Claes Sörmland
Loggade in på Fortum för att kolla elförbrukningen för oktober och förvånades storligen. Mer än en fördubbling (blå stapel) mot föregående års oktober (grön stapel):

Stapeldiagram visar ökad elförbrukning med 3986 kWh i oktober, felaktig mot föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gäller en bostadsrättsförening där takvärmeanläggningen har varit en joker i spelet vad gäller elförbrukningen tidigare vintermånader. Jag rantade runt i de två husen hela kvällen igår och letade storförbrukare. Men inget gick att finna. Till sist kunde också takvärmen uteslutas när jag gick igenom dess programering, den är kalenderstyrd och inte ens påslagen i oktober. Ingen förklaring.

Så dök fakturan från Ellevio upp ikväll. Elnätet. En helt annan och rimligare förbrukning på 1993 kWh. Och vänta nu är inte 2x1993 kWh = 3986 kWh...

Fortum har ett 2x registerfel på sin hemsida.

Någon annan Fortumkund som kan se samma fel?
 
Vad betalar ni för till Fortum, 1993 kWh eller 3986 kWh?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.