Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Biledare/skärm ska minst i ena änden anslutas till skyddsjord.
Biledaren ligger an mot aluminiumplåten som ligger runt ledarna.
Tanken är att hur man än skadar kabeln så ska ”verktyget” vara skyddsjordat först
Protte
Biledaren ligger an mot aluminiumplåten som ligger runt ledarna.
Tanken är att hur man än skadar kabeln så ska ”verktyget” vara skyddsjordat först
Protte
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Biledare, kommer kabeln från elcentralen så är den ansluten på jordplint där med 99% säkerhet. Biledare ska anslutas mot biledare i den fortsatta installationen då.F fuentes skrev:
okej!prototypen skrev:
Den kommer alltså inte ”följa med” från kopplingsdosan om ett uttag kopplas till kopplingdosan?
Om du använder liknande kabel med den blanka tråden tex EXLQ kopplar du samman annars om du väljer kabel utan som EXQ finns inget att koppla ihop.F fuentes skrev:
Förvirra dig inte på den blanka biledaren om du läser tex på forumet är det ibland trådar om den och med olika synsätt. Som grundregel 1A se till att den alltid någonstans är ansluten till skyddsjord sen om det blir i olika eller båda ändarna eller att de kopplas enskilt ihop och sen någonstans till jord är i stort oväsentligt.
okej tack! Passar på att fråga en till sakGK100 skrev:
Om du använder liknande kabel med den blanka tråden tex EXLQ kopplar du samman annars om du väljer kabel utan som EXQ finns inget att koppla ihop.
Förvirra dig inte på den blanka biledaren om du läser tex på forumet är det ibland trådar om den och med olika synsätt. Som grundregel 1A se till att den alltid någonstans är ansluten till skyddsjord sen om det blir i olika eller båda ändarna eller att de kopplas enskilt ihop och sen någonstans till jord är i stort oväsentligt.
(Har en elektriker som låter mig pula själv och han kommer och tittar till, men jag ser hellre att en kunnig gör jobbet om jag inte är bra på det, även om mitt jobb blir synat)
Det går att lossa den typen också genom att hålla fast tråden och sen vrida och dra i själva klämman. Det är inget vidare men det går och är korrekt särskilt med entrådig EK som du har i kabeln. Bäst är atr tänka först så man mer sällan behöver ångra sig i de här fallen.F fuentes skrev:okej tack! Passar på att fråga en till sakden oranga wagon är en klämma man kan ”ångra”, eller hur? Man bara snäpper upp. Däremot, de gula, de funkar inte på samma sätt va? Man ba trycker in kabeln så går det inte att ångra sen? Eller är det med våld? Undrar pga nyfikenhet, har inte ångrat något
(Har en elektriker som låter mig pula själv och han kommer och tittar till, men jag ser hellre att en kunnig gör jobbet om jag inte är bra på det, även om mitt jobb blir synat)
De gula är bizlines toppklämmor (SDK 4 kallar vi dom gula) och de låser fast ledaren/ledarna i toppklämman men det går att få ut om man vrider och drar lite samtidigt.F fuentes skrev:okej tack! Passar på att fråga en till sakden oranga wagon är en klämma man kan ”ångra”, eller hur? Man bara snäpper upp. Däremot, de gula, de funkar inte på samma sätt va? Man ba trycker in kabeln så går det inte att ångra sen? Eller är det med våld? Undrar pga nyfikenhet, har inte ångrat något
(Har en elektriker som låter mig pula själv och han kommer och tittar till, men jag ser hellre att en kunnig gör jobbet om jag inte är bra på det, även om mitt jobb blir synat)
Det gå att vicka ut kablarna som nämnts.GK100 skrev:
Men elektrikern klipper bort hela blocket och kastar skalar ledarna, tar ett nytt block och kopplar rätt nästa gång, det tar några sekunder i stället.
Klicka här för att svara

