El
Johan456: Då är det förmodligen 230V fram till armaturen, dvs. Lågspänning. SRE-rör är det då som gäller. Frågan är också hur du tänk lösa inkopplingen? Du behöver förmodligen hjälp av en elektriker här.
tommib: Ja* * Jag tycker det i alla fall. Kravet på att uppfylla dagens föreskrifter kommer med att göra större ändringar i anläggningen. Att byta elcentral för att du behöver utöka den tycker jag inte faller under det utan snarare under normalt underhåll. Du resonerar helt korrekt i att det nya stora rummet måste jordas, där träder regeln i kraft. I övriga huset skulle jag säga att det
Bo.Siltberg: Det är tydligen ett problem som är passé. Men JFBer som följer dagens utgåva av IEC 61008-1 har kravet -5 - +40 grader. Lägre temperaturer anses som "extrema"... Kanske har EU eller Sverige skärpt detta i SS-EN 61008-1.
Allmänobildad: Ta det lite piano bara när du bryter ut knockouten eftersom det på enfacksdosorna finns risk att få med större delen av bakstycket
Uffe A: [citat] Så många som får plats, givet att man räknat på att dessa klarar utlösningsvillkor och strömvärde
jonaserik: Beror på vem som gjort det, i gamla tider så la men en V-kabel 10 cm in från utsidan i plattan, runt huset för att det inte skulle bli kallt utmed yttervägg, nu har dom slutat med det, då det är mest kantelement numera. Dom ligger nog ( gissning ) ca 5-10 cm in från väggen. Om du borrar av och har jordfelsbrytare ( som ska vara på EL-GV ) så kommer den att lösa direkt. Sen att kunna
Jesper E O: Tusen tack! Då kopplar jag inkommande fas på Lsw eftersom jag har EN ljuskälla.
Manfred 52: [citat] Jordade. Kanske av en händelse ;-) men nu är det okej.
harka: det verkar som att din nuvarande termostat nyttjar/stödjer en golvtemperatursensor på nominellt 15 kOhm, så som etompau skriver så är det viktigt att din nya kan ställas in för den typen av golvsensorer – Heatit-alternativet ska man kunna konfigurera till 15k, medan den "smarta" Tado inte verkar använda sig av golvgivare alls
Kane: Om du känner att du har nödvändiga kunskaper, gör det.
elmont: Jag skulle kapa stolpen just över skåpet först och ev sätta några stöttor för att sedan gräva, gräv även ner rör/slang ett för nätägaren och minst ett för dig till den nya placeringen. Där förbereder du även för det nya. Se till att "din" elektriker i god tid tar kontakt med nätägaren så att dom kan planera in skarven av sin kabel samt ur och inkopplingen av deras matande
hempularen: Om man har vanliga glödlampor ( gäller nog även halogenlampor) så blir det helt normalt en kortvarig kortslutning när lampan går sönder. Det beror på att när glödtråden brinner av, så blir det en ljusbåge mellan ändarna. Ljusbågen som alltså är ström genom luften har nära noll resistans. Ljusbågens ändar flyttar sig då från brottstället utefter den avbrända glödtråden
masse32: [citat] Jag har ju bara kopplat den provisoriskt. Dessutom hänger ju kabeln ner från taket så får förmodligen skarva och köpa en längre kabel som någon nämnde
Amatörsnickaren: Kan nu rapportera att efter rengöring av elmotorn fungerar löpbandet igen utan att lösa ut jordfelsbrytaren - tack alla som kom med förslag och råd!
jonaslatt: Tack bra att veta inför framtiden. Svebrys fixade detta i måndags morse.
diy-i-bromma: Tack, KGC ser ut att ha rätt egenskaper. Möjligen skulle jag vilja ha den på bredden istället. Den är dock inte så lätt att få tag på. På en annan plats har jag en Hager FW. Jag har inte testat men det ser ut som den är på gränsen att man kan ha en 13 mm skiva framför. Ramen till dörren går att justera men maskinskruvarna som håller fast den i lådan skulle komma väldigt nära
Baydaa Basaese: Tack för informationen. Jag kollar och återkommer
Allmänobildad: Det är med materiel och arbete, med förutsättningen att inga längre resesträckor förekommer. Obs! Jag utgår från priser som jag lämnar på liknande arbeten. Det kan såklart skilja, både mycket och lite, beroende på vilken del av landet det handlar om.
Bo.Siltberg: Om du inte hittar en mikro eller dylikt att plugga ur så behöver du alltså en annan lösning på problemet. Ett alternativ är att försöka dämpa startströmmen och sprida ut den i tid. Det kan t.ex göras med ett NTC-motstånd eller annan avsedd startströmsbegränsare, men det finns mig veterligen inga färdiga produkter som passar en starkströmsinstallation. Ett motstånd utvecklar t.ex
Berroni: Tack till er alla för era kloka svar! Lutar åt att dra slang ;)
Millox: SRE-P är det du ska ha för att kunna förlägga öppet på berg. Kostar sannolikt lika mycket som kabeln, eller mer. Ta en slang som räcker hela sträckan, minst 50 mm så att du inte sliter sönder kabeln vid dragning. Tror inte att prisökningen mellan SRE-P och annat skyddsrör kan motivera en brunn på halva vägen. Eller så lägger du SRE-P bara på berget, och låter resten av kabeln
Proffstyckaren: Hej! Undrar om någon vet vad detta är för spot. Och var man kan få tag på info om den. Vänligen
Thomas_Blekinge: Fråga 1: Det finns teststickpropp för någon hundralapp som diagnosticerar dina uttag. Fråga 2: Nej. Det är inte lagligt och du finner ingen seriös elektriker som går med på det. Alternativt svar: Vi känner inga exempel där någon har blivit straffat för eget kopplingsarbete. I vilket fall som helst är det du som anläggningsägare som har det fulla ansvaret. Händer det (elstöt,
esah: Hej forumet Vad betyder de olika värdena på "typ av last" som man kan sätta på en CTR-01? När skall man använda vilken? För min del har jag ett gäng plejd CTR-01 kopplade till uttag som i huvudsak används för belysning utomhus. Jag är inte elektriker (och har förstås inte kopplat något själv) så förklara gärna enkelt. Mvh