2 485 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Vilken häll kan jag koppla på det här?
Hur kollas det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Helst bör man kontrollera visuellt att den blå är rätt ansluten i elcentralen. Men det kan nog räcka med att mäta spänningen mot nån av faserna. Om nollan mot förmodan saknas så kan hällen gå sönder.
Jaha, varför ska det vara enkelt? Kompisen har fullt upp med sitt tak, så länge det är fint väder. Det får mig att undra över installationen. Om vi förutsätter att nollan är korrekt kopplad, så är det ju i teorin "bara" att demontera den gamla hällen, och koppla den nya på samma färger som den gamla satt på. Den gamla har ju trots allt installerats av fackman och fungerat en massa år. Frågan är om det är krav på certifierad elektriker för en sådan installation, eller om min gymnasieutbildning ger mig nödig kännedom?
Bry dig inte så mycket om att du har 10 A säkringar de kommer med stor sannolikhet fungera bra. Som steg två om det behövs kan du kolla upp ledare och förläggning till dosan och säkra 16 A men om du som många andra har mätarsäkringar i samma härad är det inte så mycket värt. En spis/häll/ugn går inte vid nominell maxeffekt speciellt länge om ens någonsin så marginalerna i en säkrings karaktäristik räddar oftast den mer teoretiska bristen.H HenrikTornquist skrev:Sådär, skjutmått införskaffat och använt. Samtliga tre kablar från de tre säkringarna mäter mellan 1,77 och 1,80mm. Det torde alltså vara 2,5mm²-kablar upp. Då har jag två val. Byta passbitar och sätta i 16A, vilket ger mig 7360W, eller sätta i 13A i de befintliga och få 5980W. Skillnaden på 1380W vet jag inte hur jag kommer att märka, men det känns lite fel att inte kunna utnyttja en ny häll fullt ut.
När det gäller att byta passbitar på huvudsäkringar vet jag att det måste göras av elektriker med viss behörighet, men gäller det i skåpet också, alltså efter huvudsäkringarna? Kompisen är ju elektriker, men om han har egen behörighet eller ej, det vete tusan.
Hur hade ni resonerat kring det här?
Viktigast i ditt fall är som Bo skrev senast att du är klar över att nollan är korrekt så du inte kör sönder din nya häll. Och sen ett annat påpekande som jag tycker är konstigt inte redan nämnts, anslutningssladden på bilden verkar gå in liggande löst bakom någon skiva på bakstycket av ett skåp. Så ska det inte se ut både med sladden lagd så och utan den typiska dragavlastningen som hör till både äldre och nyare anslutningsdosor.
Som sagt, varför ska det vara enkelt? Jag tittade i skåpet för att kolla nollan, och kabeln som går upp till spisen har blå ansluten till en skena med en massa andra blå kablar.
MEN när jag mäter i uttaget där det ska kopplas, då får jag 0V mellan nollan och faserna. Mellan jord och faser stämmer det, och 0V mellan jord och nolla. Hur är det rimligt/möjligt att det mäter 0V mellan fas och nolla? Mäter jag i skåpet så stämmer det.
Edit: jag ser också att den gamla hällens nolla är klippt, men det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget?
MEN när jag mäter i uttaget där det ska kopplas, då får jag 0V mellan nollan och faserna. Mellan jord och faser stämmer det, och 0V mellan jord och nolla. Hur är det rimligt/möjligt att det mäter 0V mellan fas och nolla? Mäter jag i skåpet så stämmer det.
Edit: jag ser också att den gamla hällens nolla är klippt, men det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Bra, då kan vi dra ytterligare en bock vid "det var tur att jag kontrollerade". Enbart inspektion hade kunnat lura dig, och enbart mätning hade kunnat lura nån annan.
Det är uppenbarligen avbrott på neutralledaren. Det borde sitta i endera änden för normalt ska en spisledning inte ha skarvar eller avgreningar. Men det kan ju vara en skada mitt på. Du får försöka följa upp ledningen och se vad du hittar.
Det är uppenbarligen avbrott på neutralledaren. Det borde sitta i endera änden för normalt ska en spisledning inte ha skarvar eller avgreningar. Men det kan ju vara en skada mitt på. Du får försöka följa upp ledningen och se vad du hittar.
Intrigen tätnar. På samma säkringar är även ugnen kopplad. Varmluften har inte fungerat efter att jordfelsbrytaren installerades.
Den sitter kopplad med perilex, och när jag öppnar den ser jag att brun och blå går in till samma hål, och hålet för nolla är utan kabel. Det här verkar, i mina ögon, ytterst tveksamt. Är det normalt att koppla ihop blå och brun på det viset?
Den sitter kopplad med perilex, och när jag öppnar den ser jag att brun och blå går in till samma hål, och hålet för nolla är utan kabel. Det här verkar, i mina ögon, ytterst tveksamt. Är det normalt att koppla ihop blå och brun på det viset?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Nej, aldrig i detta sammanhang. Det kanske innebär att du har 400 V mot nollan i spisdosan? Du mätte kanske endast mellan en av faserna och mot den blå?
Tre stift kopplade. Jord, ett med brun/blå och ett med svart/svart vit rand. 230V mellan fas och jord, 400V mellan faserna. 1,5mm² på alla, vad jag kan se. Det är en gammal ugn.
Kontakten på kabeln till ugnen ser likadan ut med kopplingen.
Kontakten på kabeln till ugnen ser likadan ut med kopplingen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Du har alltså en 400 V-ugn och numera en 230 V häll på samma gruppledning. Det innebär fyra belastade ledare. Inte helt optimalt men i praktiken ingen fara med häll och ugn.
Frågan är nu var tar den blå neutralledaren från centralen vägen? Du mätte 0 V mellan blå och skyddsjord i spisdosan, så den går uppenbarligen inte dit. Kanske är någon av dina andra färgade ledare i spisdosan en nolla? För det är väl en vidarekoppling du ser i uttaget till ugnen eller finns det fler dosor?
Frågan är nu var tar den blå neutralledaren från centralen vägen? Du mätte 0 V mellan blå och skyddsjord i spisdosan, så den går uppenbarligen inte dit. Kanske är någon av dina andra färgade ledare i spisdosan en nolla? För det är väl en vidarekoppling du ser i uttaget till ugnen eller finns det fler dosor?
Jag har fått för mig att kabeln från skåpet gått direkt upp till spisdosan, men så kan inte vara fallet, såvida inte ugnen matas med egen kabel från skåpet. Det kan jag inte svara på.
Ska jag inte ha 0 mellan jord och blå i spisdosan, om blå är nolla?
Det hela kan komma att kräva en omdragning, eller demontering av delar av köket. Huga...
Ska jag inte ha 0 mellan jord och blå i spisdosan, om blå är nolla?
Det hela kan komma att kräva en omdragning, eller demontering av delar av köket. Huga...
Nu är det hela löst. Det satt en dosa i källaren, på andra sidan väggen från säkringsskåpet. Där delades det till ugn och spis. Nollan till spisen var klippt, av någon obskyr anledning. Trådarna till ugnen är av någon anledning bara 1,5mm² men det får bli en senare fråga att åtgärda.
Tack för all input.
Tack för all input.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden