Hej,

Har en diskmaskin som helt plötsligt la av från ingenstans. Maskinen är ny sen 6mån.

Kollade allt och hittade tillslut om jag mäter med en multimeter att EN av faserna (mätt från 0 till fas) inte går upp till 230V och verkar vara helt död.

Vad kan vara trasigt och hur får jag igång min maskin igen?
Tack!
 
Om en fas saknas så kan det vara en huvudsäkring som har gått.
Har du kollat detta?

Dock brukar det uppstå andra fenomen (blinkande lampor etc) när en fas saknas.
 
Var är du och mäter?
Diskmaskinen är väl inte trefasig?

Den filmen sa inte mycket.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Var är du och mäter?
Diskmaskinen är väl inte trefasig?

Den filmen sa inte mycket.

Protte
Mäter i kopplingsdosan bakom maskinen där man kopplar maskinen till ström
 
E etompau skrev:
Om en fas saknas så kan det vara en huvudsäkring som har gått.
Har du kollat detta?

Dock brukar det uppstå andra fenomen (blinkande lampor etc) när en fas saknas.
Inget annan som bråkar i lokalen..
Hur kollar jag detta?
 
J Joejonne skrev:
Inget annan som bråkar i lokalen..
Hur kollar jag detta?

Är det grejor i en vanlig bostad eller är detta i någon offentlig lokal?
Huvudsäkringarna sitter normalt vid elmätaren.
 
E etompau skrev:
Är det grejor i en vanlig bostad eller är detta i någon offentlig lokal?
Huvudsäkringarna sitter normalt vid elmätaren.
Offentlig lokal.

OK elmätaren har under sig 3 proppar- Kan det vara någon som bråkar med dom och skall bytas ut?
Elskåpet sitter enbart med automatsäkringar dock
 
Men det är väl bara att följa ledningen mot elcentralen och mäta där.
Sitter det diazedsäkringar är det inte säkert att märket hoppar loss.
Är det dvärgar så har sådana gått sönder förr.

Det måste vara ett storkök/restaurang då det är kakel bakom maskin och då en trefasdiskmaskin.

Protte
 
Vad jag kan se är det bara 2 faser
Eluttag med öppen anslutning och kablar i färger blå, brun, svart, gul/grön och användning av multimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så det finns skarplintar för
Blå
Brun
Svart
Gull/grön

TS första två mätningar visar ca 234V resp 231V, sen är det väl bara gul/grön kvar att mäta på och en liten spänning på 0.7V mot skyddsjord får väl anses okay.

Är det säkert att kabeln går till diskmaskinen och inte till en 2-fas spishäll?
Diskmaskiner brukar ha vanlig enfas stickpropp. :thinking:
 
prototypen prototypen skrev:
Men det är väl bara att följa ledningen mot elcentralen och mäta där.
Sitter det diazedsäkringar är det inte säkert att märket hoppar loss.
Är det dvärgar så har sådana gått sönder förr.

Det måste vara ett storkök/restaurang då det är kakel bakom maskin och då en trefasdiskmaskin.

Protte
Electrolux professional maskin. Kommer tyvärr inte bakom all annat skit för att kunna följa den till centralen.
 
  • Elcentral med flera säkringsautomater och uppbundna kablar, svårt att se bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
blackarrow blackarrow skrev:
Vad jag kan se är det bara 2 faser
[bild]
så det finns skarplintar för
Blå
Brun
Svart
Gull/grön

TS första två mätningar visar ca 234V resp 231V, sen är det väl bara gul/grön kvar att mäta på och en liten spänning på 0.7V mot skyddsjord får väl anses okay.

Är det säkert att kabeln går till diskmaskinen och inte till en 2-fas spishäll?
Diskmaskiner brukar ha vanlig enfas stickpropp. :thinking:
Dåligt filmat. Det är en 3fas. electrolux professional köksutrustning
 
Om du viker upp alla automaterna så ska det finnas 230 V på ovansidan.
Finns det ingen gruppförteckning så du hittar diskmaskinen, ser ju ambitiöst ut med partexmärken.

Protte
 
J Joejonne skrev:
Dåligt filmat. Det är en 3fas. electrolux professional köksutrustning
Okay, och jag missade den grå kabeln längst ner mellan tummen och dosan :oops:
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.