E
erkka: [citat] Nej jag köper inget själv, men jag vill ha hela bilden framför mig sen när elinstallatören kommer på plats så att vi talar samma språk. Är ju inte helt kristallklart hur nuvarande komponenter är kopplade så vi kanske sparar lite tid på att vara förberedda.
17 svar · 3,4k läst
·
blackarrow
blackarrow: Det behöver inte vara ligister. Det kan räcka med julbelysning, slingor mm och fukt en längre tid utomhus.
5 svar · 1,2k läst
Müssli
Müssli: Jag har fått byta ut många av de två till höger när de slutat fungera. De är bra mycket äldre än de till vänster. Problemet med de gamla var att det inte gick att fälla upp efter att säkringen löst ut eller slagits av manuellt.
5 svar · 1,8k läst
·
prototypen
prototypen: Och då elektrikern ändå är där installera en JFB, men det fanns ju inte pengar till. Billigast är väl att tvätta i tvättstugan. Protte
24 svar · 7,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Isolationsklass låter helt fel i mina öron. Varför var de tvungna att hitta på ett helt nytt begrepp... De olika klasserna handlar inte om isolation, utan om olika metoder för skydd mot elchock som elmaterielklassen mappar mot, skyddsåtgärder såsom isolerad miljö (klass 0), skyddsjordning (klass I), dubbel isolering (klass II), skyddsseparation eller klenspänning (SELV) (klass III).
39 svar · 7,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: I princip är det inget fel att tändtråd till lampan löper i samma ledning som fas, noll, skyddsjord till rummet bredvid. Det förutsätter att det är just denna fas som matar strömbrytaren som tändtråden kommer ifrån., och att nolla och skyddsjord till lampa kommer från samma ledning. Förutom trädstrukturen kan man tänka på att alla strömmar i en ledning ska ta ut varandra,
9 svar · 3,9k läst
H
hschta: [citat] det var precis vad jag behövde, tack!
2 svar · 2,2k läst
·
X
xLnT: [citat] Precis, beror på spänning och ledningslängden i installationen.
23 svar · 14,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Nu finns det en del (teoretiskt) angivna temperaturer. Men i praktiken klarar alla dessa utomhuskablar "hur mycket kyla som helst". Men när det är kallt ska man naturligtvis inte försöka böja eller slå på kablarna, etc, de lär ju vara lite sköra i sådana temperaturer.
5 svar · 2,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Visst finns det en max längd på en lampsladd :) Den ligger på sådär mellan 2 - 20 meter beroende på förutsättningarna i bostaden. Det handlar om att säkringen ska lösa tillräckligt snabbt vid en kortslutning i lampan så att sladden inte hinner tar skada. Kör du på 4 meter. Det är osannolikt att det blir ett problem.
1 svar · 3,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja du kan prova dig fram. Passar på att förteckna vad varje säkring (dvärg) betjänar så du får en gruppförteckning.
18 svar · 2,7k läst
·
Fario
Fario: Kan avsluta ärendet med att efter jag sänkt bordet i botten för att lättare kunna bära upp det på övervåningen så gick det sedan inte höja mer än ett par cm. Panik. Svordomar. Nåväl, efter en timmes felsökande hittade jag dessa fyra som tydligen rullat in under motorn och orsakat en snedhet. Misstänker att den som monterade bordet för tio år sedan hade lagt skruvar till ett annat
8 svar · 8,3k läst
·
J
Jolf: Precis pratat med min elektriker för säkerhets skull. Han kommer att bygla ingångarna på huvudbrytaren så jag behöver inte byta några komponenter alls
8 svar · 2,0k läst
·
tommib
tommib: Glöm inte att återfyllningen runt röret ska ske med rörgravsgrus (typ 2-4 makadam) eller sand. Inga vassa stenar. Har du en riktigt nitisk elektriker så kanske hen vill se röret innan du lägger igen. Om det går att vänta skulle jag rekommendera det.
