Jag kan om två veckor, minimum två timmar och servicebil 250 kr.C cotillion skrev:Nackdelen med att kontakta lokala elfirman är att de har tid en fredag om tre veckor någon gång mellan 07:00 och 19:00 och en minimidebitering på 3h och en servicebilskostnad på 1000:-.
Då känns så klart Elgigantens tjänst lockande och den fungerar förmodligen för många. Det är bara när den inte gör det som det blir en tråd här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Jag undrar om installationen verkligen har någon betydelse för eventuell reklamation.M merbanan skrev:Man får ju en tydlig reklamation om man tar köp, leverans och installation via dem, blir det något problem har ju de haft hela kedjan. I vad jag gissar som är normalfallet så lär det fungera utan problem. Jag ser inga problem med att en kunnig installatör även gör den fasta installationen samtidigt som leverans. Jag antar att just denna typ av installation även välsignas av ett egenkontrollprogram varvid installationsjobbet på papperet är lagligt. Ett hemmapul skulle inte vara det men skulle rimligtvis vara minst lika bra utfört. Detta borde vara ett jobb som skulle kunna falla under kraven för nödvändig kännedom.
Jag vidhåller att även en "kunnig" installatör från en firma med egenkontrollprogram som inte om klarar av att byta en bränd sockerbit knappast har något värde även om sockerbiten skulle vara felfri.
Bo.Siltberg skrev:
Finns det tydligt skrivit i ”lagarna” att en bränd sockerbit inte får återanvändas och att dragavlastare måste användas?
i så fall bör TS kunna hävda att tjänsten inte utfördes fackmannamässigt och kan därmed reklamera den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Vad jag förstår så gjorde inte installatören någon inkoppling, utan de vände i dörren men tog ändå betalt? Det är ju ingen ny inkoppling vi ser på bilden. Det står väl i det finstilta att alla förutsättningar måste finnas klara för att de ska kunna dra åt sina fem skruvar.
Underskatta inte okunskapen och oviljan att göra såna här saker hos folk idag.Bo.Siltberg skrev:
Att dra åt några skruvar kan anses nog svårt för att avskräcka en del.
Jag tror nog att hade folk velat och idast göra så hade dom kunnat och dessa tjänster från Elgiganten vara överflödig men men.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Jag menade inte att folk skulle göra det själv, utan anlita en riktig elfirma som kan hantera de problem som uppstår. Clas fixare skulle troligen göra ett bättre jobb än elgigantens installatörer.
Det ska ju inte göra det. Men jag har tagit del av historier om krångliga reklamationer. I detta scenario finns ju inga trix säljaren kan komma undan med. Iaf inte gällande installationen.Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden