Hej, jag har skaffat en begagnad takfläkt och monterat den. Problemet är att lampan tänds inte. Först så funkade ingenting men efter några försök så funkar bara fläkten men inte lampan. Har provat på flera olika sätt men bara fläkten funkar.
Lampan är just nu viktigast för mig eftersom jag har inte riktigt nån behov av fläkten just nu.
Det finns tre kablar som kommer ut från taket. Blå, gul och svart.
Från fläkten finns det fyra kablar. Blå, svart, vit och en som är gul och blå.
Både fläkten och lampan funkade perfekt i det andra huset. Vet inte vad som problemet är nu.
De två första bilderna är när fläkten funkar bara. Den tredje bilden där jag håller kablarna funkar ingenting, la till bilden ändå för det ser lite mer tydligare ut.
Lampan är just nu viktigast för mig eftersom jag har inte riktigt nån behov av fläkten just nu.
Det finns tre kablar som kommer ut från taket. Blå, gul och svart.
Från fläkten finns det fyra kablar. Blå, svart, vit och en som är gul och blå.
Både fläkten och lampan funkade perfekt i det andra huset. Vet inte vad som problemet är nu.
De två första bilderna är när fläkten funkar bara. Den tredje bilden där jag håller kablarna funkar ingenting, la till bilden ändå för det ser lite mer tydligare ut.
Så här BORDE det vara. Utan att mäta kan man dock inte vara helt 100%...
Från lamp/fläkt har du 4 trådar, Nolla=blå, Jord=grön/gul , Svart och Vit.
Blå ska vara neutral och fungerar som "retur".
Svart och vit är tändtrådar där den ena tänder fläkt och den andra tänder lampan.
Grön-gul går till metallhöljet och får INTE kopplas till något annat än en grön/gul jordkabel.
Det du har i taket BORDE vara blå=nolla, gul = en tändtråd, svart = en annan tändtråd.
Stämmer ovanstående så ska blå till blå, svart till svart och gul till vit. Gröngul borde ha kopplats till en grön/gul från taket om det funnits.
Som det ser ut på överstabilden är gröngul kopplad mot svart vilket betyder att i det läget hade du 230V i metallen i lampan! Potentiellt livsfarligt...
Såå, för att summera. MÄT vad du har! Vet du inte så skaffa hjälp av någon som vet. Ovanstående borde stämma men det första man lär sig om el i hus är att funktioner, färger och kopplingar sällan är vad de borde så mäta är enda sättet att veta.
Från lamp/fläkt har du 4 trådar, Nolla=blå, Jord=grön/gul , Svart och Vit.
Blå ska vara neutral och fungerar som "retur".
Svart och vit är tändtrådar där den ena tänder fläkt och den andra tänder lampan.
Grön-gul går till metallhöljet och får INTE kopplas till något annat än en grön/gul jordkabel.
Det du har i taket BORDE vara blå=nolla, gul = en tändtråd, svart = en annan tändtråd.
Stämmer ovanstående så ska blå till blå, svart till svart och gul till vit. Gröngul borde ha kopplats till en grön/gul från taket om det funnits.
Som det ser ut på överstabilden är gröngul kopplad mot svart vilket betyder att i det läget hade du 230V i metallen i lampan! Potentiellt livsfarligt...
Såå, för att summera. MÄT vad du har! Vet du inte så skaffa hjälp av någon som vet. Ovanstående borde stämma men det första man lär sig om el i hus är att funktioner, färger och kopplingar sällan är vad de borde så mäta är enda sättet att veta.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ett helt ärligt svar, utan att vara elak.
Skruva loss lampan, isolera ledningarna och be en kompis som är kunnig inom området komma över och fixa det. Bjud på en Corona-fika, det kan vara välkommet i dessa dagar.
Det går att beskriva hur det ska göras, men av dina bilder och frågeställningar att döma finns risken att du skadar dig själv, någon annan eller lampan om du försöker följa en instruktion från någon på ett forum.
