46 678 läst ·
123 svar
47k läst
123 svar
Hög förbrukning lägenhet där ägarna är bortresta
Mina föräldrar har varit bortresta sedan juli i år ingen bor just nu i deras lägenhet som är en 4a på 94kvm. Jag var över idag för att titta till och vattna blommor, såg att räkningen från vattenfall hade kommit. Förbrukningen ligger på mellan 100-106kWh/månad. Det finns inget annat förutom en Kyl och en Frys som förbrukar el i lägenheten dessa är inköpta nyligen max 1år gammla, allt annat är nerstängt vad jag kunnat se. Är det så hög elförbrukning på kyl o frys blir ju bara det 1200 kWh/år tycker det låter mycket. Allt annat är urdraget och någon golvvärme finns ej. Värmen är vattenburen centralvärme.
100kwh/30d motsvarar ca 140w kontinuerlig förbrukning. Moderna Kyl + frys kanske drar 20kwh/månad äldre mer… kvar är 100-110w att hitta. 3st gamla 40W lampor i några fönsterlampor eller som någon sa tidigare, en handdukstork… bredbandsrouter, tv i standbyläge, div laddare till telefoner och datorer drar lite i passivt läge, men det behövs nog en hel del sådana för att komma upp i 100W…
Lägenheten är i en bostadsrätt. Värmen är vattenburen inget el behövs där cirkulationspumpens förbrukning är ej kopplat till lägenhetens strömförbrukning, den står föreningen för. Jag har kollat precis allting alla uttag är urdragna förutom kökets inbyggda utrusniing som Micro, ugn, häll och fläkt de är bara klockorna som lyser. Någon fråga om handukstork det finns ingen sådan.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer