Hej,
Har en diskmaskin som helt plötsligt la av från ingenstans. Maskinen är ny sen 6mån.
Kollade allt och hittade tillslut om jag mäter med en multimeter att EN av faserna (mätt från 0 till fas) inte går upp till 230V och verkar vara helt död.
Vad kan vara trasigt och hur får jag igång min maskin igen?
Tack!
Har en diskmaskin som helt plötsligt la av från ingenstans. Maskinen är ny sen 6mån.
Kollade allt och hittade tillslut om jag mäter med en multimeter att EN av faserna (mätt från 0 till fas) inte går upp till 230V och verkar vara helt död.
Vad kan vara trasigt och hur får jag igång min maskin igen?
Tack!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Var är du och mäter?
Diskmaskinen är väl inte trefasig?
Den filmen sa inte mycket.
Protte
Diskmaskinen är väl inte trefasig?
Den filmen sa inte mycket.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men det är väl bara att följa ledningen mot elcentralen och mäta där.
Sitter det diazedsäkringar är det inte säkert att märket hoppar loss.
Är det dvärgar så har sådana gått sönder förr.
Det måste vara ett storkök/restaurang då det är kakel bakom maskin och då en trefasdiskmaskin.
Protte
Sitter det diazedsäkringar är det inte säkert att märket hoppar loss.
Är det dvärgar så har sådana gått sönder förr.
Det måste vara ett storkök/restaurang då det är kakel bakom maskin och då en trefasdiskmaskin.
Protte
Vad jag kan se är det bara 2 faser
så det finns skarplintar för
Blå
Brun
Svart
Gull/grön
TS första två mätningar visar ca 234V resp 231V, sen är det väl bara gul/grön kvar att mäta på och en liten spänning på 0.7V mot skyddsjord får väl anses okay.
Är det säkert att kabeln går till diskmaskinen och inte till en 2-fas spishäll?
Diskmaskiner brukar ha vanlig enfas stickpropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så det finns skarplintar för
Blå
Brun
Svart
Gull/grön
TS första två mätningar visar ca 234V resp 231V, sen är det väl bara gul/grön kvar att mäta på och en liten spänning på 0.7V mot skyddsjord får väl anses okay.
Är det säkert att kabeln går till diskmaskinen och inte till en 2-fas spishäll?
Diskmaskiner brukar ha vanlig enfas stickpropp.
Electrolux professional maskin. Kommer tyvärr inte bakom all annat skit för att kunna följa den till centralen.prototypen skrev:
Dåligt filmat. Det är en 3fas. electrolux professional köksutrustningblackarrow skrev:
Vad jag kan se är det bara 2 faser
[bild]
så det finns skarplintar för
Blå
Brun
Svart
Gull/grön
TS första två mätningar visar ca 234V resp 231V, sen är det väl bara gul/grön kvar att mäta på och en liten spänning på 0.7V mot skyddsjord får väl anses okay.
Är det säkert att kabeln går till diskmaskinen och inte till en 2-fas spishäll?
Diskmaskiner brukar ha vanlig enfas stickpropp.![]()
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om du viker upp alla automaterna så ska det finnas 230 V på ovansidan.
Finns det ingen gruppförteckning så du hittar diskmaskinen, ser ju ambitiöst ut med partexmärken.
Protte
Finns det ingen gruppförteckning så du hittar diskmaskinen, ser ju ambitiöst ut med partexmärken.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