4 svar · 1,0k läst
F
Fhony: [citat] Hade varit bra, men det är väl inte alltid nätbolagen tillåter över 25 ändå? I synnerhet i våra tider med effektbrist osv.. Men vad har jag för dimension på servisen? Den ser inte supergrov ut så jag är inte säker på att den tillåter mer än 25A heller. [citat] Är den så klen? Det är väl 10mm2, det räcker väl för 25A huvudsäkringar iaf. Om man drar 5ledarsystem så
4 svar · 4,2k läst
·
E
elmont: Är frånluften ordentligt isolerat "ända ut"?
14 svar · 3,6k läst
·
S
sverkerc: [citat] Väggen består av ett par stående reglar och gullfiberisolering Jag kan borra det korta hålet där det är gullfiber. då kan kabeln böja sig . Hålet i badrummet vill jag ha så litet som möjligt. Jag kan se båda ingångshålen på en gång och rikta det långa bra. Skissen är förenklad för att få svar på frågan: får man göra så, som B.Siltberg svarade på.
11 svar · 1,5k läst
P
Putt: Löste det sig? Annars kan du som sagt köpa kabelrör i 6-meterslängd och separat dragtråd.
10 svar · 4,5k läst
C
Chef Peter: [citat] Tack det funkade!
4 svar · 1,8k läst
·
C
4 svar · 1,8k läst
·
S
snuffe82: Här en är som jag tror kan fungera for 230v https://www.se.weber/maskin/tillbehor/radiostyrning
27 svar · 7,4k läst
R
roli: [citat] Nu består mitt carporttak inte av plåt, utan det är betongtegel med papp och råspont under monterat på takstolar. Där det sitter z-spontad panel på takstolens undersida. Kan inte påminna mig att jag har upplevt det fuktigt eller sett någon kondens de gånger jag har varit inne/tittat i utrymmet. När man väl har monterat grejerna dvs spoten så brukar man ju inte röra dessa
16 svar · 4,2k läst
·
H
HansomeHanson: Tack Mikael, mycket bra svar. Det stämmer ju faktiskt att jag lika gärna kan ta bort råsponten om jag sätter 12 mm gips istället för tretexen som är där nu. Dock talar tre tunga saker emot det. Dels flyttar väggarna 12 mm utåt, det kommer garanterat att göra så att fulheter i golv och tak syns samt att alla dörr- och fönsterfoder kommer för långt in. Dels är det trevligt med trä
24 svar · 18,6k läst
·
JanneJanne123
JanneJanne123: De flesta modulerna kräver nolla.
6 svar · 3,2k läst
·
B
Boggi: [citat] Den där varianten har jag inte upplevt tidigare - men så kan det ju bli naturligtvis. Där ser man, varje dag lär man sig något nytt, tack för det. Det måste väl innebära att man fortfarande är bildbar :-).
22 svar · 6,8k läst
F
Fritz_85: [citat] haha jag tittade på en plåtskål på Ikea för 13kr st och jag behöver bara 9, blir visserligen något dyrare men jag har inget överblivet material isåfall
19 svar · 1,6k läst
LarssonMartin
LarssonMartin: [citat] Stort tack Viktor, vi hade precis samma problem och blev nästan tokiga innan jag läste ditt inlägg. Vi löste problemet med att ta bort plastspjällen på våran Smegfläkt
16 svar · 6,1k läst
·
P
Anonymiserad 387237: Okej ska be han ändra faserna och prova. :)
6 svar · 3,1k läst
tommib
tommib: Skåpströmbrytare https://www.elbutik.se/product.html/skapstrombrytare-vit-2-pack
2 svar · 3,6k läst
E
elmont: Har du stöttning av en elektriker så låt honom kolla upp anläggningen och laga det som ev är fel. Det betalar din försäkring, men håller du på och "kladdar" får du kanske inte ett öre om det går fel.
3 svar · 1,6k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Ja så tusan...tyvärr kan jag inte holländska! https://nl.wikipedia.org/wiki/Kookgroep
7 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.