F
Har problem med utebelysningen. Har identifierat denna dosa. Bruna 238V. Grå 70V och svarta 70V. Allt mätt mot blå nolla.

gav mig på utebelysningen på fasad och rev allt och isolerade alla ledare. Jordfelsbrytaren löser fö direkt då jag kortsluter nåt även med bruten säkring så den verkar löjligt frisk.

har kvar 4 amaturer (240V) i undertaket som jag inte gått på ännu samt infälld belysning i stensättning som går på transformator.

Hur går jag vidare? Elcentral med säkringar och kablar, mätvärden på display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutningar med WAGO-kopplingar i dosa och jordkabel på kakelvägg, avsedd för felsökning av utebelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gissar att du mätt med ett instrument med hög impedans och utan annan last. Stämmer det?
 
Att det blir 70V behöver inte betyda så mycket mer än att kablarna ligger nära andra strömförande kablar. Det är troligen bara spänning och ingen ström i kabeln.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att du mätt med ett instrument med hög impedans och utan annan last. Stämmer det?
mätt med en typ ful ”fluke”, så svaret på det är väl typ ja. Vad betyder det, jag tycker alltid att man mäter 240V mellan fas och nolla.
 
F
raveper raveper skrev:
Att det blir 70V behöver inte betyda så mycket mer än att kablarna ligger nära andra strömförande kablar. Det är troligen bara spänning och ingen ström i kabeln.
Ok, förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att det skulle vara helt inaktiva kablar som hänger där? Vad gör dom då där då?
 
Precis. Du får leta upp vart de tar vägen.
 
F
raveper raveper skrev:
Precis. Du får leta upp vart de tar vägen.
Dom sitter där av en anledning, det är ett 10 år gammalt hus så det är inga gamla kablar som inte använda. Betyder det faktum att jag mäter 70V att nåt är fel eller kan det bli så ändå?
 
Det kan bli så.
 
Tänds utebelysningen på mer än ett ställe kan det vara del av en trappkoppling.
 
F
raveper raveper skrev:
Tänds utebelysningen på mer än ett ställe kan det vara del av en trappkoppling.
.

njaaa. Det enda jag har är auto eller ”I” på brytaren i skåpet på bilden ovan. Däremot så har vi ett skymningsrelä ute. Nu bar det ju 70V både i grå och svart.
 
Sannolikt är det avbrott på ledarna, en brytare du inte hittat, bortkopplad eller bruten säkring. Det kan vara vad som helst. Men jag skulle tro att du mäter 0V om du lägger en liten belastning parallellt med instrumentet.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt är det avbrott på ledarna, en brytare du inte hittat, bortkopplad eller bruten säkring. Det kan vara vad som helst. Men jag skulle tro att du mäter 0V om du lägger en liten belastning parallellt med instrumentet.
Ingen brytare och ingen bortkopplade eller bruten säkring. Och det skulle verkligen förvåna mig om det är ett kabelbrott. Och som sagt, det är både på gråa och svarta ledarna.
 
F
Nån som har koll på var i skåpet skymningsbrytaren skall kopplas in? Är det in på tiduret eller kopplas det in nån annan stans?
 
har du provat att trycka på båda pilarna på astro uret?
 
F
B berkish skrev:
har du provat att trycka på båda pilarna på astro uret?
Tror inte det är ett astro ur utan en vanlig timer (hade det varit astro ur hade det inte funnits nån anledning att krångla till det med skymningsrelä). Och om du med trycka på pilarna menar att sätta C1 och C2 på ON så är svaret ja.

jag får dock inte utebelysningen att fungera på auto-läge så jag antar att skymningsrelät är sönder.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.