El
lars_stefan_axelsson: Och man bör väl då också påpeka att de formellt sett blir olagliga om du löder ihop dina egna. De är godkända med de ljuskällor som satt i original. Det spelar i sammanhanget säkert ingen praktiskt roll (om man byter till något som är rimligt lika), men det tål ändå att påpekas.
tommib: Ja, du bör ha en liten läktstump bakom som gör att gipsbiten inte åker in. Du fäster läkten med ett par gipsskruv som du skruvar in framifrån.
etompau: Har du gjort några ändringar med grejorna, ex bytt ljuskällor? Kanske är det någon form av överbelastning på drivdon eller dimmer som orsakar detta, mer går ej att säga utan mer info om prylarna.
erklit: Frånfläkten matas nog inte därifrån vid närmare eftertanke. Eldragningarna borde äntra badrummet uppe i taket och därefter löpa åt lampan respektive fläkten. Det ser ut som en ny dragning kommer krävas från centralen. Klustret nere vid lampan innehåller inga "extra" trådar - utan att veta något om ellära.
Kasken: [citat] Självklart går även denna tjänst att köpa. Men jag har som regel för mig själv att jag vägrar köpa tjänster som jag själv eller någon i min bekantskapskrets klarar av att utföra. Jag skulle inte köpa installationen av själva pumpen heller om det var möjligt att köpa utan installation och jag hade haft tillgång till utrustningen att vakuumsuga kylslingan samt kompetensen
nanowire: Sent om sider, det kom mycket annat emellan, är här några bilder på innandömet. Är det någon som känner sig klokare av dessa? [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
MasMats: Visar sig vara en granne i grannlängan som bytt hela sin elcentral i slutet förra veckan och i den vevan bantat bort hela sitt reläskåp.Följden blev att hela gården/gruppen fick hicka, symptomen finns i tråden. På väg mot ljuset! Over n out
Grizzlybjörnen123: [citat] Nu är det svårt att se på bilden hur djupt hacken är men kan man se kardelerna? Fungerar kylskåpet så är det väll ingen större fara. Om möjligt ring dit en elektriker som byter kabeln
Bo.Siltberg: 5G6 är det självklara valet för att det är en femledare som tillåter TN-S och vanligen är billigare än de andra två alternativen. De två första alternativen är fyrledare, TN-C, vilket innebär att man har en gemensam nolla och skyddsjord, PEN-ledare. Det var det självklara valet förr eftersom det var billigare då. Men idag finns kravet på en minsta area på 10 mm² på PEN-ledare
Allmänobildad: Går det att dimra med plejd?
Bo.Siltberg: Ser ut som att en engelsk stickpropp passar där, och då får du kanske skyddsjordning... Vad säger bruksanvisningen? Finns det en JFB i husvagnen?
Bo.Siltberg: Har du kontrollerat (mätt) att tvättmaskinen verkligen blev skyddsjordad? Hur blir placeringen av TM i förhållande till dusch, och i förhållande till vattenledningar som eventuellt har kontakt med moder jord? Det är några saker som en elektriker förhoppningsvis kontrollerar vilket är anledningen till att fast anslutning är behörighetskrävande.
math_a: Aha, det är så det ligger till. Stort tack för era snabba och insiktsfulla svar
kortis: [citat] [citat] [citat] man inte kan ha en åsikt för att något är reglerat i lag? Det är ju direkt dumt. Har du inte några åsikter om ex stöld och straff? Mord och straff. Och att köra för fort är oxå att bryta mot lagen, du gör aldrig det o har aldrig några åsikter om det. Du kanske köpt svartsprit. Ja du är nog ett unikum.
-MH-: Det där låter inte bra... Tror också på glapp, kan bli varmt och brandfarligt.
elmont: Det blir helt säkert billigare att ta alltihop på samma gång, tom betydligt billigare.
@ndreas: [citat] Har testat den där och shnider utan nolla. Fungerar perfekt med led.
Uffe A: [citat] Tyder på dålig kvalitet Nästa gång för du köpa ett annat märke :cool:(y)
Uffe A: Är badrummet helkaklat kan kopplingsdosan sitta på andra sidan väggen, tex i hallen Är det en vind ovanför kan dosan sitta där Finns många sätt det kan vara på Precis som Elmont skriver så hittar en elektriker den
elmont: Och VAD dom är godkända för spelar liten roll, det är vad dom tål som är viktigt. Och jag kan garantera att det kan variera mycket, Billigt är nästan alltid lika med sämre men det är ingen garanti för att dyrt är bra.
yngveb: Hej ! Luckan finns kvar men på den finns inga kopplingsalternativ. Uttaget där spisen satt är borttaget så kan inte kolla hur den var monterad. Blir lite fundersam när jag inte hittar kopplingsalternativ eller typ av spis som jag kan kolla på. Blir nog att gå på tommib alternativ med att chansa på att det varit rätt kopplat.
GK100: [citat] För den rena skyddsfunktionen på JFB ska det hos oss inte spela någon roll den är sk spänningsoberoende och verkar ner till mycket låga nivåer eller helt utan matning. Där det däremot är nödvändigt att lägga rätt är de mer ovanliga typerna med självtest och självåterställning. Det "enda" man tappar om de läggs fel är dessa hjälpfunktioner och inverkar inte på det
john.h: Inkommande el kommer i dosan ovanför denna, så matning finns nära. Tack för svaret. :)
OlssoniVallby: Med en bild på väggen är det alltid lättare för forumet att se vad du menar. Separation är alltid bra för isolation och minimerande av risk för störningar. Cat 6 klarar sig nog, det är känsligare med högtalarkablarna. De kan plocka upp skräp från data och el. Men, som jag skrev, det är om man har plats, då kan separera. Har du inte platsen, då får du klämma in det där det
claesborjesson: [citat] Huvudet på spiken, kopparn är dyr så tillverkarna vill minska ner på kopparn. Hade ett större projekt där ett antal kablar drogs upp ett torn 5x16 mm2 vid kontroll var kablarna bara 11,5 mm2, det blev en herrans liv, vårt företag (ett stort Norska företag) klagade på tillverkaren, tillverkaren skyllde på oss att vi töjt kabeln när vi lyfte upp det i tornet. Att en 6 mm2 kabel