kanonvallen
kanonvallen: [citat] Tillägg: nu hade jag trådfri innan jag skaffade plejd, hade jag köpt nya ljuskällor så skulle jag inte köpa trådfri utan istället köra med vanliga dimbara led som ljuskälla. Trådfri är bra för fönsterlampor men direkt stabilt är de inte. Skulle undvika att sätta trådfri i fast armatur
6 svar · 12,7k läst
E
etompau: Elektrikerna brukar ha en förkärlek för fabrikat "Plejd". Den ger dig en hel del extra finesser (fjärrstyrning från app/schemaläggning) Sedan finns Eltako, Schneider och Vadsbo som tre andra märke.
3 svar · 4,8k läst
·
V
vectrex: Inte bara kan utan det är väl dessutom relativt standard att lägga dom ytligt mot insidan av väggen. Jag tror det finns någon skrivelse om att man skall tillse att genomspikningsskydd finns där rören passerar reglar dock.
1 svar · 1,5k läst
D
Daaaaaniel: Läst detta upp och ner nu säkert 10 gånger man tappar bort mig bland alla förkortningar.... :thinking: Om man ska dra kabel från 2-polig brytare/timer i bostadsrum(hall) upp till vind för anslutning till kanalfläkt, vilken kabel rekommenderas då? Vinden är ej uppvärmd. Kabeln kommer inte att utsättas för solljus. Klamringens estetik spelar ingen roll. Tillkommande frågor: Om man
6 svar · 33,0k läst
Härryda2015
Härryda2015: [citat] Kan bara hålla med, hempul! Men @Badkarspiraten ska ju anlita elektriker för detta jobb #1, bli intressant vad elektrikern säger om att göra en fast installation av Sonos kabeln.
18 svar · 11,7k läst
M
Mexi71: Det borde väl gå att mäta sig fram, vilken transformator som är passande, smidigast är att få tag i en med stickkontakt, så att jag kan placera den i vårat köksskåp på andra sidan vägga. Känns bäst, har 2 små barn som går bananas när dom duschar å badar, vatten överallt. Därav är jag jävligt orolig att koppla in den skiten. Borde fan va olagligt å skicka med sånt skräp.
30 svar · 4,1k läst
·
E
EyEr0n: [citat] 3000 kr i material. 3-4 timmars jobb. Så säg mellan 5000-6000 kr.
10 svar · 15,2k läst
·
E
etompau: Låter som det är dubbeltrapp du har. Ibland har tillverkaren av brytaren stämplat i siffra på baksidan av brytaren (kräver att du tar ut brytaren ur dosan). Står det 6+6 är det en dubbeltrapp.
2 svar · 3,4k läst
Wasssp
Wasssp: Okej det är så pass många man kan koppla då har jag inget att att oroa mig för! 1:Har du eller någon annan kört med denna lösning och hur tycker ni det fungerat? 2:Inga störningar eller dyl men tanke på den trådlösa styrningen? 3:Är det lätt att hålla reda på alla enheter i telefon, går de märka ut dessa i appen?
4 svar · 2,7k läst
L
LG1: Det visade sig att köket hade dosor för kopplingarna i vardagsrummet också. De var gömda ovanför ett nytt innertak och hittades efter att ha tagit hål ovanför köksskåpen och kikat upp med en kamera. Saknas fortfarande dosor för ett par rum till, men de är antagligen ovanför nuvarande tak de också. Tack alla för tips!
18 svar · 4,6k läst
·
E
elmont: Men dimmern driver ingen trafo utan den är kopplad direkt mot ljuskällorna som är utförda för 230 Volt Ps Nu ser jag jag har skrivit dimmer men jag menar naturligtvis transformator.
11 svar · 3,2k läst
·
E
etompau: Där finns en bildinstruktion på uttaget hur det ska göras. Kör ner en rak skruvmejsel i det rektangulära hålet och dra ut ledaren.
1 svar · 7,6k läst
·
Urden
Urden: Stort tack samtliga för all hjälp. Jag lyckades fixa det till slut :) Verkligen uppskattat!
12 svar · 5,8k läst
·
V
vedklyv: Tänkte svara, men det urartade sig på slutet. Men jag kan ju iallafall fråga om hur lång sladden är och hur mycket som var kvar på vindan. Nu har du något att klura på om induktiv koppling mellan de kvarvarande varven på vindan.
