Tjenare!
Mitt första hus har en sån här på toaletten men golvet är iskallt. Kan systemet behöva avluftas? Nån sa att cirkulationspumpar stannar om det finns luft i. Pumpen och rören in är varm och ström finns så det handlar om cirkulationen enligt min uteslutnings förmåga ;) kan man lufta systemet själv eller bör man låta någon kunnig göra det? Mvh

• Värmesystem med cirkulationspump och rör på ett badrumsgolv som behöver avluftas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lövgatan Lövgatan skrev:
Tjenare!
Mitt första hus har en sån här på toaletten men golvet är iskallt. Kan systemet behöva avluftas? Nån sa att cirkulationspumpar stannar om det finns luft i. Pumpen och rören in är varm och ström finns så det handlar om cirkulationen enligt min uteslutnings förmåga ;) kan man lufta systemet själv eller bör man låta någon kunnig göra det? Mvh
Ställ den här frågan i VVS forumet
Där får du med säkerhet ett snabbt svar (y)

Luftar fördelare och pump gör man genom att vrida på mutter som slangen är kopplad på

Surrar pumpen något? Dessa pumpar är notoriska med att generera oljud när det är luft i systemet tyvärr men som tidigare skrivits så avluftar du via nippeln med den genomskinliga slangen. En skiftnyckel och lossa lätt med slangändan ner i en lämplig behållare och du bör höra ett försiktigt gurgel alt bara se vattennivån stiga i slangen.

• Gilla
oljis
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Surrar pumpen något? Dessa pumpar är notoriska med att generera oljud när det är luft i systemet tyvärr men som tidigare skrivits så avluftar du via nippeln med den genomskinliga slangen. En skiftnyckel och lossa lätt med slangändan ner i en lämplig behållare och du bör höra ett försiktigt gurgel alt bara se vattennivån stiga i slangen.
Nä pumpen är knäpptyst, därför undrade jag om det va strömtillförseln först men det var det inte. Kan det va så att den är bränd och behöver bytas?

M myrstack skrev:
Surrar pumpen något? Dessa pumpar är notoriska med att generera oljud när det är luft i systemet tyvärr men som tidigare skrivits så avluftar du via nippeln med den genomskinliga slangen. En skiftnyckel och lossa lätt med slangändan ner i en lämplig behållare och du bör höra ett försiktigt gurgel alt bara se vattennivån stiga i slangen.[/QU

Bara att byta , du är inte ensam , ca 4 st tidigare . enkelt stänga alla ventiler runt om och skruva bort den gula ringen med klackar på och skruva dit en ny

Byter du pump tänk dock på att du alltid kommer få ut lite vatten och i ditt fall har du en rätt idiotisk placerad eldragning rakt under där det kommer droppa

M myrstack skrev:
Byter du pump tänk dock på att du alltid kommer få ut lite vatten och i ditt fall har du en rätt idiotisk placerad eldragning rakt under där det kommer droppa
Okej då kanske man kan tejpa nån plast på väggen bakom pumpen vid byte. Tanken är att blåsa ur hela badrummet innom en snar framtid men det hade varit skönt med lite värme tills dess :) tackar för tips

Ser att det inte finns ventiler att stänga på plats, då kanske det finns på annat ställe, stäng av VP lätta på trycket stäng alla ventiler du hittar, sen ett par skurtrasor , mer kommer det inte. byte tar kanske 15 min, den ring som sitter där kan sitta lite hårt och måste knackas så den rör sig , lika med ny, man byter bara pumpen och lägger det ny pumphuset på hyllan. Plugg & Play-byte

• Gilla
Lövgatan
  • Laddar…
Se bara till att det är kontakt som den som siter där nu , finns med kabel direkt in . Plugg & Play på elen med.
Du har PM

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.