El
elmont: EQLQ och om möjligt förlagd på "undersida" av reglar mm. Vid stora problem förlagd i plåtrör typ "Pansarrör" https://www.ahlsell.se/10/el-1/installationsmateriel/14-forlaggningsmaterial/metallror-med-tillbehor-1/metallror/1403021/
tommib: Då skulle jag starkt rekommendera att du tar in en elektriker. Detta är egentligen inte svårt men det är absolut inte okomplicerat och man måste hålla tungan rätt i mun när man kopplar in allt så man inte kortsluter vid något tillslag. elmonts beskrivning är, på en hög abstraktionsnivå, exakt så man löser problemet som du ställt upp. Man kan också lösa det genom t.ex.
poyagm: [citat] Tack för ett snabbt. Perfekt, precis vad jag leta efter.
elmont: Jag skulle vilja drista mig och påstå att "praxis" är att man drar ledningarna kortaste och enklaste vägen och det OAVSETT vad reglerna säger.
elmont: Du kan köpa brytarna med eller utan klor, dom utan klor är något billigare men ska man sedan köpa tilllösa klor och montera dom blir det ingen bra affär. Nått annat som kan vara bra att ha är dosclips typ https://www.elkatalogen.se/produkter/elko-dosclips-inkl-skruv.html?gclid=CjwKCAjwk6-LBhBZEiwAOUUDpzMb35-yl_2qmsdRDq8VOdKBvRVBX-VsL9n4tdLIaJ21G-H2wH2UHRoCG0gQAvD_BwE Dom sitter mycket bra
Mikael_L: [citat] Behovet, eller nyttan av extra skydd får ju bedömas. Många gånger gör det kanske ingen speciell nytta. Men så vill man kanske dra kabeln slang eller rör av andra anledningar. Framförallt att dra i VP-rör har ju fördelen att det blir estetiskt rätt hyggligt trots glest klammeravstånd och snabb installation (alltså estetiskt ok i vissa miljöer, typ krypgrund, källare,
Isakare: Köpte en dyr Osram LED E27 i affären i brist på annat, höll några veckor, fick en ny, pajade den med, så jag fick pengarna tillbaka. Köpte 2 pack på Jula för halva priset. Bara använt den ena, och det var typ 3 år sen jag skruvade i den. Kanske inte alls ditt problem, men visar att märkeslampa inte alltid är en garanti.
allexx: Hej en fråga. Kan man koppla två stycken kanalfläktar till samma styrning? Fläktarna är för 230v men har olika watt men understiger max ah tillsammans som styrningen klarar. [bild]
petersv: På jobbet använder vi Brady när det behöver märkas permanent. Beroende på modell kan den även skriva krympslang. De har många tejper, de riktigt rejäla sitter som berget ämnen på jobbiga underlag. För kablar föredrar jag självlaminerande etiketter man lindar runt om. För enstaka fiber, ledare osv är det nog mest partex.
Thomas_Blekinge: [bild] Den här kabeln är en likströmskabel som går mellan Norge och Holland. Kopparkärnorna på 790 mm2 vardera ligger på en spänning av +- 450 kV mot jord, alltås 900 kV mellan ledarna. Sedan följer en isolering av lindat papper som är impregnerat med högviskös mineralolja (som sirap). Blymantel och dubbel galvaniserad ståltrådsarmering. Längst ut polypropgarn som nötningsskydd.
etompau: [citat] Kjell o Co har gett ut en bok som omfattar mycket tekniska grejer, däribland el och elinstallationer. Finns även att läsa på nätet. https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer För att det "ska gå ström" i en ledare så krävs det en sluten strömkrets. Vanligtvis mäter man inte strömmen i en 230 V-installation utan enbart
Tsdoesds: Får jag gissa så kan du ha problem med larmkretsarna - någonting som inte stör själva funktionen utom när den behöver antingen slå ifrån eller larma. Vad gjorde du för misstag?
ÖronMüsli: Tror inte vi kommer ifrån möss i väggarna. Det är ett gammalt hus. Vill mest slippa bbq i proppskåpet eftersom det ligger i köket. Stanken är otrevlig. Funderar på om det finns något som kan neutralisera lukten bra.. Så kan jag tömma proppskåpet mer sällan istället
Mikael_L: [citat] Hepp. Jag tycker gott att du även kan påstå det själv, i både själ och hjärta. Denna del är ingen papperstiger i reglerna, utan det är en av de grundläggande skyddsprinciperna, det som sen alla andra detaljerade regler baseras på. Just detta vill jag alltid nöta in maximalt hos de som håller på och lär sig grunderna i regelverket för installation. Det är grundprinciperna
Bo.Siltberg: Det du söker har olika namn där Avslutningspropp är ett. [bild] Naturligtvis finns de i allsköns storlekar, och med två olika gängsystem M och Pg. Du har troligen ingen gänga i dosan, så du behöver bara hitta en som passar någorlunda i hålet. Sedan får du köpa till en kontramutter i samma storlek som locket. [bild] Annars gör det ingenting om det inte är tätt. Vattenläckor som
Farbror_Seb: [citat] Tja! Kan du berätta vilken dörrklocka du köpte? Försöker också hitta en gammaldags batteridriven dörrklocka.
merbanan: [citat] Det ska ju inte göra det. Men jag har tagit del av historier om krångliga reklamationer. I detta scenario finns ju inga trix säljaren kan komma undan med. Iaf inte gällande installationen.
Johan456: Ja, på något annat sätt kan det inte lösas. Av döma av din dosa och att du har grön tandtråd så är svart fast. Installationen är äldre än när dagens bruna fas infördes i början av 2000-talet. Din skiss ser rätt ut. Ett tips är att skala om ledningarna och inte tvinna.
Marre4455: Ja något fel är det. Provade även att koppla hällen i perilexuttaget och samma fel. Elektrikern kommer imorgon. Han trodde att det berodde på att skruv dragits i någon kabel men det borde väl vara höjden av otur om jag träffat så fel på två olika separat dragna uttag…
Alfons3301: Jag tror det är lättare att få en firma att göra jobb om man samlar ihop många små jobb till ett kontrakt. Jag hade valt fast pris på hela arbetet och materialet. Det blir nog dyrare, men man slipper tjafs om arbetade timmar, prispåslag på produkter osv.
fsn: [citat] Tror inte det är ett astro ur utan en vanlig timer (hade det varit astro ur hade det inte funnits nån anledning att krångla till det med skymningsrelä). Och om du med trycka på pilarna menar att sätta C1 och C2 på ON så är svaret ja. jag får dock inte utebelysningen att fungera på auto-läge så jag antar att skymningsrelät är sönder.
Daniel 109: Det kommer att funka. Den spisen kan effektbegränsas till 4500W, vilket passar din matning bra.
Mekplatsen: [citat] Tack så mycket för infon. Men gäller det verkligen om man kopplar in en ny kabel i befintlig skarv, att den nya kabeln måste vara 4mm² när allt innan skarven är klenare? Om man hade kopplat in den nya kabeln direkt på huvudsäkringen så hade jag förstått resonemanget.
Zekesson: Traditionella brytare alla dagar i veckan. Komplettera med dospuck där du vill fjärrstyra