Hej

Ska koppla hörnboxar i köket och behöver koppla till delen ni ser på bilden. Kan inte utläsa vart nolla respektive fas ska in, kan någon guida mig?

Samt ska det kopplas in genom hålen på vita sidan eller hålet på gråa sidan?
 
  • Elanslutningsblock med märkning för nolla (N) och fas (F) på en grå och vit elektrisk komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en vit hörnbox med synliga anslutningspunkter och märkningen ABB, otydlig kopplingsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan tråd gav mig svar på första frågan. Nu till andra frågan. Hur får jag nollan att räcka hela vägen, den är för kort just nu.kan jag använda en sån här wago klämma/plint? Är det godkänt?
 
  • Hand håller en Wago klämma framför en öppen eldosa med kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara koppla på en bit så det räcker till vägguttagets inkoppling, finns inget fel i det. Allt hamnar i lådan.
 
Sådär då. Tack! Har märkt att wago kopplingarna spretar på kardelerna efter man tryckt in de ibland?
 
  • Eluttag öppnad med synliga WAGO-kopplingar och elektriska ledningar på betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska inte göra det, tvinna ledarna lite innan instopp,. skägg som det kallas får inte förekomma.
 
  • Gilla
Tibor Musil
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Sådär då. Tack! Har märkt att wago kopplingarna spretar på kardelerna efter man tryckt in de ibland?
Du fäller väl upp spaken innan du stoppar in ledaren?
 
  • Gilla
  • Haha
Agge87 och 4 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Sådär då. Tack! Har märkt att wago kopplingarna spretar på kardelerna efter man tryckt in de ibland?
Du kanske inte skall pyssla med elen hemma?
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du kanske inte skall pyssla med elen hemma?
Varför? Vilket moment är felaktigt utfört?
 
S Slobban skrev:
Varför? Vilket moment är felaktigt utfört?
Se inlägg #1, #2 och #4 och fundera på om rätt kunskap finns.
 
  • Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Du missförstår min fråga. Forumet är väl till för att få hjälp vid situationer man inte behärskar sedan innan? Det vore konstigt av TS att ställa frågan annars? Vad i inlägg #4 hade du som elektriker gjort annorlunda? Dragit en längre nolla från närmaste kopplingspunkt?
 
S Slobban skrev:
Du missförstår min fråga. Forumet är väl till för att få hjälp vid situationer man inte behärskar sedan innan? Det vore konstigt av TS att ställa frågan annars? Vad i inlägg #4 hade du som elektriker gjort annorlunda? Dragit en längre nolla från närmaste kopplingspunkt?
Nu är el ett område som man inte skall pyssla med som amatör. Både för sin egen säkerhet men framförallt för andras.
Om man inte kan använda Wagos utan att att kardeler spretar är det ett illavarslande tecken. Eller vad tycker du?
 
  • Gilla
Pyka och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med dig till fullo, i din första mening, så där är vi helt eniga!
Men trots att jag zoomar in #4 kan jag inte se något som sticker i ögonen direkt. Möjligtvis att det är lite för generöst skalat på ledarna, men jag har sett betydligt värre saker här på byggahus. Var ser du de spretande kardelerna någonstans?
 
  • Gilla
Bazinga871
  • Laddar…
S Slobban skrev:
Var ser du de spretande kardelerna någonstans?
I inlägg #4.
 
Okej, då ger jag mig! Får skylla på min telefon som inte zoomar så bra eller att jag kanske behöver starkare läsglasögon! Men säger två personer att jag har fel så ger jag med mig!
 
Eluttag halvt monterat med synliga kablar och Wago-kopplingar mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser du nu? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Agge87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.