1 076 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Installation ugn problem.
Hej. Jag har en ugn från Ikea (ny) som skall installeras. Jag har haft en elektriker hemma som dragit två nya kontaktuttag avsäkrade 16a enl anvisning från tillverkaren. Nu när det var dags att koppla in ugnen så löser jordfelsbrytaren ut direkt men inte säkringen. Dock så fungerar ugnen i det andra uttaget. Det finns inga andra förbrukare kopplade. Jag mäter 220v mellan fas och nolla, 220v fas och jord. 0v mellan jord och nolla. Vad skall jag felsöka? Ugnen borde väl vara hel. Utan någonting kopplat till uttaget verkar det fungera. Kan ej heller mäta mig till någon kortis i stickproppen. Förslag?
Är det ett vanligt schuko uttag så att du kan testa med en vanlig lampa eller så?
Bryter nollan när jordfelsbrytaren löser ut?
Bryter nollan när jordfelsbrytaren löser ut?
Hej. Jag har provat med lampa men det bryter även då. Har provat att byta kontaktuttaget men ingen skillnad. Kan det vara felkopplat i centralen? Vi har ju skruvat upp gips efter elektrikern varit där. Kan detta fel uppstå om vi på något sätt skadad någon kabel? Jag tycker att man borde kunna mäta fram till ev kortis orsakad av tex skruv. Och borde inte jordfelbrytaren lösa ut då även om inget är kopplat till uttaget?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Varför åtgärdade inte elektrikern detta? Det är ju uppenbart felkopplat i de uttag elektrikern monterat. Du får reklamera detta och dessutom ringa chefen på firman och påtala att deras elektriker lämnar jobb efter sig som inte är kontrollerade, och om han är ohörsam, ta det med elsäkerhetsverket.
Låt elektrikern fixa felet, inte du.M Marre4455 skrev:Hej. Jag har provat med lampa men det bryter även då. Har provat att byta kontaktuttaget men ingen skillnad. Kan det vara felkopplat i centralen? Vi har ju skruvat upp gips efter elektrikern varit där. Kan detta fel uppstå om vi på något sätt skadad någon kabel? Jag tycker att man borde kunna mäta fram till ev kortis orsakad av tex skruv. Och borde inte jordfelbrytaren lösa ut då även om inget är kopplat till uttaget?
Det låter som att nollan är kopplad på fel punkt i centralen.
Ja något fel är det. Provade även att koppla hällen i perilexuttaget och samma fel. Elektrikern kommer imorgon. Han trodde att det berodde på att skruv dragits i någon kabel men det borde väl vara höjden av otur om jag träffat så fel på två olika separat dragna uttag…
Klicka här för att svara
