Tjenare!
Mitt första hus har en sån här på toaletten men golvet är iskallt. Kan systemet behöva avluftas? Nån sa att cirkulationspumpar stannar om det finns luft i. Pumpen och rören in är varm och ström finns så det handlar om cirkulationen enligt min uteslutnings förmåga
kan man lufta systemet själv eller bör man låta någon kunnig göra det? Mvh
Mitt första hus har en sån här på toaletten men golvet är iskallt. Kan systemet behöva avluftas? Nån sa att cirkulationspumpar stannar om det finns luft i. Pumpen och rören in är varm och ström finns så det handlar om cirkulationen enligt min uteslutnings förmåga
Ställ den här frågan i VVS forumetLövgatan skrev:
Tjenare!
Mitt första hus har en sån här på toaletten men golvet är iskallt. Kan systemet behöva avluftas? Nån sa att cirkulationspumpar stannar om det finns luft i. Pumpen och rören in är varm och ström finns så det handlar om cirkulationen enligt min uteslutnings förmågakan man lufta systemet själv eller bör man låta någon kunnig göra det? Mvh
Där får du med säkerhet ett snabbt svar
Surrar pumpen något? Dessa pumpar är notoriska med att generera oljud när det är luft i systemet tyvärr men som tidigare skrivits så avluftar du via nippeln med den genomskinliga slangen. En skiftnyckel och lossa lätt med slangändan ner i en lämplig behållare och du bör höra ett försiktigt gurgel alt bara se vattennivån stiga i slangen.
Nä pumpen är knäpptyst, därför undrade jag om det va strömtillförseln först men det var det inte. Kan det va så att den är bränd och behöver bytas?M myrstack skrev:Surrar pumpen något? Dessa pumpar är notoriska med att generera oljud när det är luft i systemet tyvärr men som tidigare skrivits så avluftar du via nippeln med den genomskinliga slangen. En skiftnyckel och lossa lätt med slangändan ner i en lämplig behållare och du bör höra ett försiktigt gurgel alt bara se vattennivån stiga i slangen.
M myrstack skrev:Surrar pumpen något? Dessa pumpar är notoriska med att generera oljud när det är luft i systemet tyvärr men som tidigare skrivits så avluftar du via nippeln med den genomskinliga slangen. En skiftnyckel och lossa lätt med slangändan ner i en lämplig behållare och du bör höra ett försiktigt gurgel alt bara se vattennivån stiga i slangen.[/QU
Okej då kanske man kan tejpa nån plast på väggen bakom pumpen vid byte. Tanken är att blåsa ur hela badrummet innom en snar framtid men det hade varit skönt med lite värme tills dessM myrstack skrev:
Ser att det inte finns ventiler att stänga på plats, då kanske det finns på annat ställe, stäng av VP lätta på trycket stäng alla ventiler du hittar, sen ett par skurtrasor , mer kommer det inte. byte tar kanske 15 min, den ring som sitter där kan sitta lite hårt och måste knackas så den rör sig , lika med ny, man byter bara pumpen och lägger det ny pumphuset på hyllan. Plugg & Play-byte
Klicka här för att svara