Min särbos hus, byg 1960, har denna sitter i hörnet på garagedelen. Vad är detta för något?
 
  • Grå rund utomhuselektrisk enhet på en vägg, eventuell gammal anslutning eller mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tempgivare till pannan
 
  • Gilla
RedAir
  • Laddar…
Utegivare till värmesystemet skulle jag gissa på.
 
  • Gilla
stinky747 och 1 till
  • Laddar…
Inte nödvändigtvis till pannan, men till värmesystemet i alla fall.
 
  • Gilla
RedAir
  • Laddar…
Hon har ju fjärrvärme!
 
Den används för att reglera temperaturen ut till elementen.
 
  • Gilla
RedAir
  • Laddar…
Japp, utegivare som mäter temperaturen ute för att i sin tur reglera värme till elementen
 
  • Gilla
RedAir
  • Laddar…
Hur ska dessa se ut inne i?
Öppnade vår, och det var bara en plastkåpa med två skruvar, där kablarna var fastsatta.
 
Sannolikt sitter det även en termoresistor mellan skruvarna.
 
Ser ut så här:
3vbb6Up.jpg
 
PT1000-givare monterad inne i svart hus med synligt lim i blå cirkel-markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

innanför den blå ringen, där det är ”lim”, där sitter själva PT1000-givaren
 
  • Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
Det går ju tungor in i den svarta blobben. Där är resistorn.
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
Ja, så är det klart!

Saknar 15 cm av sladden efter ett litet missöde med hålborrning för ventilation :thumbdown:
Finns det trådlösa sådana om det inte funkar att dra om sladden, eller att skarva den.
 
Byt den hela vägen !

Annars går det att skarva den men med risk för glapp ?

Förhoppningsvis är kabeln inte så värst lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.