Jag vet att frågan om inkoppling av induktionshällar varit uppe förr, många gånger. Jag blir bara inte riktigt klok på vad jag har för el fram, och vad jag kan koppla på den.
Anslutningsdosan för en spis med fem kablar och jordanslutning, sett inifrån en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut i dosan, inkommande nerifrån- Fem trådar. Enligt säkringskartan ska det vara tre st 10A till spis och ugn. Den nuvarande glashällen är en gammal Husqvarna, tidigt 90-tal. Enligt typskyltarna på den gamla verkar den vara för 380V, men jag får inte ihop det med effekten.
Typskylt på en äldre Husqvarna glashäll med tekniska specifikationer som spänning och effekt.
Skapa konto
Typskylt på en äldre Husqvarna glashäll med tekniska specifikationer som spänning och effekt.
Skapa konto
Bild på en gammal typskylt för inkopplingsmöjligheter av spis, med diagram för 380V.
Skapa konto
Typskylt på en gammal Husqvarna induktionshäll som visar 380V och andra specifikationer.
Skapa konto

En ny induktionshäll har ofta en effekt på runt 7kW, eller mera. 3*10A*230V torde ju bli max 6900W, förutsatt att det är 230V i säkringsskåpet. Är det rimligt att det skulle ligga 400V i det vanliga säkringsskåpet?

OM det nu ligger 3*230V upp, är det vanligt att man kopplar så? De hällar jag tittat på ser ut att vilja ha 2*16A*230V, kan jag då "bara" byta bottenplattan i skåpet och säkra upp? Finns det inte en risk beroende på vilken kabeldimension som är dragen? Blir det så illa att jag måste dra om elen från skåpet och upp, då blir det en massa jobb.

Jag är medveten om att det blev mycket på en gång, men jag vill ha så mycket koll som möjligt innan jag köper häll. Och nej, jag tänker inte koppla själv. Polaren är elektriker, så det nöjet lämnar jag över till honom.

Henrik

Du kommer med största sannolikhet behöva 5st 2,5kvmm trådar till din nya häll+ugn.
Dagens ugnar och hällar brukar avsäkras 16A trefas. Ska du ha en sådan säkring krävs det rätt kabelarea från centralen (och hela vägen till sista koppingspunkt). Det kanske du redan har, men 10A säkring används normalt till 1,5kvmm tråd.
Så börja med att kolla upp det, antingen behöver du tråda om, eller så behöver du bara byta säkring.
Sen är det bara att ansluta enligt något av alternativen som du tycker passar din installation.

400V har du mellan faser.
230V har du mellan fas och jord/nolla.

Så det gäller i princip att avgöra hur grov nuvarande kabel är. Det torde vara görbart, att jämföra med en som jag vet är 1,5, eller 2,5.

G
Rätt vanligt att moderna ugnar bara använder en fas 230VAC / 16A och hällar 2 faser a 16A. Nolla behövet vara framdraget samt normalt 2,5mm2 kabelarea från central 16A säkringar (obs jag är inte elektriker) "man" kopplar då ugnen på en av faserna (ibland med vanlig Schuko) samt de andra faserna till häll, nolla till båda.

H HenrikTornquist skrev:
Så det gäller i princip att avgöra hur grov nuvarande kabel är. Det torde vara görbart, att jämföra med en som jag vet är 1,5, eller 2,5.
Äger/skaffar du ett skjutmått kan du mäta kopparn på kabeln som är ca 1,38mm diameter för 1,5kvmm och 1,8mm för 2,5kvmm.
Glöm inte slå ifrån säkringen innan du mäter ;)

• Gilla
HenrikTornquist
  • Laddar…
Sådär, skjutmått införskaffat och använt. Samtliga tre kablar från de tre säkringarna mäter mellan 1,77 och 1,80mm. Det torde alltså vara 2,5mm²-kablar upp. Då har jag två val. Byta passbitar och sätta i 16A, vilket ger mig 7360W, eller sätta i 13A i de befintliga och få 5980W. Skillnaden på 1380W vet jag inte hur jag kommer att märka, men det känns lite fel att inte kunna utnyttja en ny häll fullt ut.

