vardera drar 5A ? Jo fasförskjutningen gör att de aldrig drar lika mycket ström (på sinuskurvan) samtidigt.
Räknar du 230V x 8,7A så ser du att varje fas drar 2000W.

Edit... Detta förutsätter att de tre elementen är anslutna jämnt på alla 3 faser.
Ansluter du alla tre element mellan L1-L2 så räknar du 400V x 5A x 3st = 6000W och du mäter 3 x 5A= 15A på Säkring L1 och L2

Redigerat:
Det är ju så att OM du just påbörjar matlagning. Du kanske sätter igång potatisvattnet, startar ugnen, börjar bryna köttet som skall in i ugnen om en stund. Samtidigt går din värmeanläggning för fullt.

Just då drar du mer än 16A ur huvudsäkringarna. Men efter 2 - 3 minuter så börjar ditt potatisvatten koka, efter en halv minut är din stekpanna uppe i rätt temperatur, efter 3 - 5 minuter är din ugn upp i önskad temp. Därefter drar din potatiskastrull bara korta strömpulser för att hålla temperaturen, din ugn värmer under 20s ekunder någon gång varannan minute osv.

Under de där 5 minuterna med max förbrukning, så blir det svettig för huvudsäkringarna, men de klarar en sådan överbelastning i bortåt en timme.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Trefaseffekt räknas ut P = U*I*1,7 (roten ur 3)
U=spänning I=ström P=effekt
Exempel 400*5*1,7 = 3464W

Vilket råkar vara detsamma som 5x230x3.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
hempularn, vad har du för spis? Den är dubbelt så snabb som min ;)

• Gilla
Moltas
  • Laddar…
R Robin67 skrev:
En annan fråga är för att räkna ut hur mycket något dra i en trefasgrupp?

Räknar jag då 230v eller 400v x ampere? Sen gånger 3 igen för att få totaleffekten?

Med vänliga hälsningar :)
Antingen 3x400x16xroten ur 3
Eller 3x230x16

Båda ger samma svar men den första brukar man använda vid 3-faslast utan nolla. C:a 11kW blir det för båda vid resistiv last.

3x400x16 delat i roten ur 3...

En del värmesystem kan även mäta hur mycket el annan utrustning drar och så de kan minska effekten för att förhindra att säkringen går. Blev förvånad när jag byggde mitt hus och det inte ingick en sådan effektvakt som standard och var orolig att huvudsäkeringen på inkommande el skulle gå, men det har aldrig hänt hittills eftersom huvudsäkringarna är så tröga.

Kan dock bli ett större problem när man skaffar el-bil och vill ladda den med sitt 16A trefas-uttag i garaget då den drar ström hela tiden... men det kanske går att skaffa effektvakt till bil-laddare med så den kan ladda med den lediga kapaciteten(?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.