Hej gottfolk!

Jag går i tankarna på att öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrummet men är lite bekymrad över elen som behövas flyttas..

Idag så har väggen en strömbrytare och ett vägguttag på vardera sida om väggen.

Huset är från 70, så doserna som sitter är väl nån sort ganska mjuk och vit/gul aktig dosa som då inte bygger så djupt för själva väggen är konstruerad på detta vis:

13mm tretex - 15mm råspont - 45mm liggande regel - 15mm råspont - 2mm masonit.

Dagens dosor sitter spikade i en råspontsbräda och vet inte om det vettigaste är att köra samma dosor bara flytta eller skaffa nya dosor, men då till den stora frågan
Finns det apparatdosor som är går att sätta "ihop" med baksidan mot varandra som inte bygger mer än 35-38mm stycket?
 
S Stabbsson skrev:
Hej gottfolk!

Jag går i tankarna på att öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrummet men är lite bekymrad över elen som behövas flyttas..

Idag så har väggen en strömbrytare och ett vägguttag på vardera sida om väggen.

Huset är från 70, så doserna som sitter är väl nån sort ganska mjuk och vit/gul aktig dosa som då inte bygger så djupt för själva väggen är konstruerad på detta vis:

13mm tretex - 15mm råspont - 45mm liggande regel - 15mm råspont - 2mm masonit.

Dagens dosor sitter spikade i en råspontsbräda och vet inte om det vettigaste är att köra samma dosor bara flytta eller skaffa nya dosor, men då till den stora frågan
Finns det apparatdosor som är går att sätta "ihop" med baksidan mot varandra som inte bygger mer än 35-38mm stycket?
Jag brukar använda dessa när jag vill in minimalt i väggen, men det är ju ROT-dosor så du måste få fäste för clipsen (tretex är väl inte optimalt för det, men kanske)
https://www.elbutik.se/product.html/multidosa-hw-035-hw-2x050?category_id=1960
 
A
Sätt vanliga dosor vägg i vägg med varandra vända åt olika håll istället. Då finns det plats i dosorna den dagen det ska installeras dimmer eller smarta puckar. Man ska alltid tänka på stackaren som kommer efter, för ofta är det en själv.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Sätt vanliga dosor vägg i vägg med varandra vända åt olika håll istället. Då finns det plats i dosorna den dagen det ska installeras dimmer eller smarta puckar. Man ska alltid tänka på stackaren som kommer efter, för ofta är det en själv.
Ja det lutar åt att faktiskt sätta vanliga dosor och låta lite mera utav väggen vara kvar, är ju en del som avgränsar mot en yttervägg och tänkte inte byta tak/tapetsera om därav river inte ner 100% av väggen. Men de lutar starkt åt att göra så som du säger
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Tänkte jag kan likaväl fråga här istället för att starta en ny tråd..

De gamla VP rören har en diameter på 15mm medan nya flexslangar är 16, skarvmuff funkar ju kanske inte helt 100 så vad har ni för förslag? Dra några varv eltejp på vp röret och sedan skarvmuffen och dra några vändor till för att säkerställa att det sitter?
 
tommib
Eltejp funkar bra för att öka dimensionen på rören ja. På utsidan kan du använda vad som helst som får det att sitta ihop. Jag gillar silvertejp. Vad du framför allt ska göra är att fixera rören på bägge sidor av skarven på lämpligt sätt. TCS-klammer är bra.
 
  • Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
Bytte nyss själv en 70-talsdosa och satte en sån här budget-dosa. Låsfjädern får helt ok grepp även på dom tunnare gamla vp-rören.

[länk]
Ja det tvivlar jag inte, men skall knäcka ett vp rör uppe vid taget för att skarva på flexslang vidare till nya uttag :D
 
A Emil_K skrev:
Sätt vanliga dosor vägg i vägg med varandra vända åt olika håll istället. Då finns det plats i dosorna den dagen det ska installeras dimmer eller smarta puckar. Man ska alltid tänka på stackaren som kommer efter, för ofta är det en själv.
Efter att ha tagit denna idén som lösning så tänkte jag att dosorna skulle sitta brevid varandra men riktade åt varsitt håll. Men de flesta dosor jag har sett eller använt går ju bara att montera så själva öppning är åt samma håll, finns det något fabrikat som kan göra det jag vill och att de livar med varandra? Eller får jag helt sonika dra spik igenom dem in i reglen
 
Sätt en "spikregel" mellan dosorna och spika/skruva fast dom genom dom fästhål som alla dosor har, inga spikar inne i dosan. Eller så sätter du en kottling över eller under dosorna.
 
E elmont skrev:
Sätt en "spikregel" mellan dosorna och spika/skruva fast dom genom dom fästhål som alla dosor har, inga spikar inne i dosan. Eller så sätter du en kottling över eller under dosorna.
Fick det tipset av elektrikern på jobbet idag, att försöka en liten regel imellan att fästa i. Det får bli ett projekt när jag väl öppnat väggen då det idag är liggande 2 tum 2. Men det ska nog lösa sig :ok:
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.