Nu är det dags att byta ut några JFB som fungerar dåligt (eller i nåt fall inte alls), städa upp i centralerna så det blir tydligare vad som hör till vad, se till att det finns ordentliga fördelningsplintar och frånskiljningsmöjligheter. Vi ska se till att få JFB på lite mer strategiska ställen och försöka skapa lite selektivitet bland säkringarna, så man slipper springa omkring och leta så förbannat när det är nåt som slocknar. Kort sagt sortera upp allt virrvarr som blivit under många många års påplock, utbyggnad, hemmapul och kreativa elektriker. Det sistnämnda är väl mest spännande, att äga ett hus efter en elektriker kan vara intressant ibland :D

Min fråga gäller då i första hand JFB och dvärgsäkringar, huvudbrytare, osv. Ska jag byta ut alla de gamla Malmbergs- och omärkta prylarna som sitter där idag, eller kan man anse att de med stor sannolikhet fyller sin uppgift? En del är installerat på 2000-talet, andra grejor är sen början av 80-talet.

Försök nu koncentrera er på ämnet; frågan är inte huruvida det är behörighetskrävande ingrepp eller ej, den biten kommer lösa sig jättebra ändå. Jag är mest intresserad av om de billiga prylarna som sitter där idag bara är tråkiga för kräsna elektriker att jobba med, eller om de är farliga och inte gör sitt jobb i händelse av ett fel.

Jag har för mig att @GK100 startade nåt bamsetest av dvärgbrytare för några år sen, kom man fram till nån slutsats där?

Jag skulle byta det som är mer än 20 år gammal, grovt sett. Det är inga stora pengar.
En JFB går att prova ifall den hänger med idag.
Dvärgar är svårare att prova, men jag ser det som osannolikt att de gått sönder åt fel håll, dvs inte löser när de ska.
Med en bild tror jag du får mer specifika svar.

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle byta det som är mer än 20 år gammal, grovt sett. Det är inga stora pengar.
En JFB går att prova ifall den hänger med idag.
Dvärgar är svårare att prova, men jag ser det som osannolikt att de gått sönder åt fel håll, dvs inte löser när de ska.
Med en bild tror jag du får mer specifika svar.
Byta bara för att det är billigt går bort, en automatsäkring kostar i bästa fall en femtiolapp på nätet och ska jag köpa den genom de vanliga ockerkanalerna får jag väl räkna med minst det dubbla. Dessutom betalar jag allt med skattade pengar. Däremot byter jag gärna om det är dåligt, jag vill ha ett säkert elsystem hemma.

En bild är ju alltid kul, se nedan. Just den JFB:n på bilden kräver tre-fyra tryck på knappen innan den löser ut. Samma sak varje gång och det hjälper inte att hålla inne knappen. Skumt?

De omärkta och riktigt gamla normapparaterna hittar jag dock inte, av den enkla anledningen att den centralen försvann när jag rev den delen av huset. Minnet är kort ibland... :oops:

Automatsäkring i elcentral märkt 'MALMBERGS KNL4-100' med flera brytare i 'ON'-läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av det som syns på bilden skulle jag byta huvudbrytaren och jordfelsbrytaren säkringar av den typen är som sagt normalt inget problem i bostad det finns värre sorter än Malmbergs så M-line och DIN-line får vara kvar.

Huvudbrytare kan ställa till det i onödan om man som normalt sällan behöver använda dem och en bättre är inte dyr och bra investerat vid en upprustning/översyn. JFB vill man givetvis kunna lita på så långt det är rimligt så att i detta läget få bort typer som inte ens testknappen löser är självklart. Att för båda välja tex det i sammanhanget vanliga Hager eller något liknande är vettigt och då är alla med på banan och känner till och igen grejerna också.

• Gilla
Strip och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Strip Strip skrev:
Just den JFB:n på bilden kräver tre-fyra tryck på knappen innan den löser ut. Samma sak varje gång och det hjälper inte att hålla inne knappen. Skumt?
Det där är absolut ett skäl att byta ut den.

Malmbergs bör du byta ut. Det är rent skräp. Personligen gillar jag Hagers prylar bäst för dem tilltalar mig medans jag har kollegor som jobbar emot mig med ABB och Garo...

Men att jfbs beter sig som du säger talar ju övertygande om att de ska bytas snarast möjligt.

Och ja, skomakarensbarn ;) Ibland undrar jag själv hur jag löst vissa saker (OBS detta är en sarkastiskt skämtsam kommentar OBS)

• Gilla
Matten
  • Laddar…
Mikael_L
Är Garo bättre än malmbergs?
Jag är inte så säker på det ...

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Dom som "klankar ner" på Malmbergs normapparater är troligen dom som läst någonstans att Malmbergs är skit. OCH en del av deras sortiment är inte bra medans annat är av helt OK kvalitet däribland deras normapparater.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Är Garo bättre än malmbergs?
Jag är inte så säker på det ...
Vart i helvete nämnde jag att Garo skulle vara bättre? Jag sa att jag har kollegor som giillar dem bättre..........................

Mikael_L
Jag är medveten om att du inte förde fram den åsikten, min fråga var ställd till alla/vem som helst.
Men du kan ju fråga dina kollegor, och berätta här sen. (y)

Själv har jag en Garo-central hemma, och tycker att både centralen och normapparaterna känns lite B, jag tycker de Malmbergs-dvärgar jag monterat känts mer gedigna.
Nu är det ju dock rätt omöjligt att avgöra kvalitén såhär utifrån, så jag påpekar igen att det bara är en diffus känsla.

Hager väljer jag själv allra oftast, ty de ligger bra i pris och är mycket monteringsvänliga.
Solar har prisvärda centraler med AEG-komponenter, som jag brukar välja när priset är viktigast, dessa är inge dyrare än Malmbergs, så jag har gått över dit när det måste vara prispressat.

Mest är jag nyfiken på vad som finns i kvalitetssegmentet över (ty Solar/AEG och Hager fyller mitt behov av billigt resp normalbra).
Kandidater är Siemens, ABB, Schneider, Merlin Gerin (som nu försvunnit som eget märke), kanske italienska Gewiss, vet inte så mycket om dom, men jag tror det är bra och nyskapande på JFB, kanske andra normapparater också då.
Siemens tror jag är ganska top of the line, men man måste vara medveten om att de har olika serier, där de billigare kanske "bara" är Hager-kvalitet.

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.