4 353 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Parallellt och partiellt elnät hemma med reservkraft?
Varför ska jag ha ett trefas-elverk när jag inte behöver driva något som använder trefas? När det gäller jordningen så överlåter jag den frågan till de som vet och de säger till mig att så länge de förbrukare som drivs av elverket är helt separerade från husets övriga nät så fungerar det med jordfelsbrytaren. Helt separerade blir de när man drar ut en stickpropp och sätter dem i ett annat uttag.X xLnT skrev:Har du inte tre-fas hemma? Varför köper du ett en-fas verk isf?
Sen är det väl så att om du sätter upp intag så måste du ha jordtag oavsett storlek på elverket?
Är det inte bättre du köper en riktig lösning på problemet? Även om det kostar en slant initialt, speciellt om du tappar inkomst vid bortfall.
Har liknande lösning för en större UPS, den har också en jordfelsbrytare mellan UPS och förbrukare.
Har du alla förbrukare på samma fas så går det ju bra med ett en-fas verk. Det har man normalt inte.F fredl skrev:Varför ska jag ha ett trefas-elverk när jag inte behöver driva något som använder trefas? När det gäller jordningen så överlåter jag den frågan till de som vet och de säger till mig att så länge de förbrukare som drivs av elverket är helt separerade från husets övriga nät så fungerar det med jordfelsbrytaren. Helt separerade blir de när man drar ut en stickpropp och sätter dem i ett annat uttag.
Har liknande lösning för en större UPS, den har också en jordfelsbrytare mellan UPS och förbrukare.
Du blir ju lite begränsad då. men det är ju upp till dig.
Har du inte ekonomi till att göra en riktig installation? Jag tänker att en Multiplus som rekommenderades och lite bättre batterier är ju ingen stor investeringsskostnad. Det håller ju många år.
Ska du ha någon större nytta av din JFB ska du ordna ett jordtag på rätt sätt dvs rätt placerat i systemet. Det behöver inte vara något märkvärdigt i princip ett enkelt spett som når Rj < 1 kohm.F fredl skrev:När det gäller jordningen så överlåter jag den frågan till de som vet och de säger till mig att så länge de förbrukare som drivs av elverket är helt separerade från husets övriga nät så fungerar det med jordfelsbrytaren. Helt separerade blir de när man drar ut en stickpropp och sätter dem i ett annat uttag.
Klicka här för att svara