Yes, fyra plattor, och de delar samma nolla. Skulle detta lösa jordfelet tro? Jag kommer tyvärr inte åt att dra en extra kabel från boxen till spisen.D datja skrev:Hällen drivs på 230 V. Det torde räcka med en fas per två plattor (är väl fyra totalt). Låt hällen få två faser och ugnen en egen fas. Visst delar de båda apparaterna på samma nolla? Jag fattar dock inte poängen med att skarva vidare ugnens ström i hällens kopplingsplint. Är det inte bättre att den grenas ut från kopplingsdosan i väggen?
Tre faser och nolla i samma grupp skall inte leda till jordfel. Visst är det en fyrpolig jfb förresten?T TrailT skrev:
En vanlig lösning i dag med induktionshäll och separat ugn är att det går fem trådar från centralen (L1, L2, L3, N, skyddsjord). I kopplingsdosan delas N och skyddsjord att gå till både häll och ugn medan (t ex) L1, L2 går till häll samt L3 till ugn.
Och välkommen till forumet förresten. Notera att jag inte är behörig utan bara har en del praktisk erfarenhet. Användaren Bo Siltberg har skrivit Spisbibeln någonstans här på forumet. Rekommenderas.
Och ta foton på kopplingarna och lägg upp.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Den enda rimliga förklaring jag kan se är att ugnen är trasig och ditt schukouttag saknar skyddsjord eller inte skyddas av en JFB. Inga foton kan visa det, om man inte så gå till mer långsökta förklaringar som att nolla och skyddsjord förväxlats för ugnen.
Borde Var bättre att ansluta ugnen som trefas 3N så får man summan av båda enheterna till 13A 3N. Annars blir ju en av faserna överlastad om du har 16Atillgodo i avsäkring. Anslutning av båda bör ske i en väggdosa.
Klicka här för att svara