• Gilla
skaraborgsfakir och 1 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Byt den hela vägen !

Annars går det att skarva den men med risk för glapp ?

Förhoppningsvis är kabeln inte så värst lång.
Ja, det hade klart varit optimalt och det första jag tänkte.
Men kabeln går in genom mexiteglet, sen mellan gamla teglet och isolering. Sitter fast någonstans för den rör sig inte. Varken övre eller undre biten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Skarva kabeln med ”fiskögon” (skarvklämma 3M Scotchlok UY2) så håller skarvarna i flera årtionden,
[länk]
Sådana borde nog gå rätt lätt att skarva med faktiskt.
 
M Mortsken skrev:
Ja, det hade klart varit optimalt och det första jag tänkte.
Men kabeln går in genom mexiteglet, sen mellan gamla teglet och isolering. Sitter fast någonstans för den rör sig inte. Varken övre eller undre biten.
Häpp.
Skaffa en skarvlåda och placera skarven inne i den. De klämbara fiskögonen fungerar alldeles utmärkt (de innehåller vaselin som fyller ut runt trådarna.)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.