25 svar · 6,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det låter mer naturligt. Så din bild 1 i första inlägget visar vardagsrummet med ett ojordat lamputtag med krontändning? Du skrev jordat i det inlägget. Är vägguttagen i dessa rum skyddsjordade eller ojordade? Jag kan inte råda dig till någonting utan att få allt detta 100% klarlagt. Beskriv rum för rum för de tre lamputtagen du vill byta.
19 svar · 4,4k läst
·
L
lostinsweden: [citat] Tack. Det funkar nu som nu skrev.
2 svar · 888 läst
·
E
elmont: Och på korsen är ju trådarna bortplockade och då blir det omöjligt att säkert veta vart dom satt utan att kolla hur det är draget..
49 svar · 75,1k läst
·
M
MatCan: Hoppas ni var överens om att du skulle dra om det så att han inte vägrar koppla in det. Att dra kabel är inte att förbereda... det är precis lika olagligt som att koppla in det. Att dra kabeln är Inte något som man som lekman får göra. Jag är ingen förespråkare av lagen så som den ser ut idag men du behöver veta detta så att du inte får en tråkig överraskning när elektrikern
9 svar · 1,8k läst
P
pillerbagge: VI hade en spisplatta och ugnen som slutade fungera. Spisplattan fungerade inte alls och ugnen blev bara lätt ljummen. En elektriker kom och skruvade loss toppen och hittade bl a en liten sladd som lossnat. Minst 30 år gammal spis.
5 svar · 1,1k läst
J
Johan456: [citat] Ja. De vanligaste yttersta brytförmågorna hos dvärgbrytare i Sverige.
16 svar · 8,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: Ok tack tipsen. Eks525 med montage på skena blir utmärkt, jag har gott om plats i centralen, blir 2st 3x18.
8 svar · 1,6k läst
nino
nino: [citat] Jo så var det kopplat, skönt att veta att det är riktigt nu.
29 svar · 1,8k läst
·
fotohasse
fotohasse: Förutom att mäta spänningen mellan fas och nolla samt fas mot fas. Bör man även kolla spänningen jord mot nolla. Ohm-mätning mellan jord och nolla, ska inte ha någon resistans. Spänningen avslagen.
8 svar · 829 läst
·
T
Tomas Spångberg: Ibland är det tydligen en god idé att läsa hela manualen... :D [bild]
7 svar · 3,2k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Den strömmen som vid ett visst moment går i nollan/PEN går samtidigt i en av fasledarna så därför räcker det att mäta strömmen där. Det finns "PowerTag" från Schneider att mäta med. [bild]
15 svar · 4,7k läst
·
E
elmont: Ja jag är rätt säker på att det bara är att byta kåpan, Men du kommer att få en "rand" längst in mot väggen för bottenplattan syns den nedersta mm. Ps köp ett uttag först och prova med.
13 svar · 11,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Fokusera inte så mycket på vad man får och inte får, utan försök ta reda på orsaken, vad som kan vara ett problem med att lägga utgående N och PE under samma klämma. Antag att man missar något så att anslutningen glappar från plinten, men N och PE i kabeln har fortfarande kontakt med varandra. Det blir då i praktiken ett PEN-brott och man tappar helt vitsen med att försöka komma
15 svar · 4,6k läst
·
C
cpalm: [citat] Nope. Till synes motsvarande omständigheter. Har dock tyvärr gjort inte någon vetenskaplig utredning de gånger man åkt på en "borre". Nästa gång kanske ;) Men man har ju blivit försiktigare med åren...
46 svar · 11,4k läst
5
50procent: Ett jordat uttag matas med Fas-nolla-jord om det är jordat. Ac'n matas med fas-nolla-jord På uttaget har du plintar märkta L och N där ska fas och nolla sitta och jord till plinten i mitten om det är ett jordat uttag. ( sitter dock ingen jordsymbol där) I dosan kommer det ut dubbla trådar för att det går vidare till någon annan dosa. Men angående jorden. Om resterande rum är ojordat
4 svar · 1,3k läst
·
V
Vardagsrum: [citat] Jag känner inte till några återställningar, i vart fall har ingen skett från någon av oss på företaget. Inte heller elinstallatören säger sig känna till någon och energibolaget har ingen kännedom om att de ska ha fått byta eller återställa någon servissäkring "på gatan". Tycker att det är märkligt att brytaren inte slagit ifrån, om det t.ex varit åska, men har
28 svar · 6,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.