Hej.

Vi flyttade och satte nytt fasadmätarskåp för två år sedan, då kom nätägaren ut och skarvade den gamla inkommande kabeln och drog upp en ny till det nya skåpet.

När jag öppnar på "kund"sidan så ser jag fem ledare komma från den plomberade delen av skåpet.

Huset är byggt -74 och är således med största sannolikhet tn-c, och kontakt med nätägaren så hittade dom en beteckning på 3g10.

Kan det vara så att dom har separerat till tn-s redan i mätarskåpet så det är "sann" femledare som går vidare? Dvs matningen från skåpet till elcentralen i huset är femledare och ska kopplas enligt tn-s, där jorden går direkt till jordskenan och nollan till Jordfelsbrytaren?

På bilden syns kablarna från den plomberade sidan komma från nere till vänster.

• Inuti ett öppet fasadmätarskåp med fem ledare som ansluter till säkringar och kablar som kommer in från nedre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid inkommande under den del som är plombad så sitter det 5 st plintar och där kan man ta ut TN-C eller TN-S Om det från gatan kom 4 ledare så är ett bleck monterat mellan noll och jord, sen uppdraget TN-S till plint, så blå och gröngul har samma potensial på plinten, då kan man välja vad man vill ha, TN-C eller TN-S in till central, alltså fullt korrekt och inget att oroa sig för.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Matningen på nätsidan är säkert TN-C de går inte över i en skarv. Ditt skåp är utfört så att en uppdelning sker redan vid inkommande och tillåter då både fyr- och femledarserviser genom en enkel omläggning. Ut vid kundplinten har du ju redan en femledarkabel rätt utfört inga konstigheter där heller.

J jonaserik skrev:
Vid inkommande under den del som är plombad så sitter det 5 st plintar och där kan man ta ut TN-C eller TN-S Om det från gatan kom 4 ledare så är ett bleck monterat mellan noll och jord, sen uppdraget TN-S till plint, så blå och gröngul har samma potensial på plinten, då kan man välja vad man vill ha, TN-C eller TN-S in till central, alltså fullt korrekt och inget att oroa sig för.
Okej. Så om det är tn-s man går vidare med så är det som jag skev, jord till skena och nolla till JFB? Och 5g6kvmm räcker.
Går man istället som tn-c så måste man ha 10kvmm på PEN och man ska gå med jorden till ovansida JFB först, sen med nolla ut till skenan?

Men du tänker också att det är ok att gå vidare som tn-s (5 ledare) till centralen i huset?

H Husägaren87 skrev:
Men du tänker också att det är ok att gå vidare som tn-s (5 ledare) till centralen i huset?
Jepp kundplinten är av typ TN-S och där kan man välja 4 eller 5 ledarsytsem till centralen och koppla in , samt dela upp det till TN-S i dito, så inga promblem. TN-S blir jord till jord och noll till noll.5X6 mm2 räcker bra, men lite av norm nu är 10 mm2

J jonaserik skrev:
Jepp kundplinten är av typ TN-S och där kan man välja 4 eller 5 ledarsytsem till centralen och koppla in , samt dela upp det till TN-S i dito, så inga promblem. TN-S blir jord till jord och noll till noll.5X6 mm2 räcker bra, men lite av norm nu är 10 mm2
Okej, men då är det som jag trodde.
Eftersom jag har flera JFB så är det väl ändå så att jag går med inkommande nolla direkt till första JFB, sen utgående från den till första nollskenan. Inkommande nolla byglas sen vidare ner till nästa JFB på inkommande sida osv osv.?

Jorden går däremot direkt till jordskenan.

Bonusfråga: Kan jag gå ut med en till 5g6kvmm från klämmorna där till höger, så jag kan få en till central? Funderar på att sätta en central utomhus där jag kan gå vidare till inverter till solceller samt till eventuellt utebad/spabad och även laddning till elbil? Såklart en ip65 central.