När det gäller att byta passbitar på huvudsäkringar vet jag att det måste göras av elektriker med viss behörighet, men gäller det i skåpet också, alltså efter huvudsäkringarna? Kompisen är ju elektriker, men om han har egen behörighet eller ej, det vete tusan.

Hur hade ni resonerat kring det här?

Det är lite skumt att man säkrat 10A när det är 2,5 kvmm trådar. Skulle kunna finnas någon anledning, så att bara byta passdelar känns lite obehagligt.

H HenrikTornquist skrev:
Sådär, skjutmått införskaffat och använt. Samtliga tre kablar från de tre säkringarna mäter mellan 1,77 och 1,80mm. Det torde alltså vara 2,5mm²-kablar upp. Då har jag två val. Byta passbitar och sätta i 16A, vilket ger mig 7360W, eller sätta i 13A i de befintliga och få 5980W. Skillnaden på 1380W vet jag inte hur jag kommer att märka, men det känns lite fel att inte kunna utnyttja en ny häll fullt ut.

När det gäller att byta passbitar på huvudsäkringar vet jag att det måste göras av elektriker med viss behörighet, men gäller det i skåpet också, alltså efter huvudsäkringarna? Kompisen är ju elektriker, men om han har egen behörighet eller ej, det vete tusan.

Hur hade ni resonerat kring det här?
Du måste kolla ledningen hela vägen från centralen tills där den slutar och eventuella förgreningar.
Där får inte finnas någon klenare dimension än 2,5kvmm.

• Gilla
S7200
  • Laddar…
Och dessutom behöver du dra i en femte tråd så att du får en nolla.

Men om gruppledningen endast matar en häll, och inte en ugn, så klarar du dig med fyra ledare. Den blå behöver då kopplas om i elcentralen så att den blir en nolla.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och dessutom behöver du dra i en femte tråd så att du får en nolla.

Men om gruppledningen endast matar en häll, och inte en ugn, så klarar du dig med fyra ledare. Den blå behöver då kopplas om i elcentralen så att den blir en nolla.
TS skriver att inkommande till dosan är 5 kablar, jag ser bara 4 precis som du Bo.
Kan TS bekräfta om det är 4 eller 5?

Fel av mig, det är fem. Två svarta löper åt höger tillsammans med brun. Brun är kopplad till plint kl 14, de svarta kl 10 och 16.

• Gilla
HenrikTornquist
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fel av mig, det är fem. Två svarta löper åt höger tillsammans med brun. Brun är kopplad till plint kl 14, de svarta kl 10 och 16.
Precis så, den ena svarta gömmer sig bakom den högra bruna.

Ny häll införskaffad. Är det ett bekymmer med att koppla in den innan säkringarna är bytta? Är det så att effekten räcker, så länge jag inte försöker dra för mycket på alla plattor? Två plattor på 1800W/st torde ju klara sig med full effekt, eftersom den tillförda effekten via 2*10A*230V överstiger de 3600W som dras. T.o.m en på 2200W och en på 1800W bör klara sig, eller tänker jag helt fel här?

Den nya har fyra trådar, jord + blå (nolla?) + brun och svart. Jag förmodar att brun och svart är faserna, om jag inte minns fel från gymnasietiden.

H HenrikTornquist skrev:
Ny häll införskaffad. Är det ett bekymmer med att koppla in den innan säkringarna är bytta? Är det så att effekten räcker, så länge jag inte försöker dra för mycket på alla plattor? Två plattor på 1800W/st torde ju klara sig med full effekt, eftersom den tillförda effekten via 2*10A*230V överstiger de 3600W som dras. T.o.m en på 2200W och en på 1800W bör klara sig, eller tänker jag helt fel här?

Den nya har fyra trådar, jord + blå (nolla?) + brun och svart. Jag förmodar att brun och svart är faserna, om jag inte minns fel från gymnasietiden.
Det enda som händer är att säkringen eventuellt löser ut.
Det är en tvåfashäll med nolla.

En sak jag inte ser i tråden är kontroll av nollan i anslutningsdosan, dvs den blå ledaren. Alltid bra att dubbelkolla att den verkligen är inkopplad. Den har troligen aldrig har varit använd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.