Har problem med utebelysningen. Har identifierat denna dosa. Bruna 238V. Grå 70V och svarta 70V. Allt mätt mot blå nolla.
gav mig på utebelysningen på fasad och rev allt och isolerade alla ledare. Jordfelsbrytaren löser fö direkt då jag kortsluter nåt även med bruten säkring så den verkar löjligt frisk.
har kvar 4 amaturer (240V) i undertaket som jag inte gått på ännu samt infälld belysning i stensättning som går på transformator.
Hur går jag vidare?
gav mig på utebelysningen på fasad och rev allt och isolerade alla ledare. Jordfelsbrytaren löser fö direkt då jag kortsluter nåt även med bruten säkring så den verkar löjligt frisk.
har kvar 4 amaturer (240V) i undertaket som jag inte gått på ännu samt infälld belysning i stensättning som går på transformator.
Hur går jag vidare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att du mätt med ett instrument med hög impedans och utan annan last. Stämmer det?
Ok, förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att det skulle vara helt inaktiva kablar som hänger där? Vad gör dom då där då?raveper skrev:
Sannolikt är det avbrott på ledarna, en brytare du inte hittat, bortkopplad eller bruten säkring. Det kan vara vad som helst. Men jag skulle tro att du mäter 0V om du lägger en liten belastning parallellt med instrumentet.
Ingen brytare och ingen bortkopplade eller bruten säkring. Och det skulle verkligen förvåna mig om det är ett kabelbrott. Och som sagt, det är både på gråa och svarta ledarna.D Daniel 109 skrev:
Tror inte det är ett astro ur utan en vanlig timer (hade det varit astro ur hade det inte funnits nån anledning att krångla till det med skymningsrelä). Och om du med trycka på pilarna menar att sätta C1 och C2 på ON så är svaret ja.B berkish skrev:
jag får dock inte utebelysningen att fungera på auto-läge så jag antar att skymningsrelät är sönder.
Klicka här för att svara