Det skåpet är gjort för att kunna använda som central uppe så finns det gott om plats för säkringar/JFB och annat, ska du ha en central tex i ett förråd/garage så går det bra att koppla direkt på utgående plint, du har ett gänga 2 skåp = max 25 amp mätarsäkring och då räcker 5X6 mm2 bra, tänk bara till att den extra centalen ska ha samma mm2 som den som går in.Att parralellkoppla nollan går utmärkt

J jonaserik skrev:
Det skåpet är gjort för att kunna använda som central uppe så finns det gott om plats för säkringar/JFB och annat, ska du ha en central tex i ett förråd/garage så går det bra att koppla direkt på utgående plint, du har ett gänga 2 skåp = max 25 amp mätarsäkring och då räcker 5X6 mm2 bra, tänk bara till att den extra centalen ska ha samma mm2 som den som går in.Att parralellkoppla nollan går utmärkt
Ok.
Jag tänker isåfall att gå ut med en 4g6/6 så jag får skyddsjord som biledare då kabeln kommer gå utomhus. Kommer lägga kabelskydd upp till ~2-2.5m men sen klamra den öppet. Låter som en bra idé?

H Husägaren87 skrev:
Jag tänker isåfall att gå ut med en 4g6/6
Svar nej om du menar 4X6+6 , PEN ska vara 10 mm2 , däremot om du sätter en säkring i skåpet och går så kan du ha 6 mm2 eller 2,5 mm2 men då ska det vara av 5 ledaretyp och säkras för kabelns maxström

J jonaserik skrev:
Svar nej om du menar 4X6+6 , PEN ska vara 10 mm2 , däremot om du sätter en säkring i skåpet och går så kan du ha 6 mm2 eller 2,5 mm2 men då ska det vara av 5 ledaretyp och säkras för kabelns maxström
Men det blir ju ingen PEN ledare då nollan går i kabeln men jorden som biledare istället för inuti i. Känns säkrare om någon skulle råka skada kabeln, då blir det kortslutning mellan jord och ledare, annars kan man råka komma åt ledaren direkt.
Eller jag tänker fel?
Jag tänker en EXQJ 4x6/6.

Ja tar du en EKKJ 4X6+6 så går det bra, sen det med skada, den ska helst ligga i ett gult rör/slang som mekaniskt skydd och uppmärksamgetsindikering vid grävning, min djup är nacken på en spade och 10 cm till = ca 40-45 cm djupt

J jonaserik skrev:
Ja tar du en EKKJ 4X6+6 så går det bra, sen det med skada, den ska helst ligga i ett gult rör/slang som mekaniskt skydd och uppmärksamgetsindikering vid grävning, min djup är nacken på en spade och 10 cm till = ca 40-45 cm djupt
Ok, så då borde det funka med den kabeln? Den ska inte grävas ner, utan klamras på fasad under takfoten, sen ner på väggen kommer jag skydda med kabelskydd.

Klart har du en sådan kabeln i dag och den räcker, så använd den,ingen ide att köpa någon annan. Vad du menar med ner på vägg är diffust, är det ut till annat hus ( då kabelskydd )eller bara en cemtral på vägg behöver så behövs inget skydd, skydd ska det vara på alla kablar som kommer från mark upp på vägg ca 1 meter upp som sparkskydd, Det skyddet kan vara av plåt eller en PEM-slang bara att välja

J jonaserik skrev:
Klart har du en sådan kabeln i dag och den räcker, så använd den,ingen ide att köpa någon annan. Vad du menar med ner på vägg är diffust, är det ut till annat hus ( då kabelskydd )eller bara en cemtral på vägg behöver så behövs inget skydd, skydd ska det vara på alla kablar som kommer från mark upp på vägg ca 1 meter upp som sparkskydd, Det skyddet kan vara av plåt eller en PEM-slang bara att välja
Jag tänker gå ut från mätarskåpet på ovansidan/sidan (är infällt så ska hitta bästa vägen) sen klamra upp till takfoten, gå längs med denna i 10m sen klamra ner mot en utanpåliggande central som jag monterar ~1500mm över mark. Då var tanken att skydda kabeln där den kommer ut från mätarskåpet samt där den går ner till nya centralen. Antagligen overkill och inte nödvändigt, men känns säkrare.

Glöm det med skydd, bara riktig överkurs , det med att gå in på översidan, det blir lite knepigt men går, tänk då på att täta till ordentligt där kabeln går in, annars kan regnpåslag följa kabeln in i skåpet och det gillar inte EL att bli blöt om fötterna:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.