13 671 läst ·
25 svar
14k läst
25 svar
DC kablage i skyddsrör från solceller
Sida 1 av 2
Har precis fått en solcellsanläggning monterad av certifierad firma. Elektrikern och jag har lite olika uppfattning om hur DC kablarna skall dras.Han hävdar att man kan dra båda polariteternas kablar i samma skyddsrör även tillsammans från två strängar dvs. fyra kablar.
Anledningen att jag frågar är att en bekant som nyligen fått monterat en anläggning har separata skyddsrör för varje polaritet vilket hävdades av installatören att så måste göras. Samt att jag läst på en leverantörs hemsida att det inte är tillåtet att leda både plus och minus i samma rör!
Vad gäller?
Anläggningen har en installerad effekt av 9.4kW delat på två strängar.
Anledningen att jag frågar är att en bekant som nyligen fått monterat en anläggning har separata skyddsrör för varje polaritet vilket hävdades av installatören att så måste göras. Samt att jag läst på en leverantörs hemsida att det inte är tillåtet att leda både plus och minus i samma rör!
Vad gäller?
Anläggningen har en installerad effekt av 9.4kW delat på två strängar.
Som du har det är det ok rent regelmässigt men är det lika lätt gjort (som det oftast är) finns ingen direkt anledning att inte hålla det polseparerat. Du får göra en bedömning av vad det är värt att tugga med den som installerat. Ser det bra och fackmässigt ut i övrigt låt det vara finns andra anledningar att påtala brister kan du ju föra in detta också även om det i de flesta fall som sagt är regelrätt.
Ovanstående förutsätter givetvis att rätt material är använt som tex kablaget och det kan man nog anta.
Ovanstående förutsätter givetvis att rätt material är använt som tex kablaget och det kan man nog anta.
Tack för svar!
Blir bara lite konfunderad när det uppstår olika uppgifter från fackfolk! Men det är väl som vanligt en tolkningsfråga om regler och tycken.
Men då känns det iallafall inte som det är några problem på den fronten.
Använd kabel är H1Z2Z2-K*4.0 enligt std EN 50575 tillämpad solcellsanläggningar m.m.
Strängarna är fördelade 70/30 vilket ger den större strängen ca 700V. Kabeln klarar 1.5kV både AC och DC!
Och kabelskyddsrör UV tåligt.
Blir bara lite konfunderad när det uppstår olika uppgifter från fackfolk! Men det är väl som vanligt en tolkningsfråga om regler och tycken.
Men då känns det iallafall inte som det är några problem på den fronten.
Använd kabel är H1Z2Z2-K*4.0 enligt std EN 50575 tillämpad solcellsanläggningar m.m.
Strängarna är fördelade 70/30 vilket ger den större strängen ca 700V. Kabeln klarar 1.5kV både AC och DC!
Och kabelskyddsrör UV tåligt.
Att det uppstår olika uppgifter från vad du kallar "fackfolk" är lika enkelt som att jämföra oxh värdera olika förmågor och parametrar hos detta folk. Det är givetvis en enorm spännvidd i kunskaper och intresse för jobbet hos dessa och då får vi hoppas att alla regler åtminstone får in merparten på plan och ett rimligt och säkert utförande. Och det har du vad jag kan bedöma fått i ditt fall trots allt.E EKAN1953 skrev:Tack för svar!
Blir bara lite konfunderad när det uppstår olika uppgifter från fackfolk! Men det är väl som vanligt en tolkningsfråga om regler och tycken.
Men då känns det iallafall inte som det är några problem på den fronten.
Använd kabel är H1Z2Z2-K*4.0 enligt std EN 50575 tillämpad solcellsanläggningar m.m.
Strängarna är fördelade 70/30 vilket ger den större strängen ca 700V. Kabeln klarar 1.5kV både AC och DC!
Och kabelskyddsrör UV tåligt.
Försäkringsbolaget kan ha invändningar och mena att det är olämpligt om plus och minus i samma rör och närra varandra. Möss och andra gnagare kan gnaga på solarkablarna och det kan uppstå ljusbåge om kablarna ligger nära varandra.
Redigerat:
Antar att det är det här stycket du har i åtanke:
Men om strängkablarna förläggs i kabelskyddsrör uppstår inga s.k utsatta områden, och vid ev. genomföringar är ju kablarna fortfarande förlagda i skyddsrör.
Jag skulle rent spontant i första hand ha plus och minus ihop, för så lite störningar som möjligt. Sedan väljer man väl för död och pina kabel som klarar detta?
//Solnovisen
//Solnovisen
Jag har LF som försäkringsbolag. De rekommenderar att plus och minus läggs ihop så mycket som möjlighet för att minska störningar.
https://www.lansforsakringar.se/4ae...ntbruk/11078-faktablad-solcellsanlaggning.pdf
https://www.lansforsakringar.se/4ae...ntbruk/11078-faktablad-solcellsanlaggning.pdf
Det är bara en skrivning i ett avtal med försäkringsbolaget. Om det är korrekt utfört och inte del i ev skada är det lika lite betydelsefullt som en klippt stickpropp på tvättmaskinen i CE eller garantihänseende. Problemen här har mer att göra med alla lycksökare och därav följande taffliga utföranden att göra.A Arnodt skrev:
Polseparering vid kritiska genomföringar kan på goda grunder anbefallas.Fotografen skrev:
Faktablad 27 "LF 11078 utg 05 Nordic Morning 2020-11" nämner ingenting om polseparering på det sätt som Faktablad 27 "LF 11078 utg 04 Nordic Morning 2018-09" gör. Jag misstänker att LF insåg att de inte står över Svensk Standard i att kunna diktera installationsföreskrifter.
Vad skulle hänt om någon gjort en solcellsinstallation helt enligt föreskrifterna, men sedan byter försäkringsbolag till LF där installationen helt plötsligt är i strid med deras villkor?
Vad skulle hänt om någon gjort en solcellsinstallation helt enligt föreskrifterna, men sedan byter försäkringsbolag till LF där installationen helt plötsligt är i strid med deras villkor?
Är väl inget konstigt med det då kan inte den delen försäkras och skador som kan hänvisas dit lämnas med nedsatt eller utebliven ersättning. Betydligt bättre om denna typ trådar hålls mot diskussioner kring om/hur korrekta utföranden görs men det kanske blir för besvärligt för alla "jurister" som googlar för att slå någon annan i huvudet med dravel. Påminner om elpriser, svängmassor och HVDC-länkar i trådar med fokus på ekonomism och marknaders eventuella inverkan på sen "upplysningstiden" rådande paradigm vilande på solida naturlagar vilka varken Ebba eller Esbjörn rår på.A Emil_K skrev:Faktablad 27 "LF 11078 utg 05 Nordic Morning 2020-11" nämner ingenting om polseparering på det sätt som Faktablad 27 "LF 11078 utg 04 Nordic Morning 2018-09" gör. Jag misstänker att LF insåg att de inte står över Svensk Standard i att kunna diktera installationsföreskrifter.
Vad skulle hänt om någon gjort en solcellsinstallation helt enligt föreskrifterna, men sedan byter försäkringsbolag till LF där installationen helt plötsligt är i strid med deras villkor?
