Köpte tvättmaskin tillsammans med installation från elgiganten men när de skulle koppla in den så var det bränt vid nollan.
Vad kan det här bero på? Bara dåligt installerat eller något annat?
Tidigare har det varit en annan toppmatad tvättmaskin inkopplad i 9 års tid.
Tacksam för svar
Vad kan det här bero på? Bara dåligt installerat eller något annat?
Tidigare har det varit en annan toppmatad tvättmaskin inkopplad i 9 års tid.
Tacksam för svar
Lite dålig kontakt, t.ex. pga för dåligt åtdragen kabel. Gör att man får en resistans vid övergången, som blir varm.
De får ta bort delar som är påverkade av varmgången (delar av matande kabel + anslutningen), och ersätts med nytt.
De får ta bort delar som är påverkade av varmgången (delar av matande kabel + anslutningen), och ersätts med nytt.
Tack för snabbt svar. Behöver man alltså byta en bit av nollan in i väggen? Vad gör man om det inte finns kabel att ta av? Byta ut hela kabeln från skåpet?B BSOD skrev:
Det syns dåligt på bilden. Är tråden också bränd? Det måste vara ren koppar där den skalas. Den skall inte vara missfärgad. Men det ser inte ut att ha varit så våldsamt varmt. Om du byter sockerbiten så räcker det förhoppningsvis att klippa en liten bit av nollan. Den mesta värmen tycks ha blivit på andra sidan om plinten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 807 inlägg
Fick du betala något för elgigantens installationstjänst som de inte klarade av att utföra?
Jag bor inte där så jag får kolla sen. Men om inte kabeln är bränd eller missfärgad så borde det ju bara vara att byta plats i sockerbiten? Det är ju en enfas tvättmaskin så det finns ju två platser över.A Avemo skrev:Det syns dåligt på bilden. Är tråden också bränd? Det måste vara ren koppar där den skalas. Den skall inte vara missfärgad. Men det ser inte ut att ha varit så våldsamt varmt. Om du byter sockerbiten så räcker det förhoppningsvis att klippa en liten bit av nollan. Den mesta värmen tycks ha blivit på andra sidan om plinten.
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Den brända sockerbiten bör bytas ut. Förkolnad plast leder el, lagom dåligt så att det blir en resistans, som alstrar värme, som bränner mer plast osv.
En ny dosa kostar 42kr + membran 22kr.....
Dessutom är ju dragavlastningen trasig
https://www.elbutik.se/product.html/anslutningsdosa-2
Dessutom är ju dragavlastningen trasig
https://www.elbutik.se/product.html/anslutningsdosa-2
Så summan av detta är:
- Elgiganten skulle ha vägrat utföra arbetet då dosan inte är i dugligt skick (men de skulle ändå ha debiterat för besöket).
- TS behöver antingen själv köpa en ny dosa och byta denna (med heldragavlastare det är den avbrutna plastbiten som ska hålla fast den svarta kabeln)
- TS behöver ta dit en elektriker som byter dosan och kopplar in tvättmaskinen.
Evntuellt kan du hävda att Elgiganten inte uppfyllt sitt ansvar vid inkopplandet och begära ett lägre pris. Du åker dock på att åtgärda ändå…
- Elgiganten skulle ha vägrat utföra arbetet då dosan inte är i dugligt skick (men de skulle ändå ha debiterat för besöket).
- TS behöver antingen själv köpa en ny dosa och byta denna (med heldragavlastare det är den avbrutna plastbiten som ska hålla fast den svarta kabeln)
- TS behöver ta dit en elektriker som byter dosan och kopplar in tvättmaskinen.
Evntuellt kan du hävda att Elgiganten inte uppfyllt sitt ansvar vid inkopplandet och begära ett lägre pris. Du åker dock på att åtgärda ändå…
Elgiganten och liknande kedjor som erbjuder "installation" är ett jävla skämt rent ut sagt. Jag har sagt det förut, deras "installatörer" är bara glorifierade handymen med utökat B-körkort. Nu utförde just Elgiganten inte denna installation vad jag förstod det, men att de tar betalt för något "det inte kunde göra" är bara idiotiskt. Hade du köpt maskinen och kontaktat närmaste lokala elfirma så hade de bara noterat bristerna, återgärdat problemet och du skulle haft en komplett installation för samma peng (förmodligen).
Nackdelen med att kontakta lokala elfirman är att de har tid en fredag om tre veckor någon gång mellan 07:00 och 19:00 och en minimidebitering på 3h och en servicebilskostnad på 1000:-.Krokben skrev:
Elgiganten och liknande kedjor som erbjuder "installation" är ett jävla skämt rent ut sagt. Jag har sagt det förut, deras "installatörer" är bara glorifierade handymen med utökat B-körkort. Nu utförde just Elgiganten inte denna installation vad jag förstod det, men att de tar betalt för något "det inte kunde göra" är bara idiotiskt. Hade du köpt maskinen och kontaktat närmaste lokala elfirma så hade de bara noterat bristerna, återgärdat problemet och du skulle haft en komplett installation för samma peng (förmodligen).
Då känns så klart Elgigantens tjänst lockande och den fungerar förmodligen för många. Det är bara när den inte gör det som det blir en tråd här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 807 inlägg
Nu har jag troligen förutfattade meningar, men är finns det verkligen något värde i dessa installationstjänster då det enda de gör är att dra åt fem skruvar? Något mervärde som t.ex lite kontroller får man väl inte.
Jag har tid för sådana småjobb, jag har inte tid för stora jobb...
Jag har tid för sådana småjobb, jag har inte tid för stora jobb...
Man får ju en tydlig reklamation om man tar köp, leverans och installation via dem, blir det något problem har ju de haft hela kedjan. I vad jag gissar som är normalfallet så lär det fungera utan problem. Jag ser inga problem med att en kunnig installatör även gör den fasta installationen samtidigt som leverans. Jag antar att just denna typ av installation även välsignas av ett egenkontrollprogram varvid installationsjobbet på papperet är lagligt. Ett hemmapul skulle inte vara det men skulle rimligtvis vara minst lika bra utfört. Detta borde vara ett jobb som skulle kunna falla under kraven för nödvändig kännedom.Bo.Siltberg skrev: