El
Freddedan: Fast om hantverkaren höftar till med ett pris så har du fått en prisuppskattning som inte får överskridas med mer än 15%. https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/anlita-hantverkare/pris--och-tillaggsarbete/
otto84: Den har vaknat igen. Löste sig av sig själv under natten.
nizer: [citat] Ok tack för förtydligandet, min slang slutar i dosan så i stund inte igenom i rör/slang, ev går det få till. Gjorde dragningen först men insåg att det var tokigt och att jag helt klart gjort en tankevurpa här men så var ej planen från början att ha annat än HDMI. Tyvärr inte sugen på att öppna väggen så nu har jag lite att klura över.
Kungen och 38 till: [citat] Jag har intresserat mig en del för elschema till bilar. Det är nog där inspirationen kommit från :) Ja nog finns det en hel del program. Man ska bara orka lära sig dom ;)
Bo.Siltberg: Tumregeln om att alla uttag antingen ska vara skyddsjordade eller ojordade i ett rum är bra, men man får samtidigt vara försiktig med att tvärsäkert hävda att det är ett fel som måste åtgärdas. Det finns ju ett avstånd också man kan luta sig mot, minst 2.5 meter mellan ett skyddsjordat och ojordat uttag, en regel man kan tillämpa vid en öppen planlösning. Det fel som verkar ha
Soltorp40: Från Göteborgs horisont hugger man la gärna på alla öppningar ;-) Uttalet skall dock vara så att ingen tar det på allvar - utom några få svaga, men det är rimligt att behöva förklara roligheterna för exempelvis Stockholmare... OBS: inte heller denna inlaga får tas på alltför stort allvar, även här är det glimten i ögat som gäller...:D, tillsammans med uppskattning på svaren!
elmontören: Men om du tar t80 till första hålet sen t70 till de andra två, och monterar senildosan sist så räcker väl skruvarnas längd samt att du slipper förhöjningsring?
Fotografen: För att slippa en ful kant och färg på kåpan. Jag hade gjort lika.
etompau: Om du misstänker en specifik spot. så är det bara att "bygla" bort den ur kedjan. Lyser det då i de andra spottarna så har du hittat felet.
Soltorp40: Chansen är väl rätt stor att nästa mätarbyte görs av en snabbinstruerad, stressad, ackordsjobbande ManPower-Nisse, precis som förra mätarbytet...
Soltorp40: Det kan dröja med svaret - tråden är 4 månader gammal...
Avemo: Det finns ju fler saker som kan påverka valet av elverk. Inverterelverken kan sänka varvtalet på motorn vid dellast och på så vis få en mindre usel bränsleförbrukning. Det kan vara av intresse om man planerar att använda det mycket. Men är det bara för reservkraft vid strömavbrott så blir det ju sällan några större mängder ändå.
riob: Det blev att såga hål i en plyfa och hålla på plats, gick bra på 5 av 6 hål men ändå ok, tack för alla tips! Rickard
Johan Gunverth: [citat] Inga problem. Man flyttar bara orgonitkristallerna från norr till söder, så är det löst. :D
AlwaysAndForever: [citat] Ja det finns och det fungerade
Kretikos: Tackar! Verkar ju lovande. Ska bli väldigt spännande att få igång detta. Ska bara bygga klart först
hempularen: Njaa. Att döma av bilderna så går ansl. kabeln rakt in i en (troligen) dubbelisolerad lampsockel. I så fall så skall ljuskronan inte jordas. Ett allvarligt problem är att uttaget som monterats inte har jord ansluten, så någon kan få för sig att byta ut den dubbelisolerade armaturen mot en som borde jordas.
hempularen: Då räcker det med behörighetsdiskussion i den hör tråden. Har rensat lite. /moderator
Leif i Skåne: [citat] Absolut inte acceptabelt, men om man levererar med en rätt kabel med perilexkontakt, så är risken stor att man kopplar ur en gammal 380V spis som ej har nolla och pluggar i en nya för 230V i ett uttag som saknar nolla med ”härdsmälta” som följd. Bäst vore att varuhusen levererar en lös kabel med instruktioner att en elkunnig person kontrollera uttagets spänning och monterar
Magnus E K: [citat] Allt för att man ska få så lite vardagsmotion som möjligt!
Bo.Siltberg: [citat] Ja. [citat] Ja. Det är ju bra om strömbrytaren är "redo" för ny inkoppling och då är det bra om skyddsjordsledaren sitter på en bra plats där det går att ansluta apparatens sladd. Den får ju inte ligga löst och riskera kortsluta något.
Leif i Skåne: här är en länk till ett liknande projekt. https://www.byggahus.se/forum/threads/att-foernya-husflaekten-saenk-driftkostnaden-och-spara-pengar.361459/#post-3522695
Magnus E K: Ja, rörliga priset varierar ju varje månad utifrån (förbrukningsviktat) spotpris och pris för elcertifikat med mera. Hos mitt elhandelsbolag var det uppe just över 70 öre (exkl. moms) i augusti 2018, och nästan 70 igen (67) i februari 2019. (Jag har dock inte månadsrörligt utan timspot, vilket jag tjänat några kronor på en majoritet av månaderna sen jag började med det.) Just nu
lnilsson: [citat] Om det kunde bli nån vinter att prata om, så att värmesystemet får jobba lite, då ska jag termofotografera huvudsäkringarna.
elmont: Vill du vara säker på att strömmen är borta så skruva ur säkringarna vid elmätaren. Huvudbrytarna som sitter vid mätaren kan ibland gå sönder och släppa igenom spänning fast dom är avslagna.
elmont: Du kan fästa dosan i rätt läge med tex smältlim för att sedan sätta fast den med bruk.