Jag ska bygga egna maskiner till mitt snickeri och har här en motor men jag vet inte varvtal eller vad den klarar av. De har målat över datan på motorn. Hur kan jag få fram vad den klarar?

• Använd och sliten elektromotor på arbetsbänk med synliga skador och övermålad dataskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du vad den drivit tidigare? Går det inte att få märkplåten läsbar? Ofta är det instansade värden. Den ser ganska gammal ut. Så den har antagligen en lägre effekt än en ny motor i samma fysiska storlek. Hittar du ingen data är det nog inte mycket mer att göra än att koppla in den och mäta varvtalet. Sedan kan du ansluta den till din maskin och se om den klarar belastningen.

Varvtalet är nog strax under 1500 rpm dvs det som kallas 4-polig och effekten < 0.5 troligare 0.37 kW. Har du en tångamperemätare kan du koppla in motorn och mäta tomgångströmmen så går det bedöma effekten den är utlagd för bättre.

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Varvtalet är nog strax under 1500 rpm dvs det som kallas 4-polig oc
Jag blir nyfiken, på vilket sätt avgör du att det (troligen) är en fyrpolig?

Mest på de fysiska dimensionerna men även byggform/disposition och lagersköldarna det fanns standarder för det även då bak i tiden. Kanske till och med är en Hägglund & söner rejäla gamla motorer i så fall.

• Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Har ni tips på hur jag kan ta bort färgen från motorn så man kanske kan avläsa vad som står på skylten?

Fick motorn av ett äldre par som rensade sitt garage :)

Är säkert en form av lack, blir att skrapa lite med en kniv och se vad som kommer fram, den är gammal så har du tur är värdena instansade i plåten, börja med att ta en riktig närbild på plåten och lägg upp här.

Omöjligt att så något på plåten som den är, syns ingenting. Kan man lösa upp färgen eller använda varmluftpistol?

5
Prova att lägga ett blötlagt papper med lacknafta å lös upp färgen på typskylten.

Vermilion Vermilion skrev:
Omöjligt att så något på plåten som den är, syns ingenting. Kan man lösa upp färgen eller använda varmluftpistol?
Det brukar synas om det är instämplat, då är det en färg som troligen försvinner med lösningsmedel, öppna locket och fota ner
det kan stå U V W och U1 V1 W1 där, i åtanke på storleken så är det säkert som dom säger en 230D/380Y motor 1440 r/m

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Lägg ett papper på skylten och dra med en blyertspenna så texten kommer fram

Jag tycker mig kunna läsa 1536 på skylten. Kan det vara varvtalet?

Svar nej troligtvis inte , men nu klarnar det lite, verkar som att det är stämplat , bara skrapa mera lite försiktigt, sen om det går för dig att hänföra värdena kanske inte går, men här på forumet kan du få info om det, dom sitter i en ordning på skylten och kan då bli verklighet

Nej det bör normalt vara några % under de synkrona varvtalen 3000, 1500, 1000, 750, ... rpm. TS får testa lösa upp färgen lite så får vi facit på de olika parametrarna för motorn.

Mikael_L
J jonaserik skrev:
verkar som att det är stämplat , bara skrapa mera lite försiktigt,
Problemet är att det är ofta tryckt text på skylten (den "fasta texten") som lätt kan försvinna med skrapning eller lösningsmedel och sen är det motorspecifika stansat, och klarar rengöringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.