5 561 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Lågbyggande apparatdosor?
Hej gottfolk!
Jag går i tankarna på att öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrummet men är lite bekymrad över elen som behövas flyttas..
Idag så har väggen en strömbrytare och ett vägguttag på vardera sida om väggen.
Huset är från 70, så doserna som sitter är väl nån sort ganska mjuk och vit/gul aktig dosa som då inte bygger så djupt för själva väggen är konstruerad på detta vis:
13mm tretex - 15mm råspont - 45mm liggande regel - 15mm råspont - 2mm masonit.
Dagens dosor sitter spikade i en råspontsbräda och vet inte om det vettigaste är att köra samma dosor bara flytta eller skaffa nya dosor, men då till den stora frågan
Finns det apparatdosor som är går att sätta "ihop" med baksidan mot varandra som inte bygger mer än 35-38mm stycket?
Jag går i tankarna på att öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrummet men är lite bekymrad över elen som behövas flyttas..
Idag så har väggen en strömbrytare och ett vägguttag på vardera sida om väggen.
Huset är från 70, så doserna som sitter är väl nån sort ganska mjuk och vit/gul aktig dosa som då inte bygger så djupt för själva väggen är konstruerad på detta vis:
13mm tretex - 15mm råspont - 45mm liggande regel - 15mm råspont - 2mm masonit.
Dagens dosor sitter spikade i en råspontsbräda och vet inte om det vettigaste är att köra samma dosor bara flytta eller skaffa nya dosor, men då till den stora frågan
Finns det apparatdosor som är går att sätta "ihop" med baksidan mot varandra som inte bygger mer än 35-38mm stycket?
Jag brukar använda dessa när jag vill in minimalt i väggen, men det är ju ROT-dosor så du måste få fäste för clipsen (tretex är väl inte optimalt för det, men kanske)S Stabbsson skrev:Hej gottfolk!
Jag går i tankarna på att öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrummet men är lite bekymrad över elen som behövas flyttas..
Idag så har väggen en strömbrytare och ett vägguttag på vardera sida om väggen.
Huset är från 70, så doserna som sitter är väl nån sort ganska mjuk och vit/gul aktig dosa som då inte bygger så djupt för själva väggen är konstruerad på detta vis:
13mm tretex - 15mm råspont - 45mm liggande regel - 15mm råspont - 2mm masonit.
Dagens dosor sitter spikade i en råspontsbräda och vet inte om det vettigaste är att köra samma dosor bara flytta eller skaffa nya dosor, men då till den stora frågan
Finns det apparatdosor som är går att sätta "ihop" med baksidan mot varandra som inte bygger mer än 35-38mm stycket?
https://www.elbutik.se/product.html/multidosa-hw-035-hw-2x050?category_id=1960
Sätt vanliga dosor vägg i vägg med varandra vända åt olika håll istället. Då finns det plats i dosorna den dagen det ska installeras dimmer eller smarta puckar. Man ska alltid tänka på stackaren som kommer efter, för ofta är det en själv.
Den här dosan är ganska grund. Jag använde den vid ett par ställen vid en renovering där jag inte ville ta ur för mycket av plankväggen bakom:
https://www.elbutik.se/product.html/abb-apparatdosa-au62-djup-38mm
Den är dock verkligen grund så det var lite pilligt att koppla ihop allt sedan.
https://www.elbutik.se/product.html/abb-apparatdosa-au62-djup-38mm
Den är dock verkligen grund så det var lite pilligt att koppla ihop allt sedan.
Ja det lutar åt att faktiskt sätta vanliga dosor och låta lite mera utav väggen vara kvar, är ju en del som avgränsar mot en yttervägg och tänkte inte byta tak/tapetsera om därav river inte ner 100% av väggen. Men de lutar starkt åt att göra så som du sägerA Emil_K skrev:
Tänkte jag kan likaväl fråga här istället för att starta en ny tråd..
De gamla VP rören har en diameter på 15mm medan nya flexslangar är 16, skarvmuff funkar ju kanske inte helt 100 så vad har ni för förslag? Dra några varv eltejp på vp röret och sedan skarvmuffen och dra några vändor till för att säkerställa att det sitter?
De gamla VP rören har en diameter på 15mm medan nya flexslangar är 16, skarvmuff funkar ju kanske inte helt 100 så vad har ni för förslag? Dra några varv eltejp på vp röret och sedan skarvmuffen och dra några vändor till för att säkerställa att det sitter?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Bytte nyss själv en 70-talsdosa och satte en sån här budget-dosa. Låsfjädern får helt ok grepp även på dom tunnare gamla vp-rören.
https://www.hornbach.se/shop/Appara...sfjader-1426024/5150083/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Appara...sfjader-1426024/5150083/artikel-detaljer.html
Eltejp funkar bra för att öka dimensionen på rören ja. På utsidan kan du använda vad som helst som får det att sitta ihop. Jag gillar silvertejp. Vad du framför allt ska göra är att fixera rören på bägge sidor av skarven på lämpligt sätt. TCS-klammer är bra.
Efter att ha tagit denna idén som lösning så tänkte jag att dosorna skulle sitta brevid varandra men riktade åt varsitt håll. Men de flesta dosor jag har sett eller använt går ju bara att montera så själva öppning är åt samma håll, finns det något fabrikat som kan göra det jag vill och att de livar med varandra? Eller får jag helt sonika dra spik igenom dem in i reglenA Emil_K skrev:
Fick det tipset av elektrikern på jobbet idag, att försöka en liten regel imellan att fästa i. Det får bli ett projekt när jag väl öppnat väggen då det idag är liggande 2 tum 2. Men det ska nog lösa sigE elmont skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