Skruva loss lampan, isolera ledningarna och be en kompis som är kunnig inom området komma över och fixa det. Bjud på en Corona-fika, det kan vara välkommet i dessa dagar.
Det går att beskriva hur det ska göras, men av dina bilder och frågeställningar att döma finns risken att du skadar dig själv, någon annan eller lampan om du försöker följa en instruktion från någon på ett forum.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Kopplingen på första bilden är akut livsfarlig. Du ser ut att ha kopplat gröngul mot svart. Det innebär att höljet på lampan kan vara strömförande.
Bryt strömmen med huvudströmbrytaren i centralen. Säkerställ att det inte finns ström till något i bostaden (man kan inte säkert lita på att huvudströmbrytaren fungerar). Koppla sedan bort lampan.
När man skall koppla el, så måste man VETA hur det skall kopplas. Man får aldrig koppla på försök, labba. Sådant kan man hålla på med forskningslabb, med personal som vet vad de håller på med, och som först analyserar vad som kan hända vid olika felkopplingar, och har skyddsutrustning utifrån den analysen.
Men när du kopplar in en tråd, så skall du veta att det är rätt skruv den kopplas in på. Och du skall veta varför tråden skall kopplas där, och sedan skall man fundera på varför man vet det. Och till slut varför skulle det kunna vara fel. Om man då fortfarande VET att det är rätt koppling, då kan man testa att koppla så. När det är färdigkopplat, så skall man veta hur man kan testa att det verkligen är rätt, innan man har testat det så måste man behandla det som kopplats in som farligt.
Just testen är oerhört viktig, och även proffs slarvar tyvärr en del där. Alla kan göra fel. Även om man verkligen vet hur saker skall kopplas så blir det ibland fel. Då gäller det att ALLTID testa.
Om man skulle råka ha en så dålig dag att man gör det där felet som man gör en gång i hela sitt arbetsliv. Så vore det en sanslös otur, om det råkar vara den där enda dagen i hela arbetslivet som man dessutom råkar missa att testa. Tyvärr finns det rätt många där det är tvärtom, det är osannolikt att det där enda felet i hela arbetslivet, skulle råka infalla just den där dagen när man är överambitiös, och utför testena som fuskas bort alla andra dagar. Det är den kategorin som orsakar olyckor.
Bryt strömmen med huvudströmbrytaren i centralen. Säkerställ att det inte finns ström till något i bostaden (man kan inte säkert lita på att huvudströmbrytaren fungerar). Koppla sedan bort lampan.
När man skall koppla el, så måste man VETA hur det skall kopplas. Man får aldrig koppla på försök, labba. Sådant kan man hålla på med forskningslabb, med personal som vet vad de håller på med, och som först analyserar vad som kan hända vid olika felkopplingar, och har skyddsutrustning utifrån den analysen.
Men när du kopplar in en tråd, så skall du veta att det är rätt skruv den kopplas in på. Och du skall veta varför tråden skall kopplas där, och sedan skall man fundera på varför man vet det. Och till slut varför skulle det kunna vara fel. Om man då fortfarande VET att det är rätt koppling, då kan man testa att koppla så. När det är färdigkopplat, så skall man veta hur man kan testa att det verkligen är rätt, innan man har testat det så måste man behandla det som kopplats in som farligt.
Just testen är oerhört viktig, och även proffs slarvar tyvärr en del där. Alla kan göra fel. Även om man verkligen vet hur saker skall kopplas så blir det ibland fel. Då gäller det att ALLTID testa.
Om man skulle råka ha en så dålig dag att man gör det där felet som man gör en gång i hela sitt arbetsliv. Så vore det en sanslös otur, om det råkar vara den där enda dagen i hela arbetslivet som man dessutom råkar missa att testa. Tyvärr finns det rätt många där det är tvärtom, det är osannolikt att det där enda felet i hela arbetslivet, skulle råka infalla just den där dagen när man är överambitiös, och utför testena som fuskas bort alla andra dagar. Det är den kategorin som orsakar olyckor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



