Hej,

Jag har en strömbrytare som är sönder och ska byta ut den. Jag vet inte bara vilken brytare som jag ska köpa. Det är en brytare med 2 knappar. kron eller trapp? Den styr hallbelysning och ytterbelysning.
Vid trappen sitter en, en polig brytare som man också kan släcka och tända hallbelysningen.
Till den enpoliga omkopplaren är det 3 tampar( 1 vit tändtråd och 2 bruna mellantrådar)
Till omkopplaren med två knappar är det 4 tampar ( 1 svart fas, 2 bruna mellantrådar, och en grön tändtråd till ytterbelysning... Har jag uppfattat detta rätt tror ni? Vad i så fall ska jag ha för en brytare? Kronomkopplare?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Du ska ha en dubbeltrapp.
 
  • Gilla
Kalle el
  • Laddar…
Köp en dubbel trappbrytare den är någon tia dyrare men kan användas både som trapp och kron-brytare.
 
Tack för svaren. Har köpt en nu och undrar om jag kopplar som bilden? Tacksam för svar
j Eluttag med oskyddade elektriska ledningar och synliga anslutningar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk anslutningsschema ritat över bild av en grön kretskortsmodul med markerade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ska vi kunna veta det? Vi vet ju inte hur det var innan.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur ska vi kunna veta det? Vi vet ju inte hur det var innan.
Förlåt jag trodde du var elektriker. Med min presentation ovan så är det inte så svårt för en elektriker. Det är ju en fas, 2 mellantrådar 1 tändtråd. Måste väl bygla fasen som bilden, Tror jag som är novis på detta..
 
Förlåt men det här är plågsamt att läsa! Det du ser är trådar i olika färger. Du får antingen följa var och en för att se vart den tar vägen och på så vis bestämma funktion. Eller mät dig fram, om du vet hur man gör..
 
lisaskywalker lisaskywalker skrev:
Förlåt men det här är plågsamt att läsa! Det du ser är trådar i olika färger. Du får antingen följa var och en för att se vart den tar vägen och på så vis bestämma funktion. Eller mät dig fram, om du vet hur man gör..
Plågsamt? Det har suttit en dubbeltrappbrytare där så svårt kan det ju inte va att lista ut hur den nya ska kopplas?
 
Kalle el Kalle el skrev:
Tack för svaren. Har köpt en nu och undrar om jag kopplar som bilden? Tacksam för svar
j [bild][bild]
Kombinerat med vad du skrev i första inlägget ser det vettigt ut som du ritat där. Det är heller inget farligt i detta fallet att testa, särskilt inte när du vet vad du har och att det fungerat tidigare.

Så knappast speciellt plågsamt att läsa snarare ett bra exempel bättre än många andra strömbrytarbytestrådar här.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Standard i dag är brun fas. Om det är fallet så är din skiss fel. Det är mycket möjligt att din skiss stämmer. Den ser inte orimlig ut. Men det är omöjligt att säga enbart utifrån en bild.
 
Kalle el Kalle el skrev:
Plågsamt? Det har suttit en dubbeltrappbrytare där så svårt kan det ju inte va att lista ut hur den nya ska kopplas?
Förlåt, jag läste en annan tråd samtidigt och blandade ihop er!
 
GK100 GK100 skrev:
Kombinerat med vad du skrev i första inlägget ser det vettigt ut som du ritat där. Det är heller inget farligt i detta fallet att testa, särskilt inte när du vet vad du har och att det fungerat tidigare.

Tack för ett trevligt och vettigt svar. Jo jag är nog säker att koppla så. Tyvärr är det i sommarstugan så jag kan inte testa. Nej jag förstår inte varför man ska få otrevliga svar och definitivt inte plågsamt

Så knappast speciellt plågsamt att läsa snarare ett bra exempel bättre än många andra strömbrytarbytestrådar här.
 
D Daniel 109 skrev:
Standard i dag är brun fas. Om det är fallet så är din skiss fel. Det är mycket möjligt att din skiss stämmer. Den ser inte orimlig ut. Men det är omöjligt att säga enbart utifrån en bild.
Men svart är fas det vet jag. Nu är ju huset äldre och det har suttit en dubbeltrapp där innan, så som jag ritat så tror jag det är. Du skickar ju inte ner två faser som skulle vara bruna till en strömbrytare…
 
Men jag vet inte att svart är fas om du inte informerar mig om det.
 
D Daniel 109 skrev:
Men jag vet inte att svart är fas om du inte informerar mig om det.
Läs i första inlägget så har jag skrivit
Svart fas bruna mellantrådar, och grön tändtråd.
 
  • Gilla
nisse123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.