E
elmont: [citat] Enligt reglera så får du inte koppla ur den.
1 svar · 593 läst
H
HerrP: Vilka tomtar som varit i farten. :worried:
3 svar · 1,3k läst
·
E
elmont: [citat] Här har du helt rätt i att om man uppfyller kraven för behörighet så kan man plocka ut en behörighet. Vilken behörighet beror på vilka krav man uppfyller. MEN INGEN elektriker uppfyller krav för behörighet per automatik
63 svar · 13,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: En trepolig dvärg övervakar strömmen per pol precis som en enpolig, så där är de likadana. (Där ingår ju indirekt strömmen mellan polerna, men det är sekundärt i alla avseenden här) Skillnaden ligger i att en trepolig bryter alla tre poler vid överström i en av polerna. 3 st enpoliga som är mekaniskt förbundna via vippan gör det inte pga den s.k. "friutlösningen", att dvärgen
4 svar · 2,3k läst
E
etompau: Ja det ska gå bra.
1 svar · 1,0k läst
Totte_S
Totte_S: Du får börja kolla bakifrån - varifrån kommer kabeln till dosan? Är det centralen? Mät och kolla så du har spänning på säkringen och så att säkringen är hel, därefter mät igen i dosan.
9 svar · 3,3k läst
·
D
Daniel 109: Jag brukar vrida till dem lite. Men absolut inte på det där viset. Kardelerna ska fortfarande vara välordnade. Skallängden ska stämma, det finns ofta en referensmarkering på baksidan av uttag.
10 svar · 1,6k läst
·
D
Drutten2000: [citat] Ja, jag är ju som sagt lite skeptisk mot hur elen är gjord. Nu finns det ingen kvar att fråga tyvärr och ingen dokumentation på vem som gjort vad. Men känslan är att det nog är någon som varit kunnig men kanske inte aktiv eller i alla fall inte haft firma. Golvvärmen i badrummet lär t.ex. bara ha överlevt ett par år. Hade det funnits garantier etc. så förutsätter jag att
4 svar · 1,2k läst
·
J
Johan456: Jag vet inte hur konstruktionen hos kontaktorn ser ut men det kan också bero på dåliga anslutningar. Då får du byta vilket du redan vet såklart. Samma kontaktor finns i 4-poligt utförande.
5 svar · 1,3k läst
·
Panor82
Panor82: Då är det inte därför iaf. :cool:
11 svar · 1,3k läst
B
Bonbrännan: Det löste sig! Tack och lov fungerade hället efter elektrikern kopplade in det! Tack för alla svar!
12 svar · 4,7k läst
·
Beli NP
Beli NP: [citat] (y)Tack ,, nu jag vet hur man kopplar den fläkten.
3 svar · 9,6k läst
·
useless
useless: Det finns bra och dåliga sockerbitar. Den modellen med ett plåtbleck mellan skruven och kabeln är bättre än den där skruven går rakt in i kabeln och skjuvar av flera kardeler direkt vid monteringen.
5 svar · 2,4k läst
E
elmont: Jag är rätt säker på att kompetensen när det gäller att driva/utföra själva elektrikerjobbet inte har så mycket med behörighet att göra. Dom kunskaper som "behörighet" tillför är väl till större nytta för arbetsledning och projektörer och det är ju normalt inte jobb som elektriker sysslar med. Det normala är att vissa elektriker med tiden får en större och större kompetens
9 svar · 4,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag ser inte att det tillför något. Jag vill propagera för att det ska krävas lite kunskap för att ge sig in och rota i kopplingsdosor och elcentraler. Där måste man veta vad man gör. Däremot, för uttag och strömställare bör man hålla det enkelt då dessa "får" bytas utan behörighet.
5 svar · 1,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Där har du nog svaret - med både taklampa och LED-list på samma dimmer så ser du inte problemet med läckströmmen genom dimmern, för taklampan (vad det nu är för typ) hjälper till så att inte all läckström går genom LED-listen.
12 svar · 4,9k läst
·
N
Nygge72: [citat] Ja onekligen är det olika. Vid sommarstugan lade dem med 50 rör med har jag för mig, medans här vid huset vi köpt ligger den oskyddad 10-20 cm under jord
13 svar · 1,9k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Fluke 1503. Men även spänningsprovaren (Benning) indikerade svagt att det fanns spänning.
2 svar · 2,2k läst
S
sabbra: Tack för all hjälp. Allt är nu klart!
17 svar · 2,4k läst
·
T
Tompafix: Ny transformator från Hafa 315kr. Ersätta till led med Hafa delar 1100kr 2spot inkl transformator. ( dyrt av Hafa...) https://www.hafa.se/reservdelar/badrumsskap-speglar/belysning-och-transformatorer
16 svar · 2,4k läst
·
Höghus
Höghus: [citat] :rofl: Suck, missade att kolla tråddatum tydligen. /Höghus
27 svar · 6,0k läst
·
F
Fastighetsskötarn: [citat] Tack för tipset! Jag gjorde faktiskt det direkt när jag ändå hade öppnat. Höststädning av elen kan man säga ;)
4 svar · 786 läst
·
F
Färdigrenoverad: OK, tack för svar.
2 svar · 583 läst
GK100
GK100: Du behöver inte göra någonting bara använd trådarna som de år. De har utsatts för fukt och pga att isoleringen är genomsläpplig har du fått reaktionen över längre sträckor som du ser när du klippt bort delar. Om du skrapar e.dyl är det bara större risk att du får skador och ev brottanvisningar helt i onödan. Oxiden leder lika bra som den ser ut på bilden och inget man ska
1 svar · 1,2k läst
·
E
etompau: [bild]
11 svar · 13,2k läst
·
Steelheart
Steelheart: Super!! Tusen tack för tipset.
5 svar · 13,1k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Den används mycket så byt ut den.
2 svar · 3,8k läst
R
Ranko: Är det fel storlek på fjädern så stoppa in kolet löst först o sedan det gamla med fjädern Hjälpte en tidningsbil så en lördag middag Funkade i många år
3 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.