Hej,
Jag har en strömbrytare som är sönder och ska byta ut den. Jag vet inte bara vilken brytare som jag ska köpa. Det är en brytare med 2 knappar. kron eller trapp? Den styr hallbelysning och ytterbelysning.
Vid trappen sitter en, en polig brytare som man också kan släcka och tända hallbelysningen.
Till den enpoliga omkopplaren är det 3 tampar( 1 vit tändtråd och 2 bruna mellantrådar)
Till omkopplaren med två knappar är det 4 tampar ( 1 svart fas, 2 bruna mellantrådar, och en grön tändtråd till ytterbelysning... Har jag uppfattat detta rätt tror ni? Vad i så fall ska jag ha för en brytare? Kronomkopplare?
Jag har en strömbrytare som är sönder och ska byta ut den. Jag vet inte bara vilken brytare som jag ska köpa. Det är en brytare med 2 knappar. kron eller trapp? Den styr hallbelysning och ytterbelysning.
Vid trappen sitter en, en polig brytare som man också kan släcka och tända hallbelysningen.
Till den enpoliga omkopplaren är det 3 tampar( 1 vit tändtråd och 2 bruna mellantrådar)
Till omkopplaren med två knappar är det 4 tampar ( 1 svart fas, 2 bruna mellantrådar, och en grön tändtråd till ytterbelysning... Har jag uppfattat detta rätt tror ni? Vad i så fall ska jag ha för en brytare? Kronomkopplare?
Du ska ha en dubbeltrapp.
Köp en dubbel trappbrytare den är någon tia dyrare men kan användas både som trapp och kron-brytare.
Hur ska vi kunna veta det? Vi vet ju inte hur det var innan.
Förlåt men det här är plågsamt att läsa! Det du ser är trådar i olika färger. Du får antingen följa var och en för att se vart den tar vägen och på så vis bestämma funktion. Eller mät dig fram, om du vet hur man gör..
Plågsamt? Det har suttit en dubbeltrappbrytare där så svårt kan det ju inte va att lista ut hur den nya ska kopplas?lisaskywalker skrev:
Kombinerat med vad du skrev i första inlägget ser det vettigt ut som du ritat där. Det är heller inget farligt i detta fallet att testa, särskilt inte när du vet vad du har och att det fungerat tidigare.Kalle el skrev:
Så knappast speciellt plågsamt att läsa snarare ett bra exempel bättre än många andra strömbrytarbytestrådar här.
Standard i dag är brun fas. Om det är fallet så är din skiss fel. Det är mycket möjligt att din skiss stämmer. Den ser inte orimlig ut. Men det är omöjligt att säga enbart utifrån en bild.
GK100 skrev:
Kombinerat med vad du skrev i första inlägget ser det vettigt ut som du ritat där. Det är heller inget farligt i detta fallet att testa, särskilt inte när du vet vad du har och att det fungerat tidigare.
Tack för ett trevligt och vettigt svar. Jo jag är nog säker att koppla så. Tyvärr är det i sommarstugan så jag kan inte testa. Nej jag förstår inte varför man ska få otrevliga svar och definitivt inte plågsamt
Så knappast speciellt plågsamt att läsa snarare ett bra exempel bättre än många andra strömbrytarbytestrådar här.
Men svart är fas det vet jag. Nu är ju huset äldre och det har suttit en dubbeltrapp där innan, så som jag ritat så tror jag det är. Du skickar ju inte ner två faser som skulle vara bruna till en strömbrytare…D Daniel 109 skrev:
Men jag vet inte att svart är fas om du inte informerar mig om det